Tilbage sidder vi med denne pinlige vorte af en film, der indeholder så mange fejlvurderinger fra skabernes side og er en så usammenhængende forvrøvlet størrelse, at den til tider næsten når Ed Woodske højder. Shyamalan har bestemt talent, men han er en så forkert instruktør til denne slags film, at man næsten sidder og krummer tæer på hans vegne. Shyamalan demonstrer bestemt ikke noget mesterskab over luften her – det skulle da lige være evnen til at skabe en ualmindeligt stor ildelugtende filmprut.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Bruce 13 år siden

Jeg har opgivet Night Charlatan.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#22 filmz-Claudius 13 år siden

PredatorX (17) skrev:
Dét er tilgengæld noget vrøvl. The Village havde da nøjagtig ligeså meget plot twist som sine tre forgængere... At man så havde lugtet lunten er en helt anden snak.

Han fik heller ikke samme "respekt" for Unbreakable og da slet ikke Signs.


Desværre er det dig, der vrøvler (om end jeg modsat dig ville være parat til at acceptere, at du bare har en anden holdning).

Read 'em and weep:

The Sixth Sense
http://www.rottentomatoes.com/m/sixth_sense/

Unbreakable
http://www.rottentomatoes.com/m/unbreakable/

Signs
http://www.rottentomatoes.com/m/signs/

The Village
http://www.rottentomatoes.com/m/village/

PredatorX (19) skrev:
Jeg er uenig. The Sixth Sense fungerer faktisk fint uden plot twistet. Twistet overrasker, og giver filmen MEGET mere fylde, men er som sådan ikke nødvendigt i mine øjne.

The Village er irriterende fordi hele filmen er bygget på sine (1 eller 2) twist(s). Man har mest lyst til bare at spole frem og se om man havde gættet det. Sådan var The Sxth Sense ikke... Der så man filmen og godtog mere eller mindre hvad der skete i handlingsforløbet.


Men dit argument om "The Village" modsiger efter min opfattelse netop pointen i din pointe om "The Sixth Sense" - ingen ventede det store plot twist i "The Sixth Sense", og derfor virkede det 100%.

Shyamalan fortsatte derefter med sine plot twists i "Unbreakable" og "Signs", så da vi nåede "The Village", ledte alle efter filmens plot twist i stedet for bare at se den.

Som du selv siger, "Man har mest lyst til bare at spole frem og se om man havde gættet det". Sådan havde ingen det første gang de så "The Sixth Sense", men da vi nåede "The Village" tre film senere, havde alle fattet, at det var det, der åbenbart var vigtigt i Shyamalans film. Han var blevet "the plot twist guy" og reelt type-castet sig selv som instruktør.
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#23 filmz-ab 13 år siden

#22

Men Night fik heller ikke samme respekt for Unbreakable og Signs, som han fik med Den Sjette Sans. Det siger dine links også?

Jeg synes selv, at The Village er en fin film, men jeg forstår nu altså kritikken. En blind pige der render rundt? Come on :-) Men okay.

You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#24 filmz-ab 13 år siden

Jeg er heller ikke sikker på, hvorvidt Signs er drevet af twists?
Den overrasker måske, at man få øje på én alien til sidst, som man ovenikøbet ser længe før i en sekvens. Man regner måske med flere aliens til sidst, men noget stort chok er det da ikke?
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#25 filmz-Claudius 13 år siden

a@babo (23) skrev:
Men Night fik heller ikke samme respekt for Unbreakable og Signs, som han fik med Den Sjette Sans. Det siger dine links også?


At det var film i samme boldgade. Måske syntes man ikke lige så godt om dem. Læs igen. "Unbreakable" får stryg for at have et svagere plot twist, mens "Signs" nærmest bringer Shyamalan tilbage til hans status efter "The Sixth Sense". Men alle tre film lærte publikum, at det er det store plot twist i slutningen af Shyamalans film, der er det vigtige, og derfor ledte alle efter dem i stedet for at se filmen.

I "Signs" er filmens plot twist, at
konens død, sønnens astma og datterens mani med vand alle er arrangeret, så de kan besejre den skumle alien og redde sønnen til sidst. Det skal altsammen bevise Guds eksistens. Hvorfor Gud så ikke bare forhindrede Gibson i at skære fingrene af selvsamme alien, så den ikke blev sur og ville have hævn, ja, det melder historien så ikke noget om...

Men jeg synes bestemt, det er et chok, når hele sammenhængen går op for en. Især fordi hele scenen er så perfekt underbygget af James Newton Howards musik:
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#26 PredatorX 13 år siden

Claudius (22) skrev:
Desværre er det dig, der vrøvler (om end jeg modsat dig ville være parat til at acceptere, at du bare har en anden holdning).


Hvad er det du snakker om? Siden hvornår har jeg ikke været parat til at acceptere en anden holdning? Skal jeg minde dig om din indledende kommentar i #6? Det er DIG der anklager andre for at vrøvle til at starte med. Jeg giver bare igen, fordi jeg så mener at det du siger er direkte forkert. Ligesom jeg mener din sidste post er det. Enten snakker vi forbi hinanden ellers er der der kraftigt modsiger sig selv. Eller ikke forklare sin meningen tydeligt nok. Jeg mener det er dig :)

Claudius (22) skrev:
Men dit argument om "The Village" modsiger efter min opfattelse netop pointen i din pointe om "The Sixth Sense" - ingen ventede det store plot twist i "The Sixth Sense", og derfor virkede det 100%.


Jamen jeg er da rørende enig. Hvorfor, og hvordan selvmodsiger jeg mig selv? Jeg siger blot at der ER et plot twist i The Village. Jeg synes det er retarderet at påstå andet (som jeg mener du gjorde til at starte med..). Hvorvidt det fungerer og tjener filmens handling er slet ikke det min kommentar går ud på.

Du siger i #6 at The Village ikke har samme plot twist som de forrige film. Det har den da bestemt. Det er bare resten af filmen der ikke fungerer tilsvarende, og som resultat kun har twistet at læne sig op af, hvilket i sidste ende gør en dårligere film...

thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#27 PredatorX 13 år siden

BN (20) skrev:
Det oplever jeg så helt anderledes: For mig at se er filmen bygget på sin kærlighedshistorie, og dens styrke ligger i begivenhedernes tragiske udvikling og pigens selvopofrende kærlighed. De to plot-twists afslører
den rørende baggrund for landsbyens isolerethed i forhold til omverdenen. Forældrene prøvede at holde al udefrakommende ondskab eller ulykke væk fra deres dørtrin, men ulykken endte bare med at komme INDEFRA. Jeg forstår godt disse forældre, omend man bestemt kan sætte et stort spørgsmålstegn ved deres projekt.


Med disse twists står 'The Village' for mig som en tankevækkende, mildt samfundskritisk film - de to twists er således langt mere end blot gimmicks.


Jeg oplevede den desværre ikke sådan... Jeg gættede filmens slutning meget hurtigt, og ville egentlig bare se slutningen og se om jeg havde ret hehe... Jeg har faktisk ikke set den siden, men mindes at den var meget flot optaget. Og den har desuden et lækkert soundtrack, så det er da helt sikkert muligt at man kan få lidt mere ud af filmen rent stemnings mæssigt... En eller anden dag kommer jeg jo nok til at se den igen :) Og så giver jeg dig måske ret...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#28 filmz-Claudius 13 år siden

PredatorX (26) skrev:
Hvad er det du snakker om? Siden hvornår har jeg ikke været parat til at acceptere en anden holdning?


Du var noget meget skråsikker mth. at "The Village" havde lige så meget plot twist som forgængerne. Så skråsikker, at du ikke sagde, du blot var uenig, men derimod at jeg vrøvlede.

Nu må du så gerne have en anden holdning, men det var ikke det, du gav udtryk for. Og den generelle holdning var faktisk den, du siger jeg vrøvler om. så når du siger, jeg vrøvler, fordi jeg siger, hvad den generelle holdning var/er, så må du finde dig i at få fra samme skuffe selv.

Jeg synes selv "The Village" er en fin film, men det ER et andet slags plot twist, fordi Shyamalan fortalte en anden slags historie. Og det mente mange åbenbart, var forkert gjort af ham.

PredatorX (26) skrev:
Skal jeg minde dig om din indledende kommentar i #6? Det er DIG der anklager andre for at vrøvle til at starte med.


Fordi der i nyheden stod:

M. Night Shyamalan, der slog så overbevisende igennem med "Den sjette sans", og som det siden nærmest er blevet trendy at hade for ikke at levere noget tilsvarende igen.


Det passer ikke helt. Se mine links i #22. Shyamalan lavede netop noget tilsvarende i "Unbreakable" og "Signs". Det er just en del af problemet.

PredatorX (26) skrev:
Jeg giver bare igen, fordi jeg så mener at det du siger er direkte forkert.


Men det er så ikke forkert. Jeg har henvist til kilder for at bakke min påstand op. Hvor er dit belæg?

PredatorX (26) skrev:
Jamen jeg er da rørende enig. Hvorfor, og hvordan selvmodsiger jeg mig selv? Jeg siger blot at der ER et plot twist i The Village.


Fordi du ikke ventede et plot twist i "The Sixth Sense", hvorfor det fungerede og lod til at være ren bonus. I "The Village" ledte du derimod efter det, så alt andet i filmen blot blev middel til at finde frem til det plot twist, der bare skulle være der. Ja, der er et plot twist, men det er ikke det eneste aspekt i filmen, som alle trådene bygger op til. Det er fint nok for mig. Jeg kan sagtens værdsætte filmen alligevel. Men der var mange, der ikke ville acceptere det.

PredatorX (26) skrev:
Jeg synes det er retarderet at påstå andet (som jeg mener du gjorde til at starte med..).


Undskyld. I så fald må mindre godt begavdede (og retarderede) folk som mig nok hellere skamfuldt forlade scenen med vores vrøvl og overlade den alene til klogere folk som dig. Oplys os, o vismand!
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#29 BN 13 år siden

PredatorX (27) skrev:
Jeg gættede filmens slutning meget hurtigt, og ville egentlig bare se slutningen og se om jeg havde ret hehe...


Jeg havde til gengæld ikke den mindste anelse.

Jeg skylder også lige at fortælle, at da jeg første gang så filmen, som en ven havde anbefalet og lånt mig, syntes jeg, det var en fuldstændig kikset film, og jeg var irriteret over plot-twistet tilsidst. Da jeg leverede filmen tilbage, sagde jeg til ham, at filmen var en tynd omgang, hvis eneste pointe var, at
hovedpersonerne ikke levede i 1800-tallet, og altså ikke i vores tid.
Jeg sagde til ham, at sådan en slutning havde jeg kun én kommentar til, nemlig: "Og hvad så?"

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#30 filmz-ab 13 år siden

#25

Jeg tror ikke jeg er helt enig med dig vedr. Signs og dets twist. Men lige efter hans tre første film, med eller uden twists, så var hans film knap så gode. Hvis han en dag kan lave en fed film, med eller uden twist, det er ikke så afgørende om der er twists eller ej, så vil han atter få ros.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: