De mange sideløbende historier – den lurvede JT (Jeff Fahey), der i årevis har søgt efter opskriften på den perfekte barbequesovs, det skinsyge lægepar Dr. Block (Josh Brolin) og hustruen Dakota (Marley Shelton), og Cherry og El Wray – er blandt andet agenter for, at filmen kombineres så fint og knyttes an igennem imponerende visuelle overgange, men også på fortællesiden finder karaktererne løbende fælles fodslag, så de kan stå sammen i det endelige opgør mod de virusinficerede og ådselsædende omvandrende korpusser, der skaber usikkerhed i det texanske lillebysamfund.

Cherry forlader sin tvivlsomme karriere som go-go-danserinde, vil hellere være stand-up komiker, men i hvert fald vil hun have mere dramatik i sin hverdag. Det får hun. Måske mere, end hun havde bedt om. Ved samme lejlighed får tilskueren i hvert fald underholdning i lange baner, langt mere end der tør bedes om. “Planet Terror” er et formidabelt ridt igennem filmhistorien og dynamisk dramatik på højoktan. Mens “Death Proof” måske havde for meget Tarantino – tilmed med rustpletter – og for lidt rigtig grindhouse, har Rodriguez fremtryllet en unik cocktail, der indfanger essensen af b-filmens zombiegenre og samtidig giver sin allerfineste cadeau til grindhouse-traditionen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-"K" 16 år siden

Den film er så fed! Den mytiske El Wray, de 2 mexikanske tvillinger, JT's sovs og QT's pik, der rådner op, da han skal have kæppen dyppet. Hvad mere kan man forlange?

Og please, lav Machete til en film.

Death Proof har jeg set 2 gange i Bio. Første gang gav jeg den 4/6. Efter en gensyn må jeg nøjes med 3/6. Snakkescenerne er for lange og intetsigende (naturligt nok, da filmen jo ikke skulle være s lang).

Planet terror løser opgaverne indenfor sin genre til UG, og da den endsige formår at tilføje genren et friskt - eller rådent om man vil - pust, kan jeg kun give den 6/6.

Med Machete in mente kommer den samlede danske Grindhouseversion op på et lille 5/6.

Bestemt seværdigt.
Gravatar

#12 PredatorX 16 år siden

Planet Terror var sgu en god griner. 3/6

Death Proof var dog en langt bedre film. 4/6

God aften, god underholdning. Men ikke noget der fortjener 6/6. Kun et mesterværk gør det. Og Planet Terror er mere over i Return of the Living Dead Part 6 boldgade end den er et mesterværk. Slither er f.eks stadig en LANGT bedre film.

Men fed og sjov aften. Gid flere film var så underholdende...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#13 Mercadian 16 år siden

#11 Tak for spoilerne :(
If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?
Gravatar

#14 Memphiz 16 år siden

Kommer lige fra biocitys fremvisning af grindhouse, og efterlod salen med en af de bedste biografoplevelser nogensinde. Som der står skrevet i anmeldelsen har planet terror op til flere referencer til deathproof og ligeledes bruges nogle af de samme karaktere, derfor er det helt optimalt at se dem lige i streg! Med Tarantinos noget langsomme Deathproof (dog ikke nogen kritik) virker det vel tilrettelagt og yderst bekvemt at afrunde forestillingen med denne action packed zombiesplatter! Btw lad os håbe de gør alvor af den falske trailer Machete :D
Gravatar

#15 rammy 16 år siden

Glæder mig til at se den - men jeg kan ikke tro den er bedre end Deathproof ! En film som jeg fandt helt ustyrlig fantastisk og QT´s bedste film siden Pulp Fiction.
Grindhouse-geeks, horror-buffs, gore-hounds & exploitation-aficionados! Velkommen til www.sorensencinema.blogspot.com
Gravatar

#16 filmz-"K" 16 år siden

#13

Sorry, havde jeg ikke lige tænkt på, men så slemme er de vel heller ikke....

Det er er par små overskrifter, intet andet.
Gravatar

#17 evermind 16 år siden

Oh, this I gotta see! :D
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#18 dyg 16 år siden

#17 - You sure do! Det må helt klart være en film for dig.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#19 Outbound Sith 16 år siden

Var så heldig at være til "Grindhouse" event i Dagmar i aftes, og det bekræfter mig kun i, at filmene burde have haft samlet premiere i det oprindelige koncept, FOR DET VAR SÅ FEDT!!!

Ja, de snakker (for) meget i "Death Proof", men når filmen slutter med The Car Chase To End All Car Chases, så kan man tilgive meget, og der var da også gode øjeblikke inden da. Lidt ligesom med "Transformers" er jeg villig til at affeje de knap så fantastiske ting med et "Og hva' så?" :)

Der er mange '70er-klichéer i "Death Proof", men der er om muligt ENDNU flere '80er-/zombie-klichéer i "Planet Terror"! Det eneste stille øjeblik i filmen er den i anmeldelsen omtalte sex-scene, som ikke er stille særligt længe, og som bliver afbrudt, inden lærredet dugger helt til. (Når karduffo skriver, at filmen sderefter "tager et spring og fortsætter i en helt anden scene", så er det årets underdrivelse!) Der leges både med genren og filmmediet hele vejen igennem, og det er superunderholdende

"Planet Terror" er ikke en film, som man tager far og mor med ind for at se (med mindre din far og mor er betydeligt mere cool end gennemsnittet!), men er man i stand til at grine af uhæmmede mængder af blood'n'gore, for det det jo bare er en film, så er der valuta for alle pengene.

Evermind, you're gonna love it!!! :D
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#20 filmz-"K" 16 år siden

Der er film, hvor man længes efter at være en del af de æstetiske billeder. Der er film, hvor man chokeret og genfødt går fra biografsalen. Der er film, hvor plottet er så gennemtænkt, at man får en øjeblikkelig filmisk udløsning ved slutningen.

.... og så er der film som Planet Terror, hvor man glemmer hverdagens triste ligegyldigheder og egne problemer i 2 timer. Sjældent har en film underholdt mig så godt!

PS. at filmen endvidere svarer på et af mine mange essentielle spørgsmål om livet - kunne du have sex med en kvinde, der har træben (JA!) - er heller ikke et minus.

Skriv ny kommentar: