Der er ikke selv det mindste spor af tvivl: “Armadillo” er samlet set den bedste dvd fra 2010, som undertegnede har haft i hænderne. Filmen selv er fremragende og ikke mindst utroligt vedkommende, men også de tekniske aspekter imponerer med et flot videospor og et meget dragende lydspor. Sjældent støder man på så helstøbt en udgivelse, og selv ekstramaterialet, som ellers underprioriteres på mange udgivelser, er enormt interessant. Bestemt en ikke så lille perle i samlingen.

Se også: Filmz TV: “Armadillo”-interview.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Patriarch 13 år siden

#29

Jeg mener heller ikke at standardforklaringerne er gode nok hver for sig. Jeg mener bare at du kan komme meget langt med oplysning, selvom spiritualitet nok altid vil bestå.

Men rigtig mange af Pascal Boyers eksempler er nogen hvor oplysning VILLE hjælpe.

Men for lige at vende tilbage. Hvorfor mener du ikke at religion langsomt vil blive erstattet af videnskab (hvis man altså blev eksponeret lige så massivt for det som for religion)?

[Edit] Nu jeg tænker over det, så vil der nok altid være plads til religion jf. Pavens "big bang er guds værk". Man kan altid bare sige at skaberen står bag, uanset hvad man måtte få af videnskabelige erkendelser. Jeg tror dog at religion i den vestlige verden vil fortsætte med at blive en mere og mere ukonkret størrelse - gradvist mere udvandet - og vil få færre og færre tilhængere.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#32 jessup 13 år siden

#31 basalt set er der mange som ikke er religiøse fordi det forklare naturen som sådan. Mange argumenterer for at gud er kærlighed.

Jeg mener helt sikkert at oplysning både videnskabelige forklaringer både som alternativer til overtro og på hvorfor man er religiøs, på moral, omsorg m.m + antropologiske, sociologiske analyser af virkningerne af religiøse opfattelser er essentielle. Men som du allerede har været inde på i dine læserier(og commen sense velsagtens) så bliver man ofte født ind i sin tro og som Dawkins er inde på i God delusion er religion som en del af opdragelsen en kompliceret størrelse.

Paven interessere sig ikke kun for det ultimative Gap han har ved flere lejligheder puttet ham ind andre steder som med tiden kan forvises af videnskaben. Det er ikke ligefrem teologiske ubekendte problemer han løber ind i.

On a sligthly different note: Jeg har for et par måneder siden set flere panel debatter med Dawkins m.fl. på You tube (også et interview af den katolske astronom - glemt hvad han hedder) jeg ser om jeg ikke kan finde et par links som jeg eventuelt kunne smide til dig på en PM eller her i tråden. Du må også gerne linke til et par stykker af de bedre du har set.

Thomsen (30) skrev:
Fremragende bog med nogle interessante pointer, der også har relevans indenfor mit eget felt (= horrorfilm, hvis nogen virkelig skulle være i tvivl længere).


Jeg refererede også et par gange til den i mit bachelor projekt - men præsis hvad sammenhæng har jeg glemt.
This is just until June
Gravatar

#33 MOVIE1000 13 år siden

Har lige set Armadillo genudsendelsen på TV2, da je gikke havde tid i Torsdags, det undrer mig dog bare at den varede 1 t 45 min??

Men jeg er enig med karakteren 5/6 en virkelig godt sammensat dokumentar, der spændende og uhyggelig fordi alt kunne ske, men også nogle ret skræmmende billeder eller historier der blev vist.
Jeg synes bare at det er mærkeligt at de får ros/klapsalver for at dræbe talabaner, selvfølgelig holder jeg ikke med talabaner, men ligefrem at rose at de har dræbt nogle af fjenderne synes jeg er mærkeligt.
Det var sgu ret uhyggeligt at se at der sker en del nede i Afghanistan, og at vores soldater bliver beskudt og ramt.

5/6 (en skam at dem der så den i torsdags ikke så den fulde version)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#34 Fynboen 13 år siden

davenport (14) skrev:
Hvor er det sygt... En mand sidder og har mistet sin mor og lille datter. Han får 1500 murker-penge, og tolken siger "Din mor er nu martyr.."

Hvordan kan man leve med religion, der styrer så meget? Jeg fatter det simpelthen ikke. Går han så bare glad hjem?
Hvad er det der afholder mellemøstlige mennesker fra at udvikle sig videre? Ved godt det er kontroversielt, men fx. lægevidenskaben har sit udspring i mellemøsten. Hvis de gik mere op i at udvikle sig mens de er i live kunne de da være nået meget længere. I min optik er det underligt at forlade sig på et liv, der først kommer når man dør...
Kristne skal nu heller ikke føle sig for gode, for mange har sgu den samme holdning. Det er det overordnede perspektiv jeg anfægter, uanset religiøs overbevisning. Nu var det bare oplagt lige nu i det her forum.


Back in the day var det i høj grad mellemøsten der var fremme i skoen, og os fra Europa der var barbarer. Korstogene, og besættelsen af Det Hellige Land, skabte berøring mellem de to kulturer, og "vi" tog det bedste af deres kultur til os, og videreudviklende den, mens "de" holdt fast i det de havde, og har nærmest ikke flyttet sig siden. Det er sgu synd og skam... både for os og for dem...
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#35 Riqon 13 år siden

Jeg fik også endelig set filmen på TV2 i går, og den gjorde som forventet dybt indtryk. Jeg er ikke mere positivt stemt overfor krigen nu end før, tværtimod, og jeg synes de unge mænd betalte en pris i forhold til at bevare deres menneskelighed og almindelige moral. Der var sjældent en åbenhed overfor spørgsmålet om det, man havde gjort, kunne være gjort anderledes eller slet ikke skulle være gjort overhovedet - man retfærdiggjorde det instinktivt, fordi alternativet ikke er til at bære. Sådan fungerer "kognitiv dissonans" jo - at man ændrer sine overbevisninger, så de stemmer overens med, hvad man har gjort - og det ser man frygtelig meget af i måden de bagefter måtte retfærdiggøre det hele for sig selv. Krig er virkelig ikke for nogen... Selve filmen var fantastisk godt klippet sammen, synes jeg, og man følte virkelig, at man var med, uden at man følte sig som et forstyrrende journalistisk element. Musikken var stemningsfuld og understregede billederne perfekt uden at manipulere for meget med én. 5/6
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#36 Kochie 13 år siden

Nu fik jeg så endelig set Armadillo, og skønt jeg deler den gængse opfattelse af, at det langt hen ad vejen er en rigtig god film, må jeg dog erklære mig en kende uenig med anmelderen, når det kommer til de filmiske tricks, der er gjort brug af for at skabe Armadillo.

For personligt synes jeg, at både musik og filmenes generelle, filmiske farvetone, trækker oplevelsen en hel del ned. Jeg synes, at selve handlingen på skærmen, og den fremragende klipning, gør, at man hverken behøver langtrukne strygere eller triste melodier til at fortælle mig, hvad jeg som seer skal føle.

Det er synd og skam, for jeg er ganske overbevist om, at filmen kunne stå på sine egne ben, hvis den havde fået et mere dokumentarisk og råt look.

Oveni Armadillo så jeg også de første fire afsnit af serien Generation Kill i går. Og jeg finder det lidt morsomt, at en dramaserie fremstår mere realistisk end en dokumentar.

Skriv ny kommentar: