Dimension Films har frigivet traileren til deres gyserprojektet “Grindhouse”, Quentin Tarantino og Robert Rodriguez’ ventede dobbeltfilm. Traileren kan ses eksklusivt hos Yahoo! Movies, hvor den også er tilgængelig i HD.
“Grindhouse”, der hylder en lang række B-horrorfilm, består af to gyserhistorier, som hver af filmskaberne har instrueret. Tarantino står for slasher-filmen “Death Proof” med Kurt Russell som psykopatisk, bilfræsende morder, mens Rodriguez er at finde bag kameraet på “Planet Terror”, der udforsker en fremmed verden, der minder meget om vores egen.
Samtidig er den officielle og stemningsfulde hjemmeside til projektet blevet lanceret, hvor man bl.a. kan se flere nye billeder, læse om figurerne, downloade walpapers og mere. Klik ind på GrindhouseMovie.net for at besøge den dystre Grindhouse-biograf.
Filmen, der bl.a. også byder på trailers til ikke eksisterende sexploitation-film, udsendes i amerikanske biografer 6. april.
#31 filmz-lassechr 17 år siden
#32 filmz-michaell 17 år siden
#33 NightHawk 17 år siden
En forklaring på Tarantino & Rodriguez genialitet :
(kopieret indlæg fra 7/9-06)
Syntes på ingen måde, at man kan se Quintin Tarantino som værende overvuderet. Eller Robert Rodriguez for den sags skyld.
Derimod kan man sige, at både ham og Rodrgiguez hver især og sammen, har givet Hollywood en tiltrængt salvandsindsprøjtning via deres på en gang retro og genreblandende stil.
De ved jo godt på forhånd, at de låner fra andre instruktører og deres film. Og de gør så' heller ikke noget for at skjule, at de virkemidler er dem, der ham gjordt dem til de store navne de er i dag. At de spiller åbenlyst på referencer osv. vælger nogen så at tolke som ren uoriginalitet fra deres side. Men hvis man tror det ja, så har man lige præcis misset pointen i deres film.
Det fede ved dem er den måde de genbruger og blander de gamle film, som de har la' sig inspirere af. At Tarantino så oven i det altid leverer en omgang solide ping-pong replikker, gør blot det hele endnu mere underholdende og levende.
Man skal passe på ikke bare på forhånd, at afskrive Tarantino og Rodriguez og deres film som værende intetsigende og smarte drengerøvsfilm, for det er de, i mine øjne, meget langt fra at være.
Det smarte og coole er selvfølgelig en del af Tarantino/Rodriguez stil, men det er mindst ligså vigtigt, hvis ikke vigtigere for dem, at få fortalt en historie så både filmnørden, der holder af at finde referencer og lighedder samt action fan'en, kan få noget ud af deres film.
Reservoir Dogs er jo så meget retro det kan blive. En 70'er krimi via tøj og musik, der udspiller sig i 90'erne, illustreret fint ved bla. automatvåbnene. "Reservoir Dogs" la' sig filmhistorisk set inspirerer af Scorsese's Goodfellas fra 1990 men i pricippet går den ud over 70'erne meget længere tilbage og genskaber klassiske capers som fx. The Asphalt Jungle fra 1950, i både historie og stemning. Tarantino krydrer så det hele med sine egne varemærker - den hippe dialog og den langt mere grafiske vold.
Tar' man så Rodriguez El Mariachi", ja så er den jo både inspireret af gangsterfilm og western og bryder på sin egen måde grænsen til de to genrer og smelter sammen i et. Også her er hentet tydelig inspiration fra bla. Sergio Leone's klassiske spaghetti westerns og Scorsese's 70'er krimier. Figuren med våbnene gemt i en guitar kasse, er også en direte homage til en ældre film, som jeg irriterende nok lige har glemt navnet på. Rodriguez stil er så langt mere fokuseret på det visuelle og billedtekniske end Tarantinos. Selv om han selvfølgelig også går meget op i det, ligger hans fokus mere på hisorien og genreblandingerne en spektakulær fotografering.
I Pulp Fiction kører Tarantino videre på sin 70'er bølge og kigger i samme moment også som det var tilfældet i "Reservoir Dogs" længere bagud til 40'ernes og 50'ernes klassiske film noir, hvor man bla. møder femme fatale figuren, her i "Pulp Fiction" illustreret i form af Uma Thuman.
I mellemtiden remaker og finpudser Rodriguez sin visuelle teknik i Desperado. Større, bedre og langt mere dynamisk, end forgænren "El Mariaci'". "Desperado" blir hermed også en sjov del af Tasrantinos/Rodriguez historie, da de to herrer her for første gang arbejder sammen.
Skal man endelig snakke om desideret drengerøvsfilm, for de to herres vedkommende, blir det i From Dusk Till Dawn, der er en ultra cool blanding af krimi og vampyrsplat. Tydeligvis en totalt useriøs film for begges vedkommende. Det her har kun gået ud på at more sig. Men samtidig så har de så alligevel haft en bagtanke i det, at de på samme vis har genopfundet explotation genren. En trend som de nu fortsætter med i GrindHouse.
Jackie Brown er Tarantinos hyldest til blaxplotaien genren. Fysisk i form af den gamle 70'er stjerne Pam Grier og visuelt i form af filmens bevidste tilbagelænede stil og tempo. Kan godt se at det irritere nogle, men kender man sine Blaxploitation film godt, så kommer det ikke som nogen stor overraskelse. Man ku' tro at Tarantino var faldet af på den, men det er som sagt med fuld overlæg måden tempoet og handlingen skrider frem på.
I samme periode remaker/nyfortolker Rodriugez Invasion Of The Body Snatchers i The Faculty og beviser her, at han både kan få et highschool drama og sci-fi historie til, at gå op i en højere enhed.
Imens Tarantino dyrker kung-fu og blaxplotation, samt western i sine to Kill Bill film, som om nogen er probbet med referencer og detaljer, og dermed er en lækkerbisken for filmnørder, ja så dyrkker Rodriguez endnu mere ned i den mere tekniske del af filmverdenen i sine CGI og greenscreen's fyldte børneeventyr Spy-Kids. Skod film kan med rettes bruges om dem, men heldigvis viste det sig så, som en fordel da Rodriguez skulle i gang med Sin City, som jo bortset fra skuespillerne er 100 % grennscreen/CGI.
Så altså begge er interesante at følge på hver ders måde. Tarantino på sit mix af genre og Rodriugez på sit visuelle togt. Ens for begge er dog at de deler et enormt mod for, at fortælle en historie og bryde grænser og dermed sammen og hver for sig få skabt en bølge af nye klassikere, som vil blive husket i lang tid fremover.
Og, kan det lige indskydes som bonus, så er Tarantino om nogen manden der kan genskabe karriere for folk som alle troede var over the hill. John Travolta, John Carradine, Robert Forster, Mickey Rourke, Pam Grier, og til dels Kurt Russell.
Derudover har både Rodriguez også bidraget positivt til musiksiden i filmhistorien, på hver deres måde. Tarantino med sit eminente øre for stemningsmættede soundtracks og Rodriguez for sin helt egen producerede blanding af Country og Rock score.
Begge Instruktører er i topform og bunderfarne idag, så mon ikke man igen kan forvente noget magisk og interessant fra de to herrer i GrindHouse.
#34 filmz-overduck 17 år siden
Vi fik også et glimt at Tom Savini og Michael Biehn som strissere....og hende dullen fra Black Eyed Peas (føj da)
Det lyder lidt spændende når man også kan finde Sydney Poitier på creditlisten....som "Jungle Julia" *fnis*
#35 filmz-deathbymonkeys 17 år siden
#15: Jeg ville bare lige sige at jeg virkelig nyder når en instruktør gør hvad han/hun har lyst til, Tarantino skal ikke holde sig til gangster drama med gode dialoger for min skyld. Hvis manden vil lave action, sci-fi, gys eller lign. skal han være meget velkommen, jeg ved at jeg er i hænderne på en af vor tids største mestrer, så jeg kan sgu godt slappe af og nyde det. Ja Reservoir Dogs og Pulp Fiction er super fede film, men Tarantino kan en masse andre ting, og han er pisse god til det. Så læn dig tilbage og nyd de nye kødboller med chili i stedet for altid at bestille spaghetti med kødsovs.
#23 Jeg ser heller ikke Grindhouse som en kult film, Tarantino får nok ret svært ved at lave kultfilm da han har et stort publikum i forvejen. Her er et par eksempler på hvad jeg selv tolker som kultfilm: Donnie Darko, De skrigende halse, Evil Dead trilogien, Serenity. Det er populære film, men ikke kendt af det brede mainstream publikum.
Film der bliver vist i Imperial er pr. definition ikke kultfilm ;)
#36 Hal60 17 år siden
#37 NightHawk 17 år siden
Jeg syntes nu ikke ligefrem, med undtagelse af Pulp Fiction, at Tarantinos film tilhører det brede mainstream publikum. Hvis du overfor den almindelige biografgænger nævner film som Reservoir Dogs, True Romance, (som han godt nok kun har skrevet, men som alligevel må tælle som en af hans), Jackie Brown eller for den sags skyld de to nyeste Kill Bill - Volume 1 & 2, ja så er det da bestemt ikke noget som alle ser eller overhovet kender.
Og flere af grundene til det, er det jeg nævner i # 33. Filmnørderne inkl. undertegnede og de fleste af Filmz brugere kender dem og kender til deres referencer osv. Men det gælder efter min opfattelse ikke for mainstream publikummet.
Og især en film som From Dusk till Dawn vil jeg nu heller ikke betragte, som bare i nærheden af en mainstream film. Tror det er de færreste der slæber familien ind til en omgang vampyrsplat og bare patter galore. :)
Jeg vil så godt gi' dig ret i de andre film du nævner ; Donnie Darko osv, tilhører kultgenren/begrebet. Men her hører om nogen Tarentino og i princippet Rodriguez helt klart også til.
Mht. Emperial, så har du ret i, at det ikke er normalt b-film/kultfilm der hører til her. Meen man sku' da være et skarn, hvis man ikke ønsker at se GrindHouse på det suverænt største lærrede i Danmark, ik' ? :)
#38 El Duderino 17 år siden
Måske jeg er den eneste der har det sådan ?
#39 deathlikesilence 17 år siden
Men giv mig et par mundfulde fluesvamp og så kan jeg måske overtales til at set det geil der.
#40 NightHawk 17 år siden
Den kommentar kan jeg sgu ikke ta' seriøst. Især ikke når den kommer fra Uwe Boll's navnebror! :D
Der er da absolut intet "brian" over den trailer her. Troede forøvrigt kun, at man brugte den slags udtryk om film som The Fast And The Furious, Torque osv, i den dur. Altså hjernedødt gøgl.
Hvilket GrindHouse på ingen måde er, btw.
Men ellers kan du jo blot gå i biffen og tjekke Alone In The Dark 2 eller det næste "geniale" Boll projekt ud. Højst sansynligt at du vil få mere ud af den slags. :)