“Alexander” er flot og storstilet som den slags film nu bør være, men den savner alligevel bid og kraft, især hvad angår den redundante fortælling og de rodede personbeskrivelser. Nogen ny “Gladiator” er den ikke, men spektakulær, det er den i hvert fald.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 PredatorX 19 år siden

Nu har jeg endnu ikke set filmen, men lige umiddelbart er jeg ret glad for, at der ikke skæres ind til benet mht Alexanders mandelige forhold. Og nej jeg har ikke homophobia eller noget...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#2 filmz-specialty 19 år siden

Interessant film, desværre alt for langtrukken. Havde filmen været på 1,5 time ville den garanteret havde ramt 5 stjerner. Iøvrigt fasinere det mig hvor mange gange de gentager sig selv i denne film... Der kunne de evt. have kortet filmen :-)

Specialty.
Gravatar

#3 filmz-japex 19 år siden

Super anmeldelse.
Gravatar

#4 filmz-Zikor4 19 år siden

Jeg forstår virkelig ikke filmz.dk's anmeldere, det ene øjeblik får filmen 4 stjerner (hvilket er yderst mærkværdigt her på filmz.dk i hvilken som helst film). Derefter i selve anmeldelsen, fortæller anmelderen at filmen slet ikke stemmer overens med historien, og at der flere steder er nogle ting som er virkelig underlige.

Kan slet ikke forstå hvordan denne film kan få 4 stjerner, nu har jeg godt nok ikke set den, men hvis man tænker på hvad i har givet tidligere film, så er det da helt sindsygt at den får 4, mens i samtidig fortæller om den i anmeldelsen som værende til et 2 tal.

Det undre mig bare, that's all, kan ikke forstå måden i giver karakter på.
Gravatar

#5 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Jeg vil lige påpege at jeg lå og svingede mellem 3 og 4 i karaktergiving. Det er rigtigt at der er mange ting som trækker ned i min vurdering af filmen, men overall er det ikke en dårlig film - den er bare ikke vanvittig god, men de ting som fungerer i den, fungerer til gengæld rigtig godt. Vi har ikke halve karakterer så derfor kunne jeg ikke give den 3½ - jeg valgte i stedet at være lidt gavmild og give den 4 alligevel; den er i hvert fald seværd, omend ikke rigtig god eller mesterlig, som karaktererne 5 og 6 indikerer. 4 betyder blot at den har nogle aspekter som hæver den over middel.
Og så varierer det jo hvad de forskellige anmeldere herinde giver film - vi har hver vores vurdering, og en anden herinde ville måske have givet den lavere eller højere karakter.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#6 El vez 19 år siden

Jeg synes anmeldelsen giver meget godt grund for 4/6, men man kan godt mærke at det ikke er et stort 4-tal.

Jeg synes det er fedt der er forskellige anmeldelser her på sitet, som alle har forskellige meninger og indfaldsvinker til filmene, men nogle har åbenbart ikke forstået at anmelderne til hver en tid giver udtryk for en personlig mening og netop derfor ikke skal 'ligne' andre anmeldelser, som #4 åbenbart tror.

Så forstår jeg iøvrigt ikke hvorfor man kommenterer en film man ikke har set :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#7 putandtake 19 år siden

#5 Der er vel en grund til du kalder dig "Angel ..." :)
http://www.rottentomatoes.com/m/alexander/
Gravatar

#8 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Nu er mit 'handle' jo en reference til "The Good, the Bad, and the Ugly", samt det faktum at jeg har enormt smukke øjne :)
Men ja, jeg ved godt at den ikke ligefrem er blevet vanvittig godt modtaget af den øvrige anmelderstand...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#9 Outbound Sith 19 år siden

Den her film er desværre ikke nær så god, som den kunne have været. Men den er heller ikke helt så elendig, som mange anmeldere giver udtryk for.

Det er først og fremmest en Oliver Stone-film! Der er umiskendelige fingeraftryk, der skriger Stone til himlen. Og jeg skal da sige med det samme, at en af mine absolutte favorit-film er ”JFK”. Til gengæld har han også lavet en del film, som jeg ikke er så vild med, blandt andet den ellers på mange måder storslåede ”Nixon”.

”Alexander” er en mærkelig blanding af ”JFK” og ”Nixon”. Det er som om Oliver Stone ikke kan beslutte sig til, hvad han vil med filmen. Indimellem er Alexander virkelig ”den Store” med geniale strategier på slagmarken og respekt for de kulturer, som han støder på og ”overtager”. Men han er også en forvirret lille dreng, der kommer til kort i nærkampene, og han pløjer de flok ned, der våger at trodse hans autoritet. Der bliver aldrig taget endelig stilling til, hvordan Oliver Stone opfatter ham. Men måske skal man ikke se det så sort og hvidt, måske vil Stone netop vise, at Alexander var en kompleks person.

Også fra en anden vinkel er filmen lettere rodet. De 3 timer virker på én gang som ½ time for meget, og alligevel sidder man især i starten og føler, at der bliver skøjtet meget hurtigt over historien. Man får kun små klip af hans opvækst og første erobringer, mens resten udfyldes af en Anthony Hopkins/Ptolemæus –voice over.

Mange af de oprindelige huller i historien fyldes så senere op af forklaringer og et enkelt længere flashback, som man egentlig godt kunne have brugt i første omgang. Det ville have sparet mig for en masse spekuleren, som rev mig en smule ud af historien.

Skuespillet kan man ikke klage over. Val Kilmer spiller meget overbevisende som Alexanders plagede far, Filipos, og Angelina Jolie er super-giftig som hans ambitiøse (på sin søns vegne, altså) mor. Colin Farrell selv gør det fint, men det bliver ikke til en Oscar denne gang. I det hele taget kommer filmen nok højst på tage til de såkaldte ”tekniske” priser, når den tid kommer.

Bottom line: Ikke en total fiasko, men det kunne have været en del bedre.

3/6
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#10 filmz-Zikor4 19 år siden

Til #6:

Først og fremmest, så gider jeg ikke ud i en person diskution som vi har set så mange gange herinde :)

Men altså der står, skriv din mening, og læs andres mening i bunden af en anmeldelse, og så vidt jeg ved står der ikke "læs andres mening 'om filmen'" eller "skriv din mening 'om filmen'". Så kan ikke se noget galt i at kommentere anmeldelsen, som jeg gør.

Ved godt at der er forskellige anmeldere herinde, men syntes bare det er pudsigt, at nogle film får en sindsyg god karakter, selvom om filmen stinker langt væk, og omvendt, men det selvf. deres mening, ved jeg godt.

Skriv ny kommentar: