Jeg havde glædet mig meget til “Looper”, men blev desværre slemt skuffet. Det er en film, der er udsprunget af Nolans indflydelse på Hollywood, men som ikke kan bære den opgave, den påtager sig. Dårlig action, middelmådigt skuespil og en slutning, der er flot, men efterlader flere plothuller, gør, at selvom filmen er ambitiøs, så ender den med ikke at være meget mere end en fint underholdende, lille actionthriller, der kun med nød og næppe retfærdiggør købet af en biografbillet og en bitte pose popcorn. “Looper” ligger et sted mellem tre og fire stjerner, og om man ender på den ene eller den anden karakter afhænger formentlig af ens forventninger forinden. Personligt havde jeg sat snuden op efter mere, end jeg fik.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Ispep 11 år siden

#10

Jeg synes at anmelderen mister lidt fokus i anmeldelsen, ved at inddrage hele 4 forskellige andre film. Det bliver en rodet affære, og stritter lidt i flere retninger.

Jeg kunne også savne en uddybning af "dårlig action" som jeg blot finder er et postulat.
Gravatar

#12 Kasper Kål 11 år siden

Jeg har set filmen og er ubetinget begejstret. Det er den bedste science fiction film meget, meget længe, faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at den nærmer sig mesterværk-status.

Det er virkelig en ringe anmeldelse, og ikke bare fordi jeg er uenig i dommen. Derudover, dén der trend med at fokusere så meget på at søge efter det mindste plothul og gøre det til afgørende for, om en film har kvalitet... Jeg brækker mig over den. Især i forbindelse med Looper hvor plottet og filmens gimmick i modsætning til andre SF-film ikke er filmens altoverskyggende fundament, men blot en dramaturgisk motor for Rian Johnsons reelle hensigter med filmen.
Gravatar

#13 Ispep 11 år siden

Kasper Kål (12) skrev:
SF-film ikke er filmens altoverskyggende fundament, men blot en dramaturgisk motor for Rian Johnsons reelle hensigter med filmen.


Det er også det jeg har læst flere steder, at filmen vedkender sin snørklede præmis, men har det ikke som hovedmål og ønsker måske heller ikke at udforske logikken heri. Nu har jeg ikke set filmen, men erfaringer fortæller, at denne type sci-fi med tidsrejser involveret, ofte (hvis ikke altid?) har forklaringsproblemer, selvmodsigelser etc.
Gravatar

#14 Kasper Kål 11 år siden

Film der omhandler tidsrejser vil i sagens natur altid have "plothuller", da begrebet i sin kerne er ét stort paradoks.

Min pointe var bare, at man bliver nødt til at anmeldese en film ud fra hvad intensionerne er med den.

Det ville også være forkert, at udråbe Tilbage til fremtiden eller Terminator som dårlige film, fordi deres tidsrejser ikke giver logisk mening.

Hvis man vil have en film, der har tidsrejseparadokserne som hovedtema, kan man jo altid se Primer :)

Gravatar

#15 moulder666 11 år siden

Interessant anmeldelse - ikke fordi jeg tror, at hans konklusion bliver noget nær den samme som min egen - men fordi de kommentarer der er tilknyttet andre film giver et fingerpeg omkring, hvordan man skal forholde sig til anmeldelsen.

Hvis Looper ikke "fungerer optimalt" på samme måde som District 9, og den har "B-filmsaction" som Die Hard, er det i mine øjne et kæmpe kudos, og så er der pænt gode odds for, at jeg kommer til at holde af den! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#16 Therien 11 år siden

"Artsfællerne Prometheus og District 9". ... Har du drukket af natpotten?
Gravatar

#17 Tarantrier 11 år siden

#10: mht til at slutningen virker "malplaceret, anstrengende og dybt uforløst", var der egentlig tænkt i forhold til Noah Segans rolle, som jeg synes var forstyrrende og plat undervejs i filmen, og man fik aldrig rigtig en ordentlig afrunding på den side-historie - hvilket føltes "malplaceret, anstrengende og dybt uforløst". Det er her i den endelige anmeldelse kommet til at fremstå som om, at jeg mener selve filmens slutning, det kan jeg godt se og det beklager jeg :)

#11: med dårlig action mener jeg, at det til tider lignede B-films pladderaction, som er fedt i B-film, men ikke i en seriøs actionthriller. Der er simpelthen for mange scener, hvor det er så utroværdigt, at vores hovedpersoner kan tage imod utallige skudsalver uden at blive ramt, at det bliver et altoverskyggende irritationsmoment. I en alvorlig film er actionscenerne altså nødt til at se troværdige ud, ellers bliver det til en underlig stilforvirrende oplevelse. Det synes jeg var tilfældet med Looper.

#14: klart, og de nødvendige plothuller i en tidsrejsefilm, ville jeg have kunnet leve med, men der er andre og unødvendige problemer, som jeg som sagt ikke kan komme nærmere ind på. Det synes jeg ikke er i orden i sådan en film her netop fordi, den baserer sig på spænding og tvivl om, hvordan det hele hænger sammen - og når det hele så faktisk ikke hænger sammen, så sidder man med en lidt flad fornemmelse :P

#16: hehe, ved godt at jeg nok er ret alene med mit syn på District 9, men i mine øjne er både den og Prometheus noget af det argeste l***, der længe er lavet inde for sci-fi-film..!

Men altså, Looper var ok, bare ikke det mesterværk, der var lagt i skuffen til, og som det prøver at være :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.
Gravatar

#18 Frederik 11 år siden

Fra Devin Faracis "Should filmmakers explain their movies?"

There are definitely people out there who look at Looper and see plot holes, and I know that most of those supposed plot holes actually have detailed explanations that Rian worked out in advance... but realized wouldn't fit into the movie. The answers exist, they just aren't presented. It isn't like Lost, where nobody ever had any idea what anything meant - somewhere Johnson has a notebook or a computer file filled with the inside information that allowed him to sketch out the world of the future in strokes that felt natural and not overly detailed. I imagine on some level it kills him to see people complaining about holes that don't really exist.


Ærgeligt hvis filmen rent faktisk er fyldt med plothuller der logisk kan forklares i kontekst af filmen. Jeg vælger dog alligevel at smutte ind og se den, mest for at støtte en science-fiction film der ikke er baseret på en genindspilning, superhelt eller fortsættelse.


Jeg er forresten ikke helt vild med anmeldelsen. En anmeldelse der vælger at bruge tid på at kommentere andres kritikeres forhold og meninger om filmen virker lidt...søgt?
Gravatar

#19 Ispep 11 år siden

#17

Tak for svaret. Tror jeg bedre kan følge dig nu mht. actiondelen. Samtidig er jeg efterhånden ved at blive temmelig allergisk over for udtrykket "b-film", for du forbinder det alligevel således, at b-film = urealistisk action? Al action er for såvidt urealistisk på film. Om det er A eller B film. Nogen forsøger, ganske rigtigt, at skildre det mere "autentisk", mens andre stiliserer det og laver personligt "take", men begge dele kan vel fungerer (såvel som fejle), selvom filmene er seriøse? Nu er Looper jo en sci-fi, så jeg ved ikke hvor realistisk den reelt forsøger at være? The Matrix er vel også seriøs, men har stiliseret brug af actionscener eller hvad?
Gravatar

#20 Tarantrier 11 år siden

#19: B-film er for mig slet ikke noget skidt, det er blot film med andre rammer end A-film. Looper ligner imidlertid en A-film, og dens stemning, rytme og projekt er ambitiøst og tager sig selv alvorligt. Actiondelen derimod synes i højere grad bare at tale til det lidt mere primitive slå-på-tæven-gen, der er i alle os actionglade filmfans, men det trækker sgu, i mine øjne noget stemning og troværdighed ud af filmen, der ellers gør meget ud af stemning og troværdighed. Derfor bliver det et problem.
Mht. en film som Matrix - eller endnu bedre eksempel, Inception - her bevares stemningen og troværdigheden i actionsscenerne. Ikke fordi, de er realistiske (det er de ikke), men fordi de er troværdige inden for de rammer, filmene selv har opstillet. I Matrix er det Nemos særlige kontakt til the Matrix, der gør ham i stand til at undgå kugler osv., og i Inception er det drømmeverdenernes særlige tids- og rumdimensioner, der bøjer reglerne for, hvad der kan lade sig gøre. Men i Looper er det sgu bare almindelige mennesker i en almindelig omend fremtids-verden, og når det kun er de gode, der er umulige at ramme, så ødelægger det lidt det autentiske - som jeg synes er vigtigt for en film som Looper i modsætning til en film som Die Hard. :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.

Skriv ny kommentar: