Det amerikanske medie ‘Variety’ kan nu afsløre, at en lang række filmstudier er gået sammen for at undgå fans’ negative feedback af deres produktioner. En kamp imod såkaldt “toxic fandom”.

I de seneste år har Hollywood været nødt til at håndtere et stigende problem kaldet “toxic fandom”, hvor fanbaser går fra kritik til direkte hadkampagner mod film og deres skuespillere. Dette har især påvirket store franchises som ‘Star Wars’, ‘The Lord of the Rings’ og ‘The Marvels’, hvor fjendtlige fans ofte angriber kreative beslutninger eller skuespillere baseret på race, køn eller karaktervalg.

Et aktuelt eksempel er skuespilleren Moses Ingram, der medvirkede i ‘Obi-Wan Kenobi’. Hun modtog en bølge af racistiske beskeder online, hvilket fik både Lucasfilm og hendes medspiller Ewan McGregor til offentligt at fordømme adfærden. Ligeledes har ‘The Rings of Power’ haft lignende udfordringer, hvor skuespillere af farve blev udsat for had og chikane.

For at imødegå denne giftige adfærd har Hollywood-studier indført forskellige tiltag. Flere studier arrangerer sociale medietræningskurser for deres skuespillere og tager endda kontrol over deres sociale medier for at beskytte dem. Fokusgrupper med superfans bruges også til at teste marketingmateriale og undgå potentielle bagslag fra de mere aggressive dele af fanbasen.

Når et stort franchiseprojekt er under udvikling, samler studier som Lucasfilm, Marvel Studios og Amazon Studios små, specialiserede grupper af dedikerede superfans. Disse fokusgrupper spiller en central rolle i at evaluere markedsføringsmateriale og til tider endda selve filmens indhold, før det bliver offentliggjort.

Superfans i fokusgrupperne giver ærlig feedback om, hvordan de tror, at den bredere fanbase vil reagere på bestemte elementer af filmen, tv-serien eller markedsføringskampagnen. Ofte kan disse grupper forudse negative reaktioner fra mere kritiske dele af fanmiljøet.

Hvis feedbacken fra fokusgrupperne kommer tidligt nok i produktionsfasen, kan studiet tage højde for den og foretage ændringer i filmen eller markedsføringen for at undgå potentielle shitstorms eller dårlige reaktioner fra “toxic fandom”.

Denne proces giver studierne mulighed for at afbøde kontroverser, før de opstår, og sikre, at de større kreative valg ikke provokerer negativ reaktion fra den mere kritiske del af fanbasen. I nogle tilfælde kan disse grupper endda påvirke narrative beslutninger i film, hvis ændringerne kan laves inden afslutningen af produktionen.

Nogle vælger at ignorere giftige fans helt, mens andre aktivt tager stilling mod hadet. Marvel-stjernen Elizabeth Olsen har valgt ikke at være online for at beskytte sig selv mod negativitet. På trods af dette forbliver “toxic fandom” et voksende problem, som Hollywood er nødt til at håndtere for at beskytte både deres projekter og deres talent.

Nu er spørgsmålet bare, er det okay, at studierne går ind og blander sig i instruktøren og manuskriptforfatterens kreative ideer for at tilfredsstille fansene? Og hvor meget magt skal fans have over det, der bliver produceret i filmbranchen?



Vis kommentarer (1)
Gravatar

#1 Skak2000 1 måned siden

Under produktionen af The Rings of Power, var der en række stører fans som konsulenter til projektet.
De valgte at stoppe samarbejdet pga. de ikke var enig omkring en række valg der blev lavet da serien skulle laves.
Der er en god chance for at det har noget at gøre med alt den negative omtale The Rings of Power har fået.

Skriv ny kommentar: