Filmen er spækket med førsteklasses skuespil – hvilket dårligt kan overraske med de navne på plakaten – og selvom Freddy lejlighedsvis er faretruende nær karikaturen, så lykkes det dog alligevel på en eller anden sær måde at få det hele til at virke. Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman vil givetvis løbe med al opmærksomheden, men fremragende er ligeledes Amy Adams i den lavmælte rolle som Dodds kone, der ligesom filmen selv forbliver lidt af et mysterium.

Handler beretningen om gensidig afhængighed, tro, undertrykte følelser, manipulation eller ønsketænkning? Tror Dodd på sin egen forskruede lære, eller er han blot en kynisk manipulator? De endelige svar forbliver vage og diffuse, men spørgsmålene og indtrykkene vælter forsat manisk rundt i mit hoved. En ting står dog klart: “The Master” er et fuldstændig blændende stykke kunstgalskab fra en filmskaber, der fortsat befinder sig et nøk eller to over sine Hollywood-kollegaer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (9) skrev:
Hans film er dog mere til de snævre fans.
Jeg elsker hans film og TWBB er en af mine favoritter, som jeg fra starten af ratede i top. Men snæver, det tror jeg ikke jeg er;)

Men selvfølgelig behøver man ikke forstå alt i en film, for at røres af den på det følelsesmæssige og/eller intellektuelle, ligesom at alt uforståeligt ikke automatisk bare er bedre/godt. Om Anderson får længere snor, er da muligt. Klart succes har det med at smitte af, som det modsatte også har. Men får Anderson længere snor, så har han absolut OGSÅ gjort sig fortjent til den:-)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#22 Wangsgaard 11 år siden

There will be blood er i min top-5 så derfor skal denne da også ses :)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#23 Lord Beef Jerky 11 år siden

Jeg glæder mig også! Man kan roligt stemple mig som fan boy! Jeg giver med glæde topkarakter til hans sidste 4 film før denne!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#24 Ispep 11 år siden

The Master

FUCK en syg film. Inden jeg skriver længere smøre om filmens kvaliteter og Anderson's imponerende bedrift, så vil jeg lige kort beskrive førstehåndsindtrykket. The Master er ulig nogen anden film/drama jeg har set, og det er ment som positivt og som et kompliment. PTA har sgu begået et mesterværk her. Sit nummer 2 (Mangolia og Boogie Nights er tæt på). The Master er muligvis han mest komplekse værk. Den er ikke uforståelig, men drilsk og "blot" subtil. Der er masser af stof til eftertanke, og personerne er komplekse, og ikke altid lige nemme at komme ind på og afkode, men dybden føles tilstedeværende og fascinationen er intakt om jeg så må sige. Anderson er HELT kompromisløs her. Måske mere end før. Der spilles guddommeligt og udover det normale, for jeg har sjældent set to skuespillere spille så rystende godt overfor hinanden som Hoffman og Phoenix. Det er noget af det bedste skuespil jeg har set på FILM. Hoffman er ligeså god som Marlon Brando, ja jeg mener det sgu, og det er ikke engang for at overdrive. Phoenix er ligeledes mageløs som den mere forstyrrende, alkoholiserede og sexfikserede person, hvis sind er så plaget og mystisk, at det nok kræver flere gensyn for at afkode sådan helt nøjagtigt for at fange nuancerne. Hvordan Anderson kan få sine skuespillere til at yde sådanne præstationer, er mig en gåde. Fotografering, klip og soundtrack er ren nydelse, og ærgerligt jeg ikke kan se den i 70mm, for jeg vil nok tro filmen vil se gudesmuk og stor ud. Jeg glæder mig afsindigt meget til et gensyn og for at dykke endnu mere ned i denne film.

6/6
Gravatar

#25 JannikAnd 11 år siden

Godt, min dreng. Surt at du går glip af 70mm, men trøst dig med, at den kommer på blå om tre uger.
Gravatar

#26 Ispep 11 år siden

#23

Ja, den vil sikkert være perfekt der. Selve cover ser jo mega cool ud

http://www.blu-ray.com/movies/The-Master-Blu-ray/5...

Og jeg troede sgu ikke den ville være ligeså god som TWBB, men ja... det var den sgu.
Gravatar

#27 Kruse 11 år siden

#24: Fedt fedt fedt! :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#28 MMB 11 år siden

Som jeg skrev for et par uger siden, så har jeg det ikke særlig godt med The Master. Udover dens åbenlyse kvaliteter så synes jeg bare ikke den lykkes tematisk. Emnet i sig selv er uhyre spændende, men jeg synes aldrig nogensinde historien kommer dybt nok de steder, hvor den burde bore. Er der ikke nogen fra dens fanskare, som kan prøve at uddybe, præcis hvilket stof til eftertanke filmen giver? Og fortælle hvorfor den er så interessant? Personligt synes jeg Eberts anmeldelse er spot on.
Gravatar

#29 Ispep 11 år siden

#28

Jo. Jeg vil prøve. Jeg skal lige have tankerne samlet.
Gravatar

#30 MMB 11 år siden

Ispep (29) skrev:
#28

Jo. Jeg vil prøve. Jeg skal lige have tankerne samlet.


Super, glæder mig til dit svar om en måneds tid så. :D

Skriv ny kommentar: