Robert Eggers’ gotiske gyserfilm Nosferatu har markeret sig som en stor succes i biograferne. Filmen har indtjent $84,4 millioner i USA, hvilket gør den til Focus Features’ næstmest indtjenende film nogensinde, kun overgået af Downton Abbey (2019) med $96,8 millioner.
Globalt har Nosferatu indbragt over $142 millioner, hvilket placerer den som den syvende mest indtjenende film for studiet. De 6 andre film er:
- London Has Fallen (2016) – $195,194,085
- Downton Abbey (2019) – $194,694,725
- Brokeback Mountain (2005) – $176,980,863
- Burn After Reading (2008) – $168,167,798
- Coraline (2009) – $167,222,848
- Johnny English Strikes Again (2018) – $159,369,278
Det er bemærkelsesværdigt, at Nosferatu har nået disse højder uden støtte fra Golden Globes- eller Oscar-nomineringer. Eggers, der også stod bag The Northman, har tiltrukket et ungt publikum, hvor 60% af de biografbesøgende er i aldersgruppen 18-34 år.
Filmen, der har Nicholas Hoult, Lily-Rose Depp, Bill Skarsgård og Aaron Taylor-Johnson i hovedrollerne, trak stor opmærksomhed med en trailer, der genererede 65 millioner visninger. Kampagnen inkluderede kreative initiativer som sarkofager i biograffoyeer og pop-up-events.
Med en premieredato juledag og visninger i Imax og Dolby, skabte Nosferatu en “event-film”-stemning, der appellerede bredt, også til latinamerikanske og hispaniske publikummer, som udgjorde en tredjedel af billetindtægterne.
Eggers’ moderne version af Dracula-mytologien har tydeligt bevist, at gotisk gyser stadig kan finde vej til både hjerter og biograflærreder.