Hvis man surfer meget rundt på nettet og samtidig interesserer sig for filmnyheder, har man formentlig allerede spottet en helt ny trend: Trailere til trailere. De består som regel af korte klip, der tilsammen varer under ét minut, og som reklamerer for den fulde trailer, der oftest kan ses få dage senere. Er du ikke fan af ideen, er der desværre dårlig nyt, for trenden forsvinder ikke foreløbigt.

Se også: Ny teaser-trailer til “Prometheus” viser nye klip.

Ifølge marketingchefen hos 20th Century Fox, Oren Aviv, blev den 30 sekunder lange teaser til teaseren for den kommende science-fiction film “Prometheus” set ikke færre end 29 millioner gange. Flere trailere ses nu på internettet end i biografen, og alene sidste år blev der set 5,3 milliarder trailere på verdensplan. Et tal, der forventes at stige i år.

Men dette lægger også pres på de mennesker, der klipper og redigerer trailerne. ”Folk har adgang til så meget PR-materiale på internettet, at der bliver sat en højere standard for, hvad der er, og hvad der ikke er, en god trailer”, forklarer Aviv.

Mange kritikere brokker sig også over, at trailere i dag afslører alt for meget og derved ødelægger filmenes overraskelser. Men forskellige tests har vist, at der er mindre chance for, at folk lokkes i biografen, hvis de ikke allerede ved, nøjagtig hvad de skal forvente.

Michael Kahane, som er medejer af selskabet Mojo, som redigerer trailere, fortæller: ”På nogle punkter er udsendelsen af traileren en lige så stor begivenhed som selve filmens premiere”.

Hvad mener du? Er du træt af de ultrakorte trailere, som blot fungerer som forsmag på andre trailere, eller er filmstudierne i deres gode ret til at gøre det? Afslører trailere for meget af filmenes fortællinger? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forummet

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (11)
Gravatar

#11 Babo84 12 år siden

Sådan er en trailer-voice over... sådan skal det gøres i alle film fremover.

Skriv ny kommentar: