På den anden side bærer “Death Proof” også et udtalt præg af en Quentin Tarantino uden samme afmålte skarphed. Referencerne, de kulturelle og hårdtslående replikudvekslinger og de bevidst indlagte fejl, som Pams (Rose McGowan) bemærkelsesværdige kostumeskift undervejs, er der naturligvis stadig en hel del af, om end ikke med samme hyppighed som tidligere. Med de elementer er “Death Proof” nu engang ganske underholdende, og fraværet skurrer derfor markant i filmens kedeligere passager. De passager er der en del af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 MakeItMonkey 16 år siden

så den 2 timer siden...ikke QT's bedste film, men men men klart top 3!
DENNE FILM "eller undskyld movie" VAR FREAKING RÅ, NICE og WOW =)

virkelig en fed film, efter min mening.
den får 5,87889/6 her fra,
godtages dette ikke bliver det til en 6/6
Gravatar

#22 [email protected] 16 år siden

Det er måske bare mig, men har nogen af jer tjekket anmelderens karaktergivninger...? Hvordan kan en mand med respekt for sig selv give Children of Men TO ud af SEKS stjerner!!!??? Den film er da for sindssygt fed!!! Den bedste (og for mig mest realistiske) fremtidsfilm overhovedet! Hver ENESTE scene i den film er ren magi!!
TO stjerner er en hån og jeg finder det desuden endnu værre, at Saw III har fået 3 stjerner... jamen dog!
Og jeg har glædet mig i lang tid til Grindhouse og blev svært skuffet, da jeg fik at vide, at den ville blive delt op udenfor USA... Quentin Tarantino ROCKED, ROCKS og VIL ROCKE på søndag, hvor jeg tager ind og ser Death Proof... og den film er jeg overbevist om vil være mere end 3 sølle stjerner værd og derfor være bedre end... ØV, Saw III.
Gravatar

#23 blymchen 16 år siden

Okay; hr. Uffe giver filmen 3/6, men vælger at give en film som Wolf Creek 5/6. Alle har selfølgelig ret til at ha deres egen smag, men dette er da helt utilgivelig anmeldelse. Efter at have set Death Proof, kan jeg da kun sige at den er fuldstændig overlegen! Alt i den film er præcis som det ska være. Soundtrack, billede, originalitet og nostalgi er helt i top, som altid. Der skal ingen tvivl herske om et jeg er en stor beundrer af Tarantinos arbejde, og det kan godt være det hæmmer min bedømmelse, men hvordan man kan forsvarer at gi DP samme score som fx Saw III forstår jeg ikke, det er jo helt usmageligt. Alt under 5 stjerner er en hån. Som sagt ka man ik kontrollerer andres meninger, og det ville da heller ik være særlig spændende hvis man ku, men jeg giver filmen, som de fleste af Tarantinos andre værker, 6/6
Gravatar

#24 evermind 16 år siden

#22
Okay.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#25 dolphinfriendly 16 år siden

#22 Jamen det er da godt du har din egen mening om filmene - lige præcis som anmelderen har det. Jeg mente bl.a. at hans vurdering af "Children of Men" var ganske passende (filmen er blandt årets mest overvurderet efter min mening), hvorimod jeg var uenig med hans "The Fountain" anmeldelse. Til gengæld er jeg ret sikker på at, jeg ville give "Death Proof" en tilsvarende jævn karakter, hvis ikke en lavere, da Tarantino ikke er andet end en (stilmæssig dygtig) copycat i min bog.

Men sådan er vi jo så forskellige. :)

Gravatar

#26 mar16 16 år siden

KULTFILM BONUS (nogen af disse film er ikke med på listen):
Texas Chainsaw massacre er inspireret af psykopaten Ed Gein, som var gravrøver og som havde en ting med at lave ting ud af menneskehud. man fandt på hans går en dragt der var lavet ud af forskellige menneskers hud. det ik pis. det ren fakta.

IT er skyld i at mange har klovnefobi

Peter Jackson lavede maskerne til rumvæsnerne i Bad taste i sin ovn.

Creepshow2 blev forbudt fordi den var for uhyggelig, selvom bagmændene allerede havde klippet den en del. dvd-udgaven er ucensureret.

i Creeping terror er monstret lavet af tæpper som de gik rundt indenunder, fordi at nogen havde stjållet kostumet til monstret

Braindead er filmhistoriens blodigste film. det ikke til at sige hvor mange liter blod der er, men det ubitvivlsomt over 1000L.

scenen i The Brain med kvinden der blir mums for hjernen er grunden til at den er kult. i filmen "drengen og hjernkæmpen" er der en scene hvor drengen sidder og ser en film med en farlig hjerne. det tydeligvis en hilsen.

Filmen "rødt chok" hedder rigtigt "dont look now". titlen henviser sig til slutningen af filmen hvor man ser hvad der er bag den røde hætte. for en af mine venners vedkommende var det værste han havde oplevet. han havde mareridt i flere måneder i træk og kunne hverken koncentrere sig om skolen eller arbejdet. han blev til et nervevrag og var for bange til at sove. han gik i terapi i et år, fordi scenen havde ramt hans frygt lige på sømmet. han ryster stadig når han høre om den og begynder at stamme og prøver at skifte emne. og siden han har den samme filmsmag som jeg, har jeg ikke lyst til at se den...

I TCM blec der brugt rigtige lig.
huset havde de lånt af nogen. der boede faktist nogen i det hus.

Dan Aykroyd og John Belushi er bedst kendt som "the blues brothers". i serien "according to jim" hvor den afdøde John Belushi's bror, James (Jim) Belushi har hovedrollen, har Dan Aykroyd gjort mange gæsteoptrædender. ham og Jim har også en forkærlighed for blues, hvilket de har vist i serien et par gange, til ære for blues brothers.

Class of 1984 er den dag idag stadig en meget voldsom oplevelse. den fungere dog langt bedre idag, hvor den frygtelige fremtid der blir vist faktisk er blevet virkelighed. det var også Michael J. Fox's første film.

I pulp fiction spiller John Travolta og Samuel L. Jackson hovedrollerne. de hadede hinanden.

det var vist det jeg havde at sige. jeg er enten en kæmpe nørd fordi jeg ved alt det og har ikke noget bedre at gi mig til end at bruge 10 minutter af mit liv på det. eller også er jeg gavmild ved at give jer disse oplysninger. men jeg stadig en nørd. bedøm selv:)
Gravatar

#27 dolphinfriendly 16 år siden

Eller måske har du lige luret på IMDB. ;) Iøvrigt ér "Don't Look Now" altså til at se uden at man nødvendigvis bryder sammen...

Gravatar

#28 filmz-gofferoffer 16 år siden

Har netop set filmen, og jeg må sige, den er blandt Tarantinos svageste film - men den har også meget at leve op til, så at kalde den svagest af gruppen betyder bestemt ikke, den er dårlig.

Først og fremmest er instruktionen perfekt, fordi man virkelig lever sig ind i den stil, der bliver brugt gennemgående, og dette er virkelig gennemført, og dette skaber også en humoristisk vinkel, for Tarantino laver en klar hyldest, der visse steder grænser til en parodi (næsten en genrehyldest som Shaun of the Dead).

Til gengæld har manuskriptet mangler. Dialogen er skarp, men alt for udtrukket. Man lærer to grupper af kvinder at kende, og disse grupper minder ekstremt meget om hinanden. Deres samtaler handler om det samme, og til steder føles det lidt, som om de forskellige personer siger noget 'bare for at sige noget', og det trækker ud.

Men når først filmen kommer ind i sin bombastiske del, er der helt klart tryk på. Der er især én intens scene, der er mindeværdig og virkelig flot filmet, hvor man næsten sidder på kanten af biografsædet. Og den sidste jagtscene er ekstremt fed. Dertil må man tilføje, at Stuntman Mike er en fascinerende rolle, og der måtte gerne være mere fokus som ham.

Skuespillet er ikke dårligt, men heller ikke direkte fantastisk. Visse skuespillere spiller ekstremt godt, deriblandt Russell, der er fremragende og den bedste af truppen, men under de mange, lange dialogscener, der bliver optaget i ét take, bliver der overspillet og næsten karikeret, hvilket er lidt en skam, for her kunne filmen i det mindste skille sig lidt ud fra genren. Men det er nok bare mig.

Alt i alt er det en flot film, men filmen har mangler, der muligvis er bevidste, men som i den sidste ende trækker ned i helhedsoverblikket.

4½ / 6

PS: Alle de små instruktionsfejl er virkelig fantastiske, men der lod ikke til at være særlig mange, der forstod dem i den biograf, jeg så. Måske forstår Danmark virkelig ikke grindhouse-konceptet?
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#29 Highland Park 16 år siden

"for det første, havde jeg ikke tænkt mig at fornærme nogen ved at forvente at de kendte dem alle, for én af dem er 40 år gammel." (mar16)

#20: Du kunne sagtens bare have undladt sætningen "det ik sikkert at i kender dem alle."
Din bemærkning kan let lyde arrogant... men fint, nu ved jeg da hvad du mente :)
Bare fordi en film er 40 år gammel, betyder det jo altså ikke nødvendigvis, at folk ikke kender den. Du er jo selv kun 16 år gammel. Så hvorfor skulle lige netop du kende til en film, vi andre ikke kender til? Det synes jeg netop virker lidt arrogant. Men fred være med det...

"Peter Jackson lavede maskerne til rumvæsnerne i Bad taste i sin ovn."
- Det var nu i hans mors ovn... ;)

#27: Ja, det er aldrig godt at vide... ;)
Jeg giver dig også ret mht. "Don't Look Now" - kan godt forstå hans vens reaktion gør så stort indtryk på mar16, men det er synd og skam at snyde sig selv for oplevelsen. Den film er så unik...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#30 dolphinfriendly 16 år siden

#29 Enig! Den er virkeligt flot, ligesom flere af Roegs andre film. Dog er "Don't Look Now" i en liga for sig - og den er skræmmende på en ret indtagende måde.

Skriv ny kommentar: