Bryan Fuller – manden bag kultserier som Hannibal og Pushing Daisies – tager nu springet fra tv til biograflærredet.
Hans instruktørdebut, Dust Bunny, er alt det, man kunne forvente af Fullers skæve, visuelle univers: makaber, eventyrlig og foruroligende smuk.
Denne gang har han allieret sig med sin gamle samarbejdspartner Mads Mikkelsen, der spiller over for unge Sophie Sloan i en film, der bedst kan beskrives som en blodig version af et mørkt børneeventyr.
Et monster under sengen – og en lejemorder som redningsmand
Historien følger otteårige Aurora, der er overbevist om, at et monster under sengen har spist hendes plejefamilie. I stedet for at skrige på hjælp, hyrer hun sin nabo – en træt og kynisk lejemorder – til at dræbe uhyret.
Mikkelsens karakter, kendt kun som “Resident 5B”, tror dog, at mordene skyldes et fejlslagent attentat rettet mod ham selv. Sammen begiver de to sig ud på en mission, hvor virkelighed og mareridt smelter sammen i et univers, der både føles som Amélie og Hannibal på samme tid.
Fuller i sit rette element
Fans af Fullers tidligere værker vil nikke genkendende til hans særlige æstetik – den drømmende blanding af poesi og brutalitet. Dust Bunny leger med klassiske barndomsfobier og gør dem til konkret rædsel, men med et glimt i øjet.
Instruktøren har tidligere nævnt til Collider, at Amélie er hans yndlingsfilm, og inspirationen fra Jean-Pierre Jeunet er tydelig. Dust Bunny deler den franske instruktørs legesyge visuelle stil, men krydret med Fullers velkendte forkærlighed for det groteske.
En film mellem eventyr og mareridt
Filmen bevæger sig i grænselandet mellem sort humor og følelsesmæssig sårbarhed – præcis som Fullers bedste serier. Her bliver monstre ikke bare symboler på ondskab, men også på frygt, tab og barndommens fantasier.
Med Dust Bunny viser Fuller, at han kan mere end at skrive tv-serier med kultstatus – han kan bygge hele filmverdener, der er lige dele skræmmende og smukke.
Og med Mads Mikkelsen i centrum er det svært at forestille sig en bedre mand til at give det hele en dansk, dæmonisk elegance.







