Tilbage sidder vi med denne pinlige vorte af en film, der indeholder så mange fejlvurderinger fra skabernes side og er en så usammenhængende forvrøvlet størrelse, at den til tider næsten når Ed Woodske højder. Shyamalan har bestemt talent, men han er en så forkert instruktør til denne slags film, at man næsten sidder og krummer tæer på hans vegne. Shyamalan demonstrer bestemt ikke noget mesterskab over luften her – det skulle da lige være evnen til at skabe en ualmindeligt stor ildelugtende filmprut.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 JHP 13 år siden

slayer (7) skrev:
jeg er egentligt ret glad for tegnefilmsserien, selvom den er henvendt til en langt yngre målgruppe


Det er rigtigt at målgruppen er sat, ret så langt nede. Men de temaer og budskaber der gennemgår i serien, er sat som voksen budskaber. Derfor er det blevet diskuteret om der er en egentlig målgruppe.
Gravatar

#12 -xero-- 13 år siden

JHP (11) skrev:
Det er rigtigt at målgruppen er sat, ret så langt nede. Men de temaer og budskaber der gennemgår i serien, er sat som voksen budskaber. Derfor er det blevet diskuteret om der er en egentlig målgruppe.


Enig. Har også set tegneserien og det er den første af slagsen jeg som 21 årig har gidet at se siden jeg var barn. Udover det har tegneserien også en masse humor og glimt i øjet, endnu en ting som M Night har udeladt. Derfor er det lidt træls at folk fejlagtigt antager at filmen er dårlig fordi "den er jo bare baseret på en børnetegnefilm" eller whatever. Ikke desideret det denne anmeldelse giver udtryk for, men det gør mange af de engelske reviews jeg har læst.

Der var så meget potentiale i den her film og så fucker han det op...øv øv.
Gravatar

#13 filmz-Claudius 13 år siden

BN (8) skrev:
... hvilket efter min mening var unfair, dels fordi 'The Village' er hans hidtil bedste film, dels fordi den havde et meget overraskende plot twist.


Det er så helt og aldeles en smagssag. Jeg mener helt afgjort, at hans tre forrige film var bedre end "The Village". Jeg mener så bare heller ikke, at det var nogen dårlig eller kedelig film. At dens plot twist skulle være overraskende er jeg helt uenig i. Jeg var i hvert fald på ingen måde overrasket.

BN (8) skrev:
Samtidig finder jeg, at dens kærlighedshistorie er så stærk, enkel og gribende, at det manglende overraskelsesmoment ikke har betydning for éns oplevelse af filmen, når man genser den.


Der er vi til gengæld helt enige. En stor del af problemet med "The Village" ligger nok hos publikum. I både "The Sixth Sense", "Unbreakable" og "Signs" er de vigtigste karakterer, vi identificerer os med, allesammen mænd. I "The Village" får vi i filmens åbning præsenteret Joaquin Phoenix som den modige helt, der skal passe på den blinde Bryce Dallas Howard, for derefter at se ham blive stukket ned, så hun må redde hans liv og blive filmens helt i stedet for ham. Der var nok en del af de mandlige tilskuere, der følte, at Shyamalan solgte dem noget andet, end de havde ventet. Og så er det måske ikke det letteste for seerne at identificere sig med en blind pige...

BN (8) skrev:
Evnen til at føle empati med hovedpersonen og leve sig ind i nuet burde desuden gøre, at film med et plot twist ikke kun virker FØRSTE gang.


Jeg synes, du undervurderer mystikken. Jeg kender mange, der efter at have set "The Sixth Sense" første gang absolut skulle ind og se den igen for at se alle sporene til Willis' skæbne i filmen. Når man har fået filmens plot twist, så ser man den med helt andre øjne anden gang. Lidt som når vi ser "Inception" anden eller tredje gang og stadig opdager nye ting og spor, vi kan fortolke.
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#14 BN 13 år siden

Claudius (13) skrev:
Det er så helt og aldeles en smagssag.


Ja, naturligvis. Det var derfor jeg skrev de tre ord "efter min mening". ;-)

Claudius (13) skrev:
At dens plot twist skulle være overraskende er jeg helt uenig i. Jeg var i hvert fald på ingen måde overrasket.


Det har vi bare oplevet fuldstændig forskelligt. Første gang jeg så filmen havde jeg ikke på noget tidspunkt nogen mistanke, om at historien
foregik i vores tid, og ikke i 1800-tallet.


Claudius (13) skrev:
Der er vi til gengæld helt enige. En stor del af problemet med "The Village" ligger nok hos publikum. I både "The Sixth Sense", "Unbreakable" og "Signs" er de vigtigste karakterer, vi identificerer os med, allesammen mænd. I "The Village" får vi i filmens åbning præsenteret Joaquin Phoenix som den modige helt, der skal passe på den blinde Bryce Dallas Howard, for derefter at se ham blive stukket ned, så hun må redde hans liv og blive filmens helt i stedet for ham. Der var nok en del af de mandlige tilskuere, der følte, at Shyamalan solgte dem noget andet, end de havde ventet. Og så er det måske ikke det letteste for seerne at identificere sig med en blind pige...


Nej, det kan godt være. Jeg synes i øvrigt, at Bryce Dallas Howard er fremragende i rollen som den blinde pige. Hun lanceres ret hurtigt som den initiativrige og mest udfarende af de to unge elskende, og hun er fuldstændig overbevisende og enormt udtryksfuld.

Claudius (13) skrev:
Jeg synes, du undervurderer mystikken. Jeg kender mange, der efter at have set "The Sixth Sense" første gang absolut skulle ind og se den igen for at se alle sporene til Willis' skæbne i filmen. Når man har fået filmens plot twist, så ser man den med helt andre øjne anden gang. Lidt som når vi ser "Inception" anden eller tredje gang og stadig opdager nye ting og spor, vi kan fortolke.


Jamen, selvfølgelig virker den mystiske stemning, der hviler over filmen, også anden, tredje og fjerde gang o.s.v. Min pointe er jo netop, at selvom man nu kender udfaldet af filmen og kender dens twist, så skulle evnen til at føle empati med hovedpersonen og leve sig ind i nuet gerne kunne gøre, at film med et plot twist ikke kun virker FØRSTE gang, men også ved alle fremtidige gensyn. Mystikken er jo tilstede for historiens personer, og gennem VORES indlevelse og empati er den også tilstede for OS, selvom vi i princippet kunne læne os tilbage og sige: 'Jamen, jeg ved jo godt, hvordan filmen ender!' ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#15 lyngvild 13 år siden

Jeg var inde og se den i går. Og jeg mener nu den var rigtig god. Kan slet ikke følge ham Søren der har skrevet anmeldelsen her på siden.

Man kan altid diskutere om karaktererne i filmen er for unge, men den er jo lavet ud fra tegnefilmen, så jeg mener ikke selv det er noget problem. Glæder mig til de 2 andre, der forhåbentlig kommer.

Derudover er filmen rigtig godt lavet... Den kan varmt anbefales..
Gravatar

#16 Yoda 13 år siden

#15

lyngvild (15) skrev:
Kan slet ikke følge ham Søren der har skrevet anmeldelsen her på siden.


Så er det ikke kun Søren, du ikke kan følge, da "The Last Airbender" er blevet grovslagtet af nationale såvel som internationale anmeldere. Pt. ligger den koldt i svinget hos Rotten Tomatoes med 7% til den rådne side.

http://www.rottentomatoes.com/m/last_airbender/
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#17 PredatorX 13 år siden

Jeg blev faktisk en smule positivt overrasket. Filmen er bestemt ikke god, men den er heller ikke den katastrofe den er blevet gjort til.. Jeg ville nok give den 2½/5, og det er 2½ mere end jeg ville give The Happening som er helt igennem forfærdelig på alle leder og kanter...

Claudius (6) skrev:
Da han så derefter lavede "The Village", der ikke havde det samme slags plot twist, så begyndte kritikken


Dét er tilgengæld noget vrøvl. The Village havde da nøjagtig ligeså meget plot twist som sine tre forgængere... At man så havde lugtet lunten er en helt anden snak.

Han fik heller ikke samme "respekt" for Unbreakable og da slet ikke Signs.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#18 weebs 13 år siden

PredatorX (17) skrev:
Dét er tilgengæld noget vrøvl. The Village havde da nøjagtig ligeså meget plot twist som sine tre forgængere...


For mig er plot twistet i "The Village" en bagatel - slet ikke bærende som det var i "The Sixth Sense". Og var der ikke hele to twists i "The Village"?
At monstrene ikke var virkelige og at det hele foregik i vores tid, og ikke i 1800-tallet?
"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport
Gravatar

#19 PredatorX 13 år siden

weebs (18) skrev:
For mig er plot twistet i "The Village" en bagatel - slet ikke bærende som det var i "The Sixth Sense"


Jeg er uenig. The Sixth Sense fungerer faktisk fint uden plot twistet. Twistet overrasker, og giver filmen MEGET mere fylde, men er som sådan ikke nødvendigt i mine øjne.

The Village er irriterende fordi hele filmen er bygget på sine (1 eller 2) twist(s). Man har mest lyst til bare at spole frem og se om man havde gættet det. Sådan var The Sxth Sense ikke... Der så man filmen og godtog mere eller mindre hvad der skete i handlingsforløbet.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#20 BN 13 år siden

PredatorX (19) skrev:
The Village er irriterende fordi hele filmen er bygget på sine (1 eller 2) twist(s). Man har mest lyst til bare at spole frem og se om man havde gættet det. Sådan var The Sxth Sense ikke... Der så man filmen og godtog mere eller mindre hvad der skete i handlingsforløbet.


Det oplever jeg så helt anderledes: For mig at se er filmen bygget på sin kærlighedshistorie, og dens styrke ligger i begivenhedernes tragiske udvikling og pigens selvopofrende kærlighed. De to plot-twists afslører
den rørende baggrund for landsbyens isolerethed i forhold til omverdenen. Forældrene prøvede at holde al udefrakommende ondskab eller ulykke væk fra deres dørtrin, men ulykken endte bare med at komme INDEFRA. Jeg forstår godt disse forældre, omend man bestemt kan sætte et stort spørgsmålstegn ved deres projekt.


Med disse twists står 'The Village' for mig som en tankevækkende, mildt samfundskritisk film - de to twists er således langt mere end blot gimmicks.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: