Det burde ikke være nødvendigt at pointere, at historien i “München” er lige så relevant nu, som den nogensinde har været. Andre film har gået tæt på konflikten imellem de to folkefærd, men den hidtil mest populære, Kevin McDonalds Oscar-belønnede, velsmurte dokumentar “One Day in September”, var stærk men partisk og et forsøg på være meningsdannende. Som det er med så mange ting her i livet, er Israel/Palæstina en politisk og etisk gråzone, og Spielberg har været frygtløs og samvittighedsfuld nok til lade de sorte og hvide malerpensler hvile og give os det mest dristige, mest essentielle, mest nødvendige drama i nyere tid om terrorisme kontra gengældelse og den menneskelige pris begge forlanger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Yossarian 18 år siden

Den ligger øverst på min ''Must see!'' liste.
Gravatar

#2 Patriarch 18 år siden

En fantastisk film synes jeg. Tænker stadig på den, selvom det er en uge siden jeg så den.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 keitel 18 år siden

Bange for at det går hen at bliver årets film for mit vedkommende, kender bare ikke nogen der gider se sådan en film mig i biffen, øv.
Gravatar

#4 Patriarch 18 år siden

#3

ok vildt nok - hvad gider de så se?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#5 filmz-michaell 18 år siden

God anmeldelse Insider! Jeg er helt enig.

Jeg kune dog ikk lade være med at grine over den meget intense elskovsscene til sidst! Vi ser en meget svedryppende Eric Bana...

A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#6 keitel 18 år siden

#4 kender desværre kun folk der er til ation og gyser film. he he
Gravatar

#7 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Fremragende og yderst velskrevet anmeldelse - er helt enig med den; virkelig en modig, bevægende og vanvittigt spændende historie fra Spielberg og co's hænder. Nok hans bedste siden Shindler's Liste, og så alligevel mere nuanceret.
Må også lige fremhæve det sublime klippearbejde, fotograferingen, samt Williams minimalistiske score, der især tager kegler i stykkerne med den hebræiske klagesang.
En film, der både fungerer optimalt som spændingsthriller og som en alvorlig kommentar til Israel-Palæstina-konfliktens absurde 'skruen-uden-ende'.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#8 Yoda 18 år siden

Flot anmeldelse, glæder mig til at se filmen!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#9 davenport 18 år siden

Tak for en god anmeldelse.

Jeg glæder mig, som altid, til en ny Spielberg, men jeg elsker især de her film, hvor det ikke bare er underholdning, men mere en form for oplysende historietime.
Jeg har iøvrigt lige på anmelders foranledning bestilt One Day in September, da lidt ekstra viden ikke skader.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#10 jessup 18 år siden

Har ikke set filmen endnu men det lover godt at Mathieu Kassovitz er med på rolle listen (instruktøren af La Haine)han er ikke ligefrem sky med at medvirke i andre folks film, men det lover alligevel godt for temabehandling.
This is just until June

Skriv ny kommentar: