Er “Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet” anno 2005 så gået hen og blevet en god film? Både og. Den vil med garanti begejstre det yngre publikum, og på trods af, at det er en til tider voldsom film, er der ikke noget de små ikke vil kunne tåle at se. Den er bestemt værd at tage familien med ind i biografen for. Fortællingerne om Narnia er for længst blevet klassikere, men denne film er desværre ikke helt i samme liga – der mangler lige det sidste. Den er sanselig smuk, eventyrlig og frem for alt en god historie. Havde der blot været lidt mere af det fantastiske og magiske i stedet for det alt for polerede og pæne, ja, så ville den have siddet lige i skabet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 mini_jette 18 år siden

Ak... Jeg har mulighvis forelsket mig i fortællingen om Narnia endnu en gang... Den er en dejlig, fortryllende film... -Og jeg synes måske nok den får en lidt hård medfart i anmeldelsen...
Alligevel får den "kun" 5/6 herfra... Hvorfor? Bevares, det er en flot, fortryllende og meget spændende film, men nogen Ringenes Herre er det dog ikke... Hos mig overgår Jacksons triologi stadig denne film både på billedsiden og lydsiden...
Måske med undtagelse af det musik/lydeffekter de har smidt ind i 'Narnia' umiddelbart før det store slag... Det kunne jeg altså vældigt godt lide... Selv om det ikke ligefrem var nyskabende...
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#12 SpielbergFreak 18 år siden

Og så musikken..... Meget smukt! fik kuldegysniger op til flere gange!!! OSCARNOMINERING!!!
Gravatar

#13 filmz-Avenger- 18 år siden

Historien var rigtig god, men desværre nåede jeg aldrig at leve mig ind i den. Der var mange dårlige sceneklip og skuespillet fra de fire søskende var jeg ikke særlig imponeret over. Det er uden tvivl en rigtig flot film, der også fortjener en middelkarakter, men så heller ikke mere. Jeg savner mere "magi" over eventyret, og som filmz anmelder skriver, så leverer f.eks. heksen Jadis én af de få ting, der lever op til det.

Filmen ville have været pengene værd, hvis det ikke var fordi at Scala Holstebro ikke kunne finde ud af at styre deres højtalere (hvad sker der for det?)... Først halvvejs inde i filmen, at der skete noget mht. lyden :(
Gravatar

#14 Æsop9000 18 år siden

Den var god, dog ikke så god som lord of the rings 4/6
og ja - gode effekter: ILM bliver bedre og bedre hele tiden, plus: weta gjorde det godt med alle sværderne og udrustningen
Det er fint at effekthusene arbejder sammen.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
Gravatar

#15 filmz-rupert giles 18 år siden

Tjah... jeg har elsket Narnia hele mit liv, men den her film er bare lidt for... kold.

Den er såmænd fin nok, men så heller ikke mere. Der er nøglescener, hvor jeg burde have siddet med åben mund, totalt henført, men i stedet var jeg... ligeglad.

Bæverne er fede nok, men det var sådan set også det. Det er simpelthen ikke nok. Magien udebliver. Og det er aldrig godt i en fantasy-film.

Øv. Middelmådigt.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#16 filmz-Herping 18 år siden

#13 Jeg har skam også droppet Scala Holstebro for lang tid siden. Nej tag istedet til Apollon Struer. Fantastisk biograf!

Nå tilbage til filmen. Jeg var inde og se den igår, og jeg kunne rigtig godt lide den. Det skal lige siges at jeg er en gammel fan af bogen, så derfor var mine forhåbninger store. Det er klart at der er visse sekvenser i bogen der er udeladt, filmen er jo kun 2½ time lang.

Jeg glæder mig til at Prince Caspian er indspillet. Jeg tror det kan blive rigtigt stort.
Gravatar

#17 keitel 18 år siden

Er der af jer her der kan fortaelle hvilken bog man skal starte med, har kun laest bogen til filmen.
Gravatar

#18 kill the bills 18 år siden

#17 troldmandens nevø.
Gravatar

#19 David Munch 18 år siden

Soundtracket var rigtigt godt, det skal jeg have fat i - men selve filmen var ikke noget under i mine øjne. Der var mange rigtigt flotte 3D animationer, specielt Aslan, men udover det var den ret middelmådig. Det virkede hele tiden som om de havde taget de vigtigste scener i bogen, og smeltet dem sammen i filmen - Det fik det hele til at gå ALT for hurtigt.
Havde Peter Jackson instrueret den havde den nok været perfekt.. Det virkede lige som en film for ham! :)

Angående det kristne, så lagde jeg personligt kun mærke til 2 ting , og det var ik noget større.
De møder julemanden, som jo er en kristen dude - Samt børnene i profetien bliver kaldt 'the sons and daughters of Adam and Eve. (Lød nu meget cool)


Hende der spiller den Hvide Heks skal dog lige have en ros med på vejen - Hun var dælme sej og ond, og spillede kanon! :D Det bedste i filmen IMO.
Gravatar

#20 filmz-Kadann 18 år siden

Så fik jeg også set den og den var bedre end jeg havde forventet.. De eneste kritikpunkter er:

Den virkede lidt kort, fordi man gled ret hurtigt over visse punkter.

Musikken var ikke specielt god til at starte med, det er faktisk først da handlingen skifter til Narnia, at den blev bedre.

Aslan var jeg ikke specielt imponeret over. Som det blev skrevet i en eller anden anmeldelse, så er resultatet lidt skuffende, i lyset af hvor meget tid man har brugt på at forklare hvor stort et arbejde det har været at animere ham.

Generelt var resten af effekterne dog ok, lidt huller hist og her.. f.eks. virker sneen i en del af scenerne ikke helt troværdigt, men det er ikke voldsomt generende.

Så umiddelbart kunne den godt havne på dvd-hylden. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: