Lars von Trier og Zentropa går nu til kamp mod fordummende populærunderholdning og har stiftet Brilleabe Fonden, der ifølge en pressemeddelelse skal: ”sikre den elitære films overlevelse i en verden af mere og mere resultatorienterede og publikumssøgende tv-stationer og filminstitutter.”
Hver år vil den nye fond uddele mellem 4 – 6 mio. kr. til danske film, der tør udforske filmens sprog og indhold. Første film, som vil nyde godt af den nye elitære fond, er Anders Rønnow Klarlunds “Memories”. Filmen består udelukkende af stillbilleder og omhandler en kvinde, der tænker tilbage på, hvordan hun i kritisk tilstand havnede på hospitalet.
Lars von Trier vil suverænt bestemme, hvilke film der skal støttes af Brilleabe Fonden.
#31 Blade 16 år siden
Men fint nok at han vil give lidt penge til folk der tør udfordre mediet.
#32 metabolid 16 år siden
#33 filmz-Le Samouraï 16 år siden
#34 SpielbergFreak 16 år siden
det er jo saa ikke rigtigt.
24 per sekund hvis vi er i USA og 25 per sekund hvis vi snakker Europa. Hvad enten det er film eller video.
#35 filmz-canner 16 år siden
#36 filmz-Le Samouraï 16 år siden
24 fps på film *overalt*!
25 fps på PAL video
30 fps på NTSC video
#37 SpielbergFreak 16 år siden
Da vi havde Panavision workshop paa min skole i London, koerte kameraet 25 fps og vores filmfotograf laerer Paul Wheeler: http://imdb.com/name/nm0923933/
sagde at i USA koerte det 24 fps og saadan var det generelt....!
#38 filmz-"K" 16 år siden
Jøses da.
Monstro man skulle tjekke lidt op på hans cv :). Bare et velment råd.
#39 filmz-Le Samouraï 16 år siden
Muligheden for at køre 25 fps skyldes bl.a., at en del europæiske tv-serier skydes på film. Hvis slutformatet er et videoformat - som i Europa kører 25 fps - så er det simpelthen nemmere. Jeg kan se, at din underviser også primært har arbejdet med tv-produktioner.
Der findes desuden en klike af eksperimentalfilmskabere, der leger med 25 fps og oven i købet har deres egen festival i den tidligere østblok. Men som generel regel kører man 24 fps på 35mm over hele kloden. Det er også derfor, HD-kameraer til filmbrug kører 24p: de forsøger at efterligne "looket" af rigtig 35mm.
NTSC videostandarden - dvs. amerikansk SD fjernsyn - er 30 fps.