Tiden hvor kapper og masker kunne tjene milliarder ind ved billetlugen er snart forbi – men hvad bliver så den nye pengemagnet?
Superhelteæraen ser ud til at være på retræte, og Hollywood har fundet nye helte – dem med joystick i hånden.
Branchen er i fuld gang med at forvandle populære videospil til biografguld, og succesen med “A Minecraft Movie” har gjort én ting klart: spil er den nye guldmine.
Ifølge brancheanalytikeren Jeff Bock har filmindustrien i årevis malket superheltegenren, men nu er blikket rettet mod spiluniverser, der i forvejen har millioner af loyale fans.
“A Minecraft Movie” overgik flere Marvel-film på billetmarkedet, og det har fået studierne til at kaste sig over gaming-IP’er som den næste store bølge.
Bock forklarer, at nøglen ligger i autenticitet. Spilfilmene skal ramme den tone og ånd, som fans forventer – ellers falder de til jorden. En anonym branchekilde roser Warner Bros. for netop deres håndtering af “A Minecraft Movie”:
“Warner Bros. demonstrerede med stærk brandforvaltning i deres beslutninger og leverede præcis det, fansene håbede på.”
Det betyder, at Hollywood nu går all-in på spilprojekter. Sony arbejder på en live-action-film baseret på “The Legend of Zelda”, mens traileren til “Angry Birds 3” allerede er ude. Samtidig er Margot Robbie i gang med at producere en film over “The Sims”, og Sydney Sweeney har sat sit navn på både “OutRun” og “Split Fiction”.
Derudover må vi ej forglemme at diverse streamingtjenester har haft massiv succes med diverse serie-adaptioner af spilfranchises som “The Last of Us”, “Fallout” og “Arcane”.
Efter årtier, hvor spilfilm var synonym med halvfærdige effekter og forvirrede plots, har succeser som “Sonic the Hedgehog”, “Super Mario Bros.” og “Five Nights at Freddy’s” bevist, at spillere også køber biografbilletter – så længe historien rammer det rigtige pixelpunkt.
Industrien står nu ved et vendepunkt. Spilfilmene kan blive det nye superhelteunivers – måske endda med deres egen MCU-lignende model, hvor Mario, Sonic og Minecraft-figurer deler lærred. Spørgsmålet er bare, om det bliver biograferne, der trækker gamerne ud af stuen – eller om filmene bare bliver endnu et bonuslevel i Hollywoods franchise-spil.









