John C. Reilly (“Magnolia”, “Chicago”, “The Gangs of New York”) har forladt optagelserne til Lars von Triers nye film “Manderlay”. Udvandringen skete i protest mod at et æsel skulle slagtes som led i optagelserne.

Peter Aalbæk fra produktionsselskabet Zentropa udtaler: ”Som det er refereret for mig fra Sverige, foregik alt efter forskrifterne og overvåget af en dyrlæge. Det var vi meget opmærksomme på for ikke at få 700.000 amerikanske dyreværnsorganisationer på nakken.”



Vis kommentarer (34)
Gravatar

#11 filmz-simpson 20 år siden

Fuld støtte til John her fra !

Hvis Lars er så dum ikke at droppe ideen med at slagte æslet rigtigt (og altså ikke bruge et eller andet film-stunt), på bekostning af John - ja, så er han 100% selv uden om at miste en af nutidens bedste skuespillere. Hvor dum har man lov til at være, Lars - din selvhøjtidlige....*censur*?
Gravatar

#12 davenport 20 år siden

Hør nu her:
Der er sikkert noget andet til grund for den beslutning.
Han medvirker i en lille dansk produceret film, hvor der er noget om mord på et dyr. Ok! Men han har altså en større karriere i USA, hvor man godt kan miste en del på at deltage i den slags. Jeg forstår godt at han ikke vil sætte det hele over styr, for at medvirke i en film, som nok ikke bliver det helt store. Hvis han medvirker, bliver det sikkert æselmordet der bliver fokuseret på, og ikke andet. Det kan koste meget.
At vi andre så kun kan have et skuldertræk tilovers for et gammelt æsel, er så en anden snak.
USA er bare anderledes, om man kan lide den puritanske kultur, der iøvrigt ikke er bleg for at massemyrde mennesker i virkeligheden, er en helt anden snak.
Man kan godt argumenterer for, at de erstattede et levende æsel med en CGI effekt, idet danmark har formidable computeranimatorer, der sagtens kunne ordne det.
Jeg respekterer hans beslutning, og hvis Lars vil lave det på den måde, må han jo undvære en stor skuespiller.
Jeg kan lige se Trier stå og stampe i jorden, mens han råber "Jeg vil ha det på MIN måde!"
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#13 filmz-toffe1001 20 år siden

12#

Har du nogen sinde set en Lars von Trier film med computerefekter, nej vel... Lars vil jo vise den nøgne sandhed, intet andet og det skal han ha respekt for.

#til jer alle, i skal se Lars von Trier som Picaso. Han blev først populær efter han døde. For det han lavede var langt forand hans tid...
Gravatar

#14 davenport 20 år siden

#13 nej det har du jo for såvidt ret i, men retfærdiggører det faktum at han vil vise sandheden, at han dræber noget for det?
Det er jo bare ham der er sær og ikke vil forny sig på den tekniske side.
Hvis det er kriteriet, så håber jeg da aldrig at han vil lave en krigsfilm..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#15 Tylerdurden 20 år siden

Lars Von Trier en en overvuderet skid!
Han HAR lavet gode film, men han har virkelig mistet talentet!
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#16 Patroklos 20 år siden

*Mulig spoiler*

Som Peter Aalbæk også siger i samme interview, så er det da lidt besynderligt, at ingen reagerede synderligt på, at Nicole Kidman beordrede en søskendeflok myrdet af gangstere i Dogville. Computereffekter eller ej, så burde det, i mine øjne, have potentiale til langt større kontrovers end en æselslagtning, selvom jeg principielt også er imod at slagte dyr i underholdningens navn.
Gravatar

#17 filmz-Le Samouraï 20 år siden

Det første, der dukkede op i min hjerne, da jeg læste overskriften, var "pressestunt", men bortset fra det, så er der altså ikke meget nyt i dilemmaet. Blinkende lygter fik jo også en del hug i dagspressen for at aflive en ko til formålet. Det *er* kontroversielt at gøre skade på dyr i kunstnerisk øjemed. Det kan man ikke komme uden om.

Man kan sagtens forsvare det ved, at æslet i dette tilfælde alligevel stod for at skulle aflives (og her er vi naturligvis nød til at tage producenten på ordet), og at man derfor i virkeligheden blot foreviger en proces, der alligevel ville have fundet sted. Men man kan også omvendt stille spørgsmålstegn ved formålet. Hvorfor er det magtpåliggende, at det er et virkeligt æsel og ikke en animatronicsdukke? Hvis det er for den større realismes sag, hvor går så grænsen? Bør man så også lade skuespillere udføre alt det farlige selv i stedet for at snyde med stuntmænd?

Film er trods alt en illusion.

Hvad angår Reillys reaktion, ja, så har han, som det allerede er sagt, nok mest at tabe ved at medvirke i scenen. Kommentarer som, at "han burde have vidst det", afslører kun, at man ikke har en døjt forstand på filmproduktion. Naturligvis burde han ikke det. Manuskripter er sjældent særligt specifikke i regibemærkningerne, og man vil aldrig støde på en kommentar som "der slagtes et rigtigt, levende æsel".
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#18 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#13

"Har du nogen sinde set en Lars von Trier film med computerefekter, nej vel... Lars vil jo vise den nøgne sandhed, intet andet og det skal han ha respekt for."

Tja, jeg ved ikke med dig, men jeg har set Dogville, og der er en del CGI i den.

Hvad mener du egentligt med "den nøgne sandhed"? Er det en indholdsmæssig eller stilistisk realisme, du hentyder til?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#19 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#16

Forskellen ligger jo i illusionen. Det er dét, at det er en laden-som-om, der gør det i orden. Hvis von Trier havde besluttet, at ungerne skulle plaffes ned "for real", så tror jeg nu nok, at du havde set en enkelt protest eller to...
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#20 filmz-Sham4n 20 år siden

Rent filmisk virker det nok meget bedre med et ægte æsel fremfor en animatronic. Jeg tror heller ikke at Coppola brugte en dukke da han slagtede koen i Dommedag Nu.

Utroligt at et æsel kan skabe så meget debat, hvis det alligevel er gammelt og skal aflives.

Rohn C. Reilly burde tage ud på et slagteri og se hvordan virkeligheden fungerer.
Film er illusioner men, hvis vi ikke kan klare at se et æsel dø, uden at vide at det er CGI eller en animatronic bliver film sgu for meget virkelighedsflugt.

Lars Von Trier har igen provokeret: 1-0 til Trier
I'm no style but all style
--Bruce Lee

Skriv ny kommentar: