Til gengæld leverer filmen rigeligt med underholdning gennem mange scener, og Manns eksplosive actionsekvenser er stadig forrygende udført og inkluderer bl.a. et storstilet shoot-out der næsten kan måle sig med det i “Heat”, samt hvad der muligvis er den bedst udførte variant af den klassiske Dirty Harry scene nogensinde.

Hvis “Miami Vice” ikke er på højde med Manns bedste kriminalfilm, så er den fortsat en veludført og æstetisk fornøjelse, kompetent skruet sammen af en instruktør der, ligesom sine helte, er den bedste til hvad han gør.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 El vez 17 år siden

#20 Niksen, ikke så vidt jeg ved.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#22 filmz-playstation 17 år siden

Fra anmeldelsen:

Der er mindst to sideplots der af uforklarlige grunde blot forsvinder ud af filmen, uden at der gives nogle tilfredsstillende svar.

Hvilke subplots er det, der hentydes til her?
Gravatar

#23 Outbound Sith 17 år siden

#20 Der er en antydning af noget, der kunne lyde som de første takter i "Crockett's Theme" på et tidspunkt, men det er sikkert bare mig, der VIL høre det. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#24 Benway 17 år siden

#22

Jeg tænker primært på de korrupte FBI agenter der bruges en del krudt på uden at det fører nogle vegne, samt "overskurken" som filmen også bruger en del tid på at bygge op - for blot at lade ham forsvinde. På mig virkede det lidt utilfredsstillende, ikke katastrofalt, men det kunne måske nok være lukket lidt bedre for de historier.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#25 gravity 17 år siden

jeg er enig med anmeldelsen langt hen ad vejen, men lige det med, at den er uoverskuelig, kan jeg ikke få til at hænge sammen bortset fra i starten hvor man ikke har mange oplysninger om hvad der sker så er den da meget lige ud af landevejen og jeg kan da slet ikke komme i tanke om de plots der forsvinder ?
Endvidere kunne man måske også have knyttet en kommentar til den kliché fyldte dialog, som jeg syntes var rigtig fed.
Gravatar

#26 filmz-Don Drift 17 år siden

Er overrasket over karakteren når man ser på anmeldelsen. Det lyder somom den kun fortjener 3, men får alligevel 4?

Anyway, skal se den imorgen, og glæder mig nu lidt alligevel ;)
"Sideways, all days!"
Gravatar

#27 NightHawk 17 år siden

# 10 -

Skal først ind og se "Miami Vice" i næste uge, så ingen kommetarer til den endnu. Men jeg skal lige høre hvorfor du syntes "Ali" er en god film, til 4 stjerner enda? I mine øjne er den på alle mulige måder en retningsløs, ufokuseret og kedelig film, der selv ikke under de 3 boksekampe formår at imponere.

Mann vil ganske enkelt for mange ting uden, at vide hvad de skal føre til og ender så på trods af filmens 165 min. med kun, at ha' beskrevet de forskellige elementer vdr. Muhammet Ali's liv, særdeles overfladisk og let forglemmeligt.

Desuden når Will Smiht, slet ikke Muhammed Ali til sokkeholderne. Har man først set the real thing, og det har de fleste hvist gjordt, ja så blegner Smiht i alle facetter af hans potrætering af legenden. Ron Silver, som Ali's træner blir på det skammeligste misbrugt og kørt ud på et sidespor så selv titlen birolle er et forkert label. Mario Van Peeples som Malcom X, har ingen karisma og i sammenligning med fx Denzel Washingtons udgave, ligner Peeples hvad han er, nemlig en lunken b-skuespiller. Han er flad og uinteressant som resten af persongalleriet.

Will Smiht virker nok som det oplagte valg grundet hans renome som gavflab, men i "Ali" stikker han på ingen måde som en bi eller danser som en sommerfugl. Derimod stikker han som en myg og danser som en elefant i en glasbutik.

Klart Mann's svageste film, efter min mening.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#28 The Insider 17 år siden

Ved første gennemsyn syntes jeg, at "Ali" var en enormt flot, betagende og velspillet film. Det er stadigvæk filmens største styrker. Jeg syntes dog samtidigt også, at den var en tand for lang og en smule rodet - det synes jeg til dels stadigvæk, men den vinder - som sagt - på gensyn.

Mange synes at beklage sig over det faktum, at filmen "kun" portrætterer 10 år af Alis liv og ikke gør det forventede, som man har set talrige gange før: netop gennemgår en stor personligheds liv slavisk fra fødsel til, ja, i dette tilfælde mandens kamp med sin sygdom. I stedet har Mann valgt at fokusere på de klart vigtigste begivenheder i Alis liv. Hans "militæroprør", hans første titel og generobring af samme i sin karrieres vigtigste, største kamp i Afrika. Man ser tiden, hvor hans forhold til sin religion og status som symbol for alvor træder til. Tidspunktet i hans liv, hvor han opnåede sin største berømmelse, oplevede sine største triumfer og nederlag og derudover opnåede forståelse og respekt for sin herkomst. Kunne godt have tænkt mig en smule mere historie, især i starten, men Manns beslutning om at fokusere på en brøkdel af Alis liv var en modig, original og god én af slagsen, som også formår at gøre fillmen mere dvælende og fokuseret, hvilket en gennemgang af hele mandens lange, turbulente liv sandsynligvis ikke ville have været.

Filmen er altså også enormt flot. Især den sidste boksekamp er fantastisk. En af de mest velklippede og velfotograferede boksekampe, jeg i hvert fald nogensinde har set på film. Lisa Gerrard leverer også noget formidabelt musik til filmen. Og så er jeg meget uenig mht. dine meninger om skuespillet :-) Will Smith er simpelthen Ali. Det er Smiths bedste præstation overhovedet, som fuldt fortjent resulterede i mandens første og hidtil eneste Oscar-nominering. Uanset om scenerne så påkræver, at han er morsom, seriøs, stærk eller følsom, så rammer Smith plet. Jon Voight leverer også en af sin fine karrieres bedste præstationer, og Jamie Foxx og Jeffrey Wright er ligeledes imponerende. Syntes egentlig også, at Peeples gjorde det ganske hæderligt. Kan måske ikke måle sig med Washington, nej, men hvem kan det? :-)
War. War never changes.
Gravatar

#29 filmz-ckc 17 år siden

KÆFT EN LORTE-FILM!!!!!!!!!!!!
Gravatar

#30 NightHawk 17 år siden

# 28 -

Ok, cool nok. Men "Ali" er så nok en film, vi aldrig blir enige om på ret mange punkter. Havde faktisk lige glemt Jon Voight i farten og ja han spiller som altid bund solidt. Men resten har jeg altså ikke meget til overs for. Kan ikke helt se det interessante i Jamie Foxx figur andet end, at han skal stå som et eksempel på den sorte mands forfald overfor de onde kræfter, (i det her tilfælde den hvide mand). Syntes ligsom mange af de andre personer Ali støder på/er omgiver af, at han blir beskrevet alt for hurtigt.

Og mht. Ron Silver må du da gi' mig ret i, at det er ret underligt at Ali's træner, som er hvid, blir reduceret til at være stort set ikke eksisterende i filmen. Ligeledes forholdet imellem Ali og hans bror, der virker desideret flimrende. Det virker som om Mann på tilfældigvis, lader broren poppe op på må og få uden rigtigt, at ha' nogen indflydelse på noget som heldst. En så god birolleskuespiller som Giancarlo Esposito burde Mann ha' fået meget mere ud af.

Jeg ku' godt ha' tænkt mig, at filmen havde sprunget i tid evt. med en voice over/avisklip stil til, at fylde hullerne ud med og at Mann på den måde havde lagt fokus præcist på nogle enkelte dele af Ali's liv. At han vælger kun at dække de 10 år, er skam heller ikke nogen dårlig ide, men måden han udfører det på er til gengæld ustruktureret og forvirrende.

Mht. den visuelle stil så er måden han klipper åbningsscenen på ret irriterende. At Sam Cooke også var en stort forbillede dengang er en ting og for at vise det ku' Mann ha nøjes med, at spille Cooks musik ind over Ali's trænings sekvens. I stedet for har han følt en malplaceret trang til, at mixe en koncert med Cooke og Ali's træning i en scene der føles som om den varer for evigt. Mht. boksekampene savnede jeg en meget mere markant fotografering/klipning. Det realistiske præg Mann har valgt at bruge, syntes jeg bare ikke virker effektfuldt nok, til en film. Han viser jo i princippet bare kampene som de var og det er der ikke noget galt i, men jeg blev bare slet ikke grebet af stemningen i ringen som jeg ellers plejer, når jeg ser film om boksere.

Jeg skrev det også i en anden diskution vdr. "Miami Vice", at jeg hellere havde set en visuel stil a'la Martin Scorsese's "Raging Bull". I de kampe, som jeg vil mene er de bedste boksekampe på film, blir man for alvor grebet af duellerne pga. klipningen/fotograferingen og det lykkedes bare slet ikke for Mann i "Ali".

Mht slutningen så syntes jeg hele Ali's erkendelse af sine afrikanske rødder virker temmelig påklistret. Især scenen hvor han, i en igen alt for lang moontage, løber rundt i de fattige afrikanske kvaterer. Det virker på mig som Mann pludselig var kommet i tanke om at..hovsa det her skal vi da også lige ha' presset ind i handlingen.

Samlet set har den for mange minuser til, at ku' fremstå som en god film. :)

"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."

Skriv ny kommentar: