Det burde ikke være nødvendigt at pointere, at historien i “München” er lige så relevant nu, som den nogensinde har været. Andre film har gået tæt på konflikten imellem de to folkefærd, men den hidtil mest populære, Kevin McDonalds Oscar-belønnede, velsmurte dokumentar “One Day in September”, var stærk men partisk og et forsøg på være meningsdannende. Som det er med så mange ting her i livet, er Israel/Palæstina en politisk og etisk gråzone, og Spielberg har været frygtløs og samvittighedsfuld nok til lade de sorte og hvide malerpensler hvile og give os det mest dristige, mest essentielle, mest nødvendige drama i nyere tid om terrorisme kontra gengældelse og den menneskelige pris begge forlanger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 SpielbergFreak 18 år siden

#20

Jeg har aldrig lagt mærke til så mange spejlbilleder i tidligere Spielberg film, det var jo næsten konstant. Så den i Imperial.
Gravatar

#22 elwood 18 år siden

#21 der er også en del i War of the worlds f.eks.

har endnu ikke haft fornøjelsen af at se München men jeg skal nok ind og se den i weekenden engang, satser jeg på.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#23 gi-jones 18 år siden

De brugte det også meget i Terminal.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#24 Patriarch 18 år siden

Det er også M. Night Shyamalans trademark - han er jo også Spielberg fan :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#25 elwood 18 år siden

Er det Spielberg som egentlig er manden som har det som trademark, eller er selv også han inspiret af en hans forbilleder?

Har godt lagt mærke til det, men har aldrig rigtig overvejet om det var Spielberg selv som står bag hele den spejl mani.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#26 Patriarch 18 år siden

Nej umiddelbart ville jeg nærmere sige det var MNS's mani - men har bemærket spielberg gøre det i højere og højere grad
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#27 filmz-Bruce 18 år siden

München var en meget seværdig og ikke mindst yderst perfekt skildring af 70'erne og situationen dengang. Det var tydeligt, at både Mossad og palæstinensære var "amatører" i branchen ifht. de portrætteringer vi ser idag.

Spielbergs øje for detaljer fornægter sig ikke. Alt understøtter 70'er perioden, rekvisitter, mode, hår og biler. Han formår ikke at tage parti, men viser menneskelighed, tro og tvivl fra begge parter. Tilskueren bliver også holdt uvidende om flere begivenheder, hvilket gør det lettere for os at sætte sig i de involveredes sted, hvad det medfører af frygt og skrupler. Vi sanser et spind af intriger, men vi må gå med uforrettet sag. Og er det egentlig ikke også det sande billede af situationen idag?

Spielberg gør det meste rigtigt i denne film og det er hans absolut bedste film siden Saving Private Ryan. Det er en film, som kræver mindst et gennemsyn mere. Men personligt tabte den moment efter pausen.

Og det er ikke fordi jeg tror Spielberg kunne have gjort det bedre. Jeg tror Spielberg har lavet den film han gerne ville lave, lige efter bogen og fået nøjagtig det budskab ud, som var resultatet. Så ingen grund til skuffelse. Men for mig kommer den ikke i nærheden af en årets bedste film. Måske en nominering, men det mangler jeg stadig alt for mange film for at kunne bedømme. Men dejligt at se Spielberg vise sin sikkerhed igen.

Film: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#28 Tylerdurden 18 år siden

Var i bio i går og se "Munich". Wow! Spielberg har formået at lave en film der er rå og upoleret, realistisk og autentisk, men samtidig menneskelig og rørende.
Historien er brillant fortalt, skuespillet er afdæmpet og følelserne virker ægte og kameraføringen og klipningen er inspireret.
Hvis dette ikke beviser at Spielberg er vor tids største historie fortæller, så ved jeg ikke hvad der gør.
Mit bedste bud på Oscar vinderen for bedste film.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#29 filmz-æsop 18 år siden

det var fedt nok i filmen da de tog til beirut i libanon, og de mødte de israelske commando-soldater. lederen af dem hed ehud barak - hvad en tidligere israelsk premierminister/præsident eller hvad det nu end hedder hed. Så tjekkede jeg det; ehud barak, var faktisk leder af en gruppe elitesoldater under muzzad i yom-kippur-krigen (1972 - tror jeg,) meger intereesent, også interresent at den virkelige gruppe som ehud barak ledede også havde en anden leder israel med sig (dog måske ikke på det tidspunkt) benjamin netanyahu..... interresant at fremtidige ledere blev potrateret...

gad vide hvad Hr. spielberg ville sige med at putte ehud barak med ind i filmen - visse at han har dræbt pælistinænsere eller sådan noget....who knows...


dog ville jeg dog også gerne vide hvad de snakkede om københavn i filmen om... de snakkede om ben gurion (israel første leder) og at der var et mordforsøg mod ham i københavn i 50erne..... meget interesent ... har aldrig hørt om det, ville dog gerne vide mere,,,, hvis det altså overhovedet er rigtigt..

men helt klart fed film.
No Luke, I am your father
Darth Vader
Gravatar

#30 gizmomis 18 år siden

Rigtig fed og flot film :-)
Men samtidig skræmmende, især når man tænker på at situation ikke er bedre idag :-(

Skriv ny kommentar: