Som Wielser er Ulrich Mühe slet og ret formidabel. Hans præstation alene er næsten grund nok til at se filmen, men han bliver fornemt suppleret af Martina Gedeck, Sebastian Koch og Ulrich Tukur. Derudover er Thomas Thieme myrekrybsvækkende som den amoralske minister, der lyser langt væk af magtmisbrug og råddenskab, blandet med en grotesk selvretfærdighed.

“De andres liv”, der fortjent vandt publikumsprisen ved Copenhagen International Film Festival, har næppe samme offentlige gennemslagskraft som “Der Untergang”, men den er en fremragende film, som man bør gøre sig selv den tjeneste at få set, hvis man har blot den mindste interesse i emnet. Ellers er det her et godt sted at starte, for “De andres liv” er bestemt en fascinerende og interessant oplevelse som man – ikke ulige Wiesler selv – hurtigt bliver revet med af.

Læs Filmz’ interview fra oktober 2006 med instruktøren Florian Henckel von Donnersmarck.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chuck 17 år siden

Alle der har set den her, roser den til skyerne. Den må ses!
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#2 Yoda 17 år siden

Har billetter til i morgen - glæder mig.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#3 tiny 17 år siden

Flot og velskrevet anmeldelse! Min interesse blev i hvert fald vakt. Jeg tog for nogle måneder siden den beslutning, at se noget mere tysk film. Så Das Leben der Anderen er netop blev føjet til min efterhånden lange liste over tyske film, jeg skal have fingrene i....
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#4 Kalle Ferm 17 år siden

En meget fin film ja - en af de bedste jeg har set længe.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#5 Benway 17 år siden

#3 Mange tak for de pæne ord. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#6 DerMann 17 år siden

Så er der bestilt til Cinemaxx i Århus på lørdag..! Nice!
Gravatar

#7 dolphinfriendly 17 år siden

Klart en 6'er herfra - indtil videre årets bedste film efter "The Fountain".

Gravatar

#8 dolphinfriendly 17 år siden

#3 Sig til hvis du mangler anbefalinger til gode tyske film, jeg har set en del efterhånden. :)

Gravatar

#9 tiny 17 år siden

# 8

Anbefalinger kan man jo næsten aldrig få nok af ;) Det er udelukkende pga sådanne fra diverse Filmz'er, jeg har fået øjnene på for: BSG, Carnivàle, Firefly & Serenity, Taken og meget meget mere...

Min liste omfatter:
Instruktører: Oliver Hirschbiegel, Rainer Werner Fassbinder, Tom Tykwer, Wim Wenders (så en udstilling m hans fotos på Aros - meget interessant!)

Film:
Har selv:
Wir Kinder von Bahnhof Zoo (Christiane F), Good Bye Lenin, Gegen die Wand, Das Wunder von Bern.

Ønskeseddel (har dog set flere af filmene)
Der Himmel über Berlin, Lola Rennt, Der Krieger und die Kaiserin, Die Weisse Rose, Sophie Scholl, Napola, Das Leben der Anderen, Sonnenalle, Der Neunte Tag, Lautlos, Der Tunnel, Die Stille nach den Schuss, Die Blechtrommel, Angst essen Seele Auf, Requiem, Alles auf Zucker, Stalingrad, Der Untergang, Das Experiment, Das Boot, Jenseits der Stille, Die Fetten Jahre sind vorbei (The Educators)

Männer wie wir er også ret morsom.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#10 tiny 17 år siden

Fandt lige links til nogle af Wim Wenders billeder fra udstillingen, Pictures From the Surface of the Earth:

http://www.amazon.com/Pictures-Surface-Earth-Wim-W...

I bogform: http://www.amazon.com/Pictures-Surface-Earth-Wim-W...
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.

Skriv ny kommentar: