Det burde ikke være nødvendigt at pointere, at historien i “München” er lige så relevant nu, som den nogensinde har været. Andre film har gået tæt på konflikten imellem de to folkefærd, men den hidtil mest populære, Kevin McDonalds Oscar-belønnede, velsmurte dokumentar “One Day in September”, var stærk men partisk og et forsøg på være meningsdannende. Som det er med så mange ting her i livet, er Israel/Palæstina en politisk og etisk gråzone, og Spielberg har været frygtløs og samvittighedsfuld nok til lade de sorte og hvide malerpensler hvile og give os det mest dristige, mest essentielle, mest nødvendige drama i nyere tid om terrorisme kontra gengældelse og den menneskelige pris begge forlanger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-MartinNH 18 år siden

Meget anbefalelsesværdig. Jeg var så heldig at se den helt tilbage i starten af måneden til premiere surprise i Kinopalæet, Lyngby. Den formår at være upartisk i en strid som ikke bare er sort/hvid.
Gravatar

#12 filmz-smedt-meister 18 år siden

hey glæder mig vildt til den film.... Steven Spielberg er min anden yndlings instruktør...
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#13 gi-jones 18 år siden

Som altid er jeg vildt henrykt over også denne Spielberg film. Er helt enig i anmeldelsen.

En ting der dog undrede mig, var fotografens valg af beskæring. I sær i den sidste scene undrede det mig, at der konsekvent blev skåret lige over øjnene. For mig at se lignede det en fejl, men den var meget konsekvent gennem hele filmen. Er der andre der har tænkt over det?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#14 Collateral 18 år siden

Så filmen i går i Panorama, og hold da op, er vild med den film! Som andre også har nævnt er musikken meget smuk, og volden er vidst uden for mange lydeffekter, men mere musik. Jamen, jeg syntes den er meget gennemført, den fungere fuldstændig. Der var en anden der nævnte den meget hede scene sidst i filmen, jeg sad altså og overvejede om konen stadig var i live? Måske bar mig der var lidt out of the moment, men tja, man kunne jo ikk vide det?
Men bravo til filmen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#15 filmz-FreeAll 18 år siden

#6 du kan da altid tage alene ind og se den. For mig gør det ikke noget at se en film alene. Kan faktisk være meget rart nogle gange. Kommer an på dem man er inde at se film med, men kender hvertfald nogle stykker som skal hviske og kommentere hele tiden og jeg vil nærmest bare se filmen og så tale bagefter :)
Gravatar

#16 filmz-FreeAll 18 år siden

#14
Konen var skam i live. Jeg tror hun er så passiv som hun er fordi at hun vil lade ham komme af med sine agressioner. Hun ender også med at sige "I've got you" eller lign.
Gravatar

#17 SpielbergFreak 18 år siden

Var i Imperial tidligere aftenen: SUPERFILM!!!! Puhaa man er helt paf efter sådan en oplevelse, som davenport siger det, jeg elsker den slags film det er ligesom at høre morfar fortælle historier fra krigen:-)

#13

Jeg lagde også mærke til den sidste scene at der blev skåret lige over øjnene. Jeg tror ikke folk der laver film på det niveau laver sådanne fejl. Men hvad grunden til det har været, aner jeg ikke.

En ting som jeg lagde mærke til i starten var at der blevet zoomet konstant, og jeg tænkte: "Hvorfor?", det gør man jo normalt ikke mere end en til 2 gange i nyere film. Men det blev ved og jeg blev enig med mig selv om, at det var for at gøre den mere 70'er agtig. De brugte også rigtig meget spejlbilleder og reflektioner i vinduer og bilruder. Det var en meget flot film! Meget tro mod den tid den forgik i.
Gravatar

#18 Collateral 18 år siden

#16: Var heller ikk fordi det var urealistisk eller noget, det ville også være unødvendigt at vise konen, men når man slet ikk ser hende i ret lang tid, kunne man jo tro at hun var død..
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#19 jessup 18 år siden

Jeg har hørt Spielberg skal lave en film om de stakkels eskimoer der kommer til at hedde "Tears of ice" og bagefter en film om de stakkels kinesiske jernbanearbejdere i USA der hedder "Bitter Rice".
This is just until June
Gravatar

#20 gi-jones 18 år siden

#17: Spejlbillederne er jo et trademark for Spielberg/Kaminzskssky (kan ikke stave det navn)
Zooming lagde jeg også mærke til , og det er sikkert som du siger for at holde det i 70'er stilen, men det gjorde nu lidt ondt på mig alligevel. Dog ikke noget der ødelægger filmen, bare en beslutning som jeg ikke ville have truffet.
mht. beskæringen så overvejede jeg lidt om det kunne være en fejl fra biografens side. Hvor så du den henne?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: