Der er ikke selv det mindste spor af tvivl: “Armadillo” er samlet set den bedste dvd fra 2010, som undertegnede har haft i hænderne. Filmen selv er fremragende og ikke mindst utroligt vedkommende, men også de tekniske aspekter imponerer med et flot videospor og et meget dragende lydspor. Sjældent støder man på så helstøbt en udgivelse, og selv ekstramaterialet, som ellers underprioriteres på mange udgivelser, er enormt interessant. Bestemt en ikke så lille perle i samlingen.

Se også: Filmz TV: “Armadillo”-interview.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Lord Beef Jerky 13 år siden

Jeg undrer mig meget over, at "i vores århundrede" skal undrestreges så meget i denne diskussion. Videnskaben har netop i vores århundrede stadig mange ubesvarede spørgsmål, hvis det er de sko vi skal have på, hvor adskillige videnskabsmænd også samtidig er religiøse. Jeg er ikke selv afvisende overfor en guddommelig eksistens, men anser mig selv overordnet som ateist, men i sidste ende ved menneskeheden ufattelig lidt og forstår endnu mindre, så en ting kan jeg sige med sikkerhed - ingen af os har et definitivt svar på noget som helst, og det har vi heller ikke i det næste århundrede.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#22 jessup 13 år siden

Lord Beef Jerky (21) skrev:
Jeg undrer mig meget over, at "i vores århundrede" skal undrestreges så meget i denne diskussion. Videnskaben har netop i vores århundrede stadig mange ubesvarede spørgsmål, hvis det er de sko vi skal have på, hvor adskillige videnskabsmænd også samtidig er religiøse. Jeg er ikke selv afvisende overfor en guddommelig eksistens, men anser mig selv overordnet som ateist, men i sidste ende ved menneskeheden ufattelig lidt og forstår endnu mindre, så en ting kan jeg sige med sikkerhed - ingen af os har et definitivt svar på noget som helst, og det har vi heller ikke i det næste århundrede.


Jeg har lidt svært ved at se hvad ditargument er. Jeg mener ikke selv at vi gennemgår en natrulig udvikling hvor videnskaben erstatter religion. Som jeg har advokeret for tidligere er det ikke primært en forklaring på det uforklarlige (om man vil) der gør at folk er religiøse. At nogle af dem der bedriver videnkab skulle være religiøse har muligvis noget med ubesvarede spørgsmål i videnskaben at gøre, men jeg er sikker på det ofte ikke er essentielt.

Jeg er 99 % sikker på at der ikke er en gud - men ikke at have et deffinitivt svar på alting driver mig ikke nærmere en gud:)
This is just until June
Gravatar

#23 Lord Beef Jerky 13 år siden

#22 Mit argument er vel blot, at vi som mennesker måske er kloge i forhold til resten af jordens dyr, men som helhed forstår vi kun dele af vores omgivelser og os selv, og vi kan derfor aldrig vide, om der egentlig skulle være en gud eller ej. Derfor er jeg 100% uenig i din udtalelse om, at du er 99% sikker på, at der ikke er en gud. Hvis du skulle være så sikker, så er du så ufatteligt meget klogere end resten af jordens mennesker, hvilket vel heller ikke er umuligt, men bestemt mindst ligeså usandsynligt som, at der netop skulle være en gud =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#24 jessup 13 år siden

Igen så tror jeg ikke at jeg er klogere som sådan - hvis jeg er 100 % nazist er jeg ikke klogere. Jeg er bare som så mange andre rimelig sikker på at der ikke er en gud, men flertalsafstemingen taber jeg nok. Gud ved hvordan de religiøse har det med der er så mange der ikke tror:)

Jeg har endnu ikke set noget der tyder på noget metafysisk og min moralske ballast som til dels er funderet i kristendommen og alm. humanistisk tilgang gør at skriften er mig mere eller mindre ligegyldigt.

Der er mange ting jeg ikke kan afvise eksistensen af og det gør bestemt ikke "gud" mere interessant.

This is just until June
Gravatar

#25 davenport 13 år siden

Gud er jo så lokalt. Det er noget der er opfundet, for at vi kan have noget at trøste os op ad. Bibelen forklarer jo ikke det omgivende univers. De trilliarder af galakser, der (bliver nødt til) at byde på bare en eller anden form for liv.
Guder og dæmoner er et produkt af gammel overtro, der på en eller anden måde har haft mulighed for at leve videre i mennesker, der burde bruge deres sunde fornuft.
Det er sgu svært at overbevise folk om at få et godt liv, ved at være herre i eget liv, hvis man overlader alt til en usynlig ånd. Det virker i min verden fuldstændig åndsvagt. Det giver absolut ingen mening!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#26 Highland Park 13 år siden

Steve (17) skrev:
Efter rulleteksterne var der et voice over der fortalte at tv2 på søndag sender den uredigerede udgave af filmen.
Typisk TV2 at lægge op til debat om en film for derefter at vise den i en skamklippet udgave.

Lord Beef Jerky (21) skrev:
... i sidste ende ved menneskeheden ufattelig lidt og forstår endnu mindre, så en ting kan jeg sige med sikkerhed - ingen af os har et definitivt svar på noget som helst, og det har vi heller ikke i det næste århundrede.
Hørt! :)
Som salig Stanislaw Lem udtrykte det i forbindelse med omtale af sin roman "His Master's Voice":
http://english.lem.pl/index.php/works/novels/his-masters-voice/73-lems-opinion skrev:
Human beings should accept some humility. Sometimes we face phenomena the essence of which we are unable to understand. Even if we are equipped with the most modern scientific apparatus and knowledge we are incapable of resolving whether they are accidental or intentional. Newton once said that with respect to nature we are just children playing with shells on the seashore.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#27 Patriarch 13 år siden

Jeg mener ikke selv at vi gennemgår en natrulig udvikling hvor videnskaben erstatter religion.


Hvorfor egentlig ikke? Det kræver jo selvfølgelig at folk får kendskab til den viden vi har. Men der er en klar tendens til at jo mere folk ved om de videnskabelige forklaringer (og videnskabelig metode) jo mindre religiøse bliver de.

Religion og overtro er et biprodukt af den måde vores hjerne fungerer på - men det kan overkommes - oplysning, oplysning, oplysning.

Hvis emnet interesserer nogen kan jeg anbefale at læse Pascal Boyers "Religion Explained". Den er lidt tør synes jeg, men på mange måde ret interessant (det lyder måske som en modsætning, men sådan oplever jeg en del bøger).
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#28 Lord Beef Jerky 13 år siden

#24 Min pointe var jo netop også, at hvis der endelig var en form for guddommelig eksistens, ville vi nok aldrig hverken kunne opfatte, forstå, se eller opleve denne. Vi som mennesker er ufatteligt begrænsede. Jeg har så oplevet masser af ting, som videnskaben ikke kan forklare, og heller ej forsøger sig på. Ud fra dette kan jeg så kun konstatere, at der er meget mere til denne verden end hvad vi ved, og derfor kan jeg personligt ikke udelukke noget som helst. Ligegyldigt hvor klicheagtigt det end er, bøjer jeg mig for teorien, at det eneste jeg ved er, at jeg ingenting ved.

#25 Jeg snakker på ingen måde om Biblens Gud, selvom jeg heller ikke tør bortkaste denne teori. Hvis der endelig er en gud, og mennesket forsøger at forklare og fortolke denne som f.eks. Biblen gør, vil der sikkert være fyldt med en masse uoverensstemmelser, fordi mennesket ikke kan forstå denne, og naturligvis fordi vores egne subjektive fortolkninger kommer med i ligningen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#29 jessup 13 år siden

Patriarch (27) skrev:
Hvorfor egentlig ikke? Det kræver jo selvfølgelig at folk får kendskab til den viden vi har. Men der er en klar tendens til at jo mere folk ved om de videnskabelige forklaringer (og videnskabelig metode) jo mindre religiøse bliver de.

Religion og overtro er et biprodukt af den måde vores hjerne fungerer på - men det kan overkommes - oplysning, oplysning, oplysning.

Hvis emnet interesserer nogen kan jeg anbefale at læse Pascal Boyers "Religion Explained". Den er lidt tør synes jeg, men på mange måde ret interessant (det lyder måske som en modsætning, men sådan oplever jeg en del bøger).


Jeg tror endda jeg har anbefalet bogen relgion explained herinde. Men det er ikke der du har fået kongstanken fra at det er oplysning - der er vejen ud af religionen. Han stiller netop standardforklaringerne op og siger de ikke er dækkende hver for sig. Jeg mener ikke at det for mange er det helt store scoop at religionen forklare det uforklarlige - f.eks. god of the gaps. - Paven var vist inde på Big bang for nyligt og proppede gud ind i "hullet"
This is just until June
Gravatar

#30 Thomsen 13 år siden

Patriarch (27) skrev:
Hvis emnet interesserer nogen kan jeg anbefale at læse Pascal Boyers "Religion Explained"


Fremragende bog med nogle interessante pointer, der også har relevans indenfor mit eget felt (= horrorfilm, hvis nogen virkelig skulle være i tvivl længere).
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.

Skriv ny kommentar: