Idéen er at få flere seere til – men én detalje bliver udelukket fra udmeldingen.

Verdens mest berømte filmpris skifter snart den vante tv-skærm ud med internettets største videoplatform.

Fra 2029 bliver det nemlig YouTube, der skal lægge servere til Academy Awards, efter den Google-ejede gigant har overbudt alle konkurrenter i en opsigtsvækkende budkrig.

Aftalen markerer et endeligt farvel til tv-stationen ABC, som ellers har sendt det gyldne show uafbrudt siden 1976, men som nu må se sig slået på målstregen af de digitale kræfter.

Samarbejdet løber helt frem til 2033 og betyder, at den 101. udgave af Oscar-showet bliver startskuddet på en ny æra, hvor alt fra den røde løber til selve prisfesten kan streames kvit og frit over hele kloden.


Alt fra rød løber til efterfester følger med

YouTube har ikke kun købt rettighederne til selve hovedshowet, men har sikret sig den fulde pakke af Academy-indhold. Fans kan se frem til massiv dækning af både Governors Ball, nomineringerne, videnskabelige priser og eksklusive interviews med de største stjerner. YouTube-direktør Neal Mohan lægger vægt på, at partnerskabet skal inspirere en ny generation af filmelskere og bringe kunsten ud til et endnu større publikum.

Akademiets topchefer, Bill Kramer og Lynette Howell Taylor, ser frem til at udnytte den enorme rækkevidde:

”Akademiet er en international organisation, og dette partnerskab vil gøre det muligt for os at udvide adgangen til Akademiets arbejde til det størst mulige globale publikum – hvilket vil være til gavn for vores akademimedlemmer og filmverdenen.”


Frygt for reklame-inferno vækker vrede

Medaljen har dog en bagside, som allerede nu får filmfans til at rase på de sociale medier.

YouTube er kendt for sit massive forbrug af reklamer, og mange frygter, at den ellers så højtidelige ceremoni vil blive afbrudt af utallige kommercielle pauser. Kritikere påpeger, at YouTube-modellen risikerer at trække showet i langdrag og ødelægge den filmiske stemning med irriterende afbrydelser midt i takketalerne.

Neal Mohan betragter dog partnerskabet som en hyldest til den kulturelle arv:

”Oscar-uddelingen er en af vores vigtigste kulturelle institutioner, der ærer ekspertise inden for historiefortælling og kunstnerisk formåen. At indgå partnerskab med Akademiet for at bringe denne fejring af kunst og underholdning ud til seere over hele verden vil inspirere en ny generation af kreativitet og filmelskere, samtidig med at vi forbliver tro mod Oscar-uddelingens hæderkronede eftermæle.”


Slut med traditionelt tv i 2029

Rettighedsskiftet ses som det hidtil største bevis på, at de klassiske tv-kanaler er ved at tabe kampen til streamingtjenesterne. Akademiet håber, at samarbejdet vil give unik adgang til deres enorme arkiv og skabe interaktion med seerne på en måde, som gammeldags tv aldrig har formået.

Akademiet understreger, at målet er at inspirere fremtidens filmskabere:

”Dette samarbejde vil udnytte YouTubes enorme rækkevidde og tilføre Oscar-uddelingen og Akademiets øvrige programmering innovative muligheder for engagement, samtidig med at vi ærer vores arv. Vi vil være i stand til at fejre filmkunsten, inspirere nye generationer af filmskabere og give adgang til vores filmhistorie på en hidtil uset global skala.”

Hvorvidt seerne vil acceptere reklamepauserne i bytte for den gratis adgang, må tiden vise, men landskabet for Hollywoods fineste aften er nu forandret for altid.



Vis kommentarer (0)

Skriv ny kommentar: