Lars von Trier romantiserer og underspiller Jordens undergang i en grad, som man aldrig rigtig har set før. Han svælger i katastrofens æstetiske skønhed, men formår samtidig at fokusere på det menneskelige drama og især depressionens altopslugende væsen. Og det er dét, der gør “Melancholia” til en helt speciel oplevelse. Jorden går under, men der er ingen kaos, ingen brændende bygninger eller skrigende mennesker. Kun overdådige billeder og en fornemmelse af, at hvis en planet virkelig kolliderede med jorden, så ville Lars von Trier ikke tage det særlig tungt.

“Melancholia” er en underlig størrelse, der er lige så prætentiøs, sær og fantastisk som instruktøren selv. Den sidder ikke fast i kroppen på samme måde som “Antichrist”, men til gengæld er den noget så sjældent som en smuk og til tider opløftende film om vore planets endeligt. Og hvor mange film kan man lige sige det om?

Se også: Filmz TV: Filmz TV: Druk, dommedag og “Melancholia”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Djarnis 12 år siden

#7 Gab...
Unk...unk...There´s no name on it.
Gravatar

#22 Skeloboy 12 år siden

Er lige kommet fra biffen...jeg forstår ikke, hvorfor folk bedre kan lide 1. del...og jeg forstår slet ikke, hvorfor den skal deles op i 2 dele? Jojo, Trier gør det selv, men det er jo en helhed...

Nuvel, ved ikke helt hvad jeg skal mene, men kan rigtig, rigtig godt lide den...

Nok 8/10, men kan være efter fordøjelsen det bliver 9/10
Gravatar

#23 Skeloboy 12 år siden

Melancholia, 2011
Der findes mange film, der handler om Jordens nært forstående undergang. Men ingen viser det på en så fantastisk som Lars Von Trier.

Prologen er ligesom i Antichrist: utroligt smukke billeder i slow motion med noget fantastisk musik til. Derefter kommer første del, hvor man følger Justine(Kirsten Dunst), der skal giftes. Charlotte Gainsbourgh er søsteren, Claire, Kiefter Sutherland er svogeren, John Hurt faderen, Stellan Skarsgaard forloveren, Udo Kier bryllupsplanlæggeren og Jesper Christensen tjeneren. Og alle gør det fra godt til suveræn godt. Lars Von Trier får igen ekstremt meget ud af sine skuespillere.

Men det viser sig hurtigt, at brylluppet ikke går som planlagt, og at Justine ikke er helt rask. Så begynder 2. del, og Jordens undergang folder sig stille ud. Og det er helt suverænt lavet.

Brylluppet tager for lang tid, og stritter i lidt for mange retninger, og det bliver nok grunden til, at den ikke får en karakter højere...og igen, præcis som ved Antichrist, var der inen der sagde et ord efter filmen var færdig...

8/10
Gravatar

#24 Nicki52 12 år siden

Fuck man. Det var den bedste dommedagsfilm jeg nogensinde har set.
Første del var god og forklarer også meget igennem Justine. Kiefer Sutherlands rolle grinte jeg flere gange af pga. når han bliver vred. Det så sjovt ud.
Man kan godt forstå Justine er deprimeret når man kigger på mor og svigerfar. Begge nogle forfærdelige mennesker. Og søsteren der er kontrolfreak og hendes mand der kun tænker på penge.

Anden del foregår jo nogle dage efter brylluppet, og er den bedste del. Blanding af sorg, tvivl og håb er ikke set bedre. Vil helst ikke lave flere spoilere, så jeg kommer med karakteren.
Ikke helt et mesterværk, men godt nok tæt på. 9/10
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#25 Twister 12 år siden

Skeloboy (22) skrev:
Er lige kommet fra biffen...jeg forstår ikke, hvorfor folk bedre kan lide 1. del...og jeg forstår slet ikke, hvorfor den skal deles op i 2 dele? Jojo, Trier gør det selv, men det er jo en helhed...

Nuvel, ved ikke helt hvad jeg skal mene, men kan rigtig, rigtig godt lide den...

Nok 8/10, men kan være efter fordøjelsen det bliver 9/10


Vi må agree to disagree. jeg fandt første del en smule for langtrukken, hvor 2. del var ganske fanstastisk. Jeg ved godt alle snakker om Kirsten Dunsts præstation, men jeg var altså mere optaget af Gainsburg som efter min mening gør det helt eminemt. Men generelt stærke præstationer over det hele. Jeg finder filmen rigtig god, men det er ikke en af Triers bedste. Man kommer ikke lige så tæt på personerne som tilfældet har været i mange af hans andre film, og det hele beskues med en vis afstand til vores karakterer, hvilket den lidt direkte og "distanceret/kold dialog" også er et godt eksempel på. Men en rigtig god film, hvor slutningen fuldstændig slog luften ud af mig. Visuelt fortsætter Trier ad samme bane som AntiChrist hvilket passer mig personligt, glimrende. Mange smukke billeder, der er med til at skabe romantik omkrig en forfærdelig kaotisk situation.

7-8/10 (lader lige filmen dvæle lidti hovedet før jeg ender på den endelige karakter).




“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#26 Skeloboy 12 år siden

Tror efter jeg har fordøjet filmen lidt mere, og har fundet lidt mere sammenhæng, at den ender på 9/10 faktisk.

Og så har jeg et spørgsmål til dem, der har set filmen:

På et tidspunkt går Justine på golfbanen. Der går hun forbi hul nr. 19...er det bare Trier, der driller, eller er der nogen betydning i det?
Gravatar

#27 Twister 12 år siden

Skeloboy (26) skrev:

Og så har jeg et spørgsmål til dem, der har set filmen:

På et tidspunkt går Justine på golfbanen. Der går hun forbi hul nr. 19...er det bare Trier, der driller, eller er der nogen betydning i det?

godt spørgsmål. Der er garanteret en mening bag det, men ikke en jeg lige kan komme på lige pt.

et andet spørgsmål


Hvordan tolkede jer der har set filmen, det med at både Justine og Claire gennem filmen har problemer med at krydse den lille bro der er i udkanten af deres grund
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#28 Porco Rosso 12 år siden

Hvis man ikke er overbevist, så kan man altid tage ind at se filmen alene for at se Kirsten Dunst's nydelige bryster.

Var der andre der lagde mærke til, at musikken hele tiden (så vidt jeg kunne bedømme) var det samme track der blev afspillet.
I'm 6'3", and maintain a very consistent panda bear shape.
Gravatar

#29 Nicki52 12 år siden

Skeloboy (26) skrev:
På et tidspunkt går Justine på golfbanen. Der går hun forbi hul nr. 19...er det bare Trier, der driller, eller er der nogen betydning i det?

Når John spørger Justine hvor mange huller der er på golfbanen, og hun svarer 18. Jeg så ikke er noget hul 19. Måske er der Justine hul. Hun laver et hole-in-one med Tim senere i filmen.



Twister (27) skrev:
Hvordan tolkede jer der har set filmen, det med at både Justine og Claire gennem filmen har problemer med at krydse den lille bro der er i udkanten af deres grund

Jeg grubler stadig over det. Jeg har tænkt på det som måske historie om de tre bukkebruser, at der bor en trold nedenunder. Men det forklare kun hesten, ikke golfvognen.


Men jeg har lige et svært spørgsmål.
Efter Justine har sagt sin mening til Jack om ham, kaster han tallerkenen på bordet og den går ikke i stykker før han gør det en gang til. Har det nogen betydning?
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#30 Skeloboy 12 år siden

Nicki52 - det mener du vel forhåbentlig ikke seriøst?
Nicki52 (29) skrev:
Når John spørger Justine hvor mange huller der er på golfbanen, og hun svarer 18. Jeg så ikke er noget hul 19. Måske er der Justine hul. Hun laver et hole-in-one med Tim senere i filmen.
Hun går forbi hul nr. 19, og hvis du ikke har set det, så har du sgu ikke set godt efter...


Nicki52 (29) skrev:
Efter Justine har sagt sin mening til Jack om ham, kaster han tallerkenen på bordet og den går ikke i stykker før han gør det en gang til. Har det nogen betydning?
Ja, det skal signalere at han ikke er den mand, han selv tror, han er


Twister (27) skrev:

et andet spørgsmål

Hvordan tolkede jer der har set filmen, det med at


både Justine og Claire gennem filmen har problemer med at krydse den lille bro der er i udkanten af deres grund[/ spoiler]

Det er faktisk ikke helt rigtigt. Justine kommer jo over broen, 2 gange endda. I starten ved ankomsten og mellem del 1 og 2. Det er Abraham, der ikke kan komme over. Det er heller ikke Claire, der ikke kan komme over broen, men bilen der løber tør. Jeg kan ikke komme frem til betydningen selv, men jeg er ret sikker på, den ikke relaterer sig til Justine og Claires personer

Skriv ny kommentar: