Er “Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet” anno 2005 så gået hen og blevet en god film? Både og. Den vil med garanti begejstre det yngre publikum, og på trods af, at det er en til tider voldsom film, er der ikke noget de små ikke vil kunne tåle at se. Den er bestemt værd at tage familien med ind i biografen for. Fortællingerne om Narnia er for længst blevet klassikere, men denne film er desværre ikke helt i samme liga – der mangler lige det sidste. Den er sanselig smuk, eventyrlig og frem for alt en god historie. Havde der blot været lidt mere af det fantastiske og magiske i stedet for det alt for polerede og pæne, ja, så ville den have siddet lige i skabet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 [email protected] 18 år siden

Flot og underholdene film!

Sygt flotte Special Effects!

Skide go´ historie !


5/6 !

Denne film skal ses !
Gravatar

#22 filmz-moonbird 18 år siden

hvis man virkelig orker kan man jo faktisk godt finde mange ligheds punkter med kristendommen, f.eks aslan bliver ofret på stenbordet men genopstår - Jesus bliver korsfæstet og genopstår, men ærlig talt gider jeg ikke at ligge så meget vægt i det, man kan jo finde kristne ligheds punkter med mange mange film der overhovedet ikke var kristent ment,

jeg skal ind og se den i aften og jeg glæder mig :D
I'm a woman, and i like action films with lots of blood and violence you got a problem with that!?
Gravatar

#23 SpielbergFreak 18 år siden

Neo ofre sig også i Matrix, men genopstår. Men som du siger det er ikke noget man skal lægge vægt på. Alle film har en eller anden form for refenrence til relgion og/eller mytologi m.m.

Narnia er ikke spor anderledes end så mange andre film.
Gravatar

#24 Kalle Ferm 18 år siden

Filmen har jeg ikke set endnu, så det skal jeg ikke kloge i. Men med bøgerne ville C. S. Lewis jo netop skabe en allegori som børn kunne forholde sig til - så de nemmere kunne forstå evangeliet og historien om Jesus som voksne. En opgave som mange synes han har løst forbilledligt.

Så derved gør det jo bøgerne til noget særligt i den henseende. Noget som filmen vel ikke kan sige sig fri fra?
Men som du siger Spielbergfreak - mange film har jo religøse referencer som man jo heldigvis kan forholde sig til som man vil. :-)
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#25 filt 18 år siden

Ofte har folk også pludselig så travlt med at erklære fiktive Messias-lignende figurer for Jesus-allegorier uden at lave en bare nogenlunde grundig research, og se på, hvor meget der egentlig peger i den modsatte retning.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#26 filmz-Locutus 18 år siden

Jeg mener ikke man kan komme udenom, at det er en historie, der handler om Jesus. Det er rigtigt, det er ikke en perfekt analogi, men det er tæt på. Edmund er Judas, der forråder Jesus (Aslan). Judas bliver ganske vist aldrig tilgivet i biblen, men det er jo tilgivelsen, der er det centrale i Kristendommen. I filmen er det Aslan, der må ofre sig for Edmunds forræderi, ligesom Jesus måtte ofre sig for menneskehedens synder.

Derudover er det en kanonflot film, med lækre effekter, lækker musik (Harry Gregson-Williams er en musikalsk Gud - pun intented) og en god handling.
Gravatar

#27 filmz-moonbird 18 år siden

jeg synes nu der var et par tekniske brøllere Jadis hvide rensdyr så altså en anelse kunstige ud, og jeg synes næsehornene var en smule malplaceret, men ellers var det en super fed film, og jeg faldt da helt i svime over hr tumnus. har er så sød
I'm a woman, and i like action films with lots of blood and violence you got a problem with that!?
Gravatar

#28 weebs 18 år siden

god film, men den mangler dybde for at blive rigtig god.

4/6
"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport
Gravatar

#29 filmz-cluas 18 år siden

Jeg blev nu voldsomt skuffet, effekterne er såmænd ok, stort set resten holder bare ikke... Selv BBC's serie fra '80erne har bedre skuespillere.
Til tider bliver hele historien lidt for dramatisk og episk uden overhovedet at være det (?) og det er ret ødelæggende for helheden.
Derudover er jeg som altid irriteret over at der bliver lavet bitte små (ligegyldige) ændringer i forhold til bogen.

3 stjerner

OG GODT NYTÅR !
/Cluas
Gravatar

#30 filmz-grev_michal 18 år siden

Synes da også filmen var ok, men så heller ikke mere. Mener da bestemt ikke den er i nærheden af en oscar nominering værdig - det er der mange andre og mere kvalificerede film til.

Som en del af de andre også har sagt - så virker den lidt kold, man mangler lidt "the connection" med skuespillerne for rigtig at leve sig ind i filmen.

effekterne var jo ok, men i den kategori er der jo film som war of the worlds, king kong, revenge of the sith ( de 3 vil jeg da tro bliver nomineret i den kategori) - og der tror jeg ikke narnia kan følge med.

Skriv ny kommentar: