De mange sideløbende historier – den lurvede JT (Jeff Fahey), der i årevis har søgt efter opskriften på den perfekte barbequesovs, det skinsyge lægepar Dr. Block (Josh Brolin) og hustruen Dakota (Marley Shelton), og Cherry og El Wray – er blandt andet agenter for, at filmen kombineres så fint og knyttes an igennem imponerende visuelle overgange, men også på fortællesiden finder karaktererne løbende fælles fodslag, så de kan stå sammen i det endelige opgør mod de virusinficerede og ådselsædende omvandrende korpusser, der skaber usikkerhed i det texanske lillebysamfund.

Cherry forlader sin tvivlsomme karriere som go-go-danserinde, vil hellere være stand-up komiker, men i hvert fald vil hun have mere dramatik i sin hverdag. Det får hun. Måske mere, end hun havde bedt om. Ved samme lejlighed får tilskueren i hvert fald underholdning i lange baner, langt mere end der tør bedes om. “Planet Terror” er et formidabelt ridt igennem filmhistorien og dynamisk dramatik på højoktan. Mens “Death Proof” måske havde for meget Tarantino – tilmed med rustpletter – og for lidt rigtig grindhouse, har Rodriguez fremtryllet en unik cocktail, der indfanger essensen af b-filmens zombiegenre og samtidig giver sin allerfineste cadeau til grindhouse-traditionen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 thomasegebaek 16 år siden

Jeg så den sammen med death proof i biocity århus, fedeste bio oplevelse nogensiden... dog ville jeg gerne have set dem i den rigtige rækkefølge og med alle de falske trailere

5/6 til Grindhouse
Gravatar

#32 filmz-Dstroh 16 år siden

............
Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out. death in judgement.
Gravatar

#33 chronaden 16 år siden

På baggrund af #9 - har jeg nu haft fat i biocity aalborg, og de kvitterede med 2 fribilletter, god service :>
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#34 NightHawk 16 år siden

Om selve filmene :

Death Proof, var for langsom i første halvdel og pigernes indbyrdes snak var ganske enkelt ikke interessant nok. På den anden side ku' man så godt forsvare det ved det, at Quentin Tarantino jo blot efterlever de gamle kultfilms ligeså ligegyldige dialoger og derfor egenlig ikke gør noget forkert. Det gør han så lidt alligevel, netop fordi man altid forbinder Tarantino med fænomenal sprudlende og sprængfarlig dialog og den mangler man fra pigernes side i første halvdel.

Men fra det tidspunkt Kurt Russell så melder sig på banen, ja så er det ikke rigtigt mere at brokke sig over her. Han er kort og godt perfekt i den rolle og spiller sin figur, Stuntman Mike, med fremragende overgang fra det ultra coole og forførende over det dybt psykopatiske og frem til det grinagtige patetiske i anden halvdel, hvor den nye gruppe tøser, inkl. altid smækre Rosario Dawson, for alvor løfter filmens samlede niveau. Biljagten tilsidts er intet mindre end genial. Hvordan de har lavet det stunt på køleren fatter man intet af, med mindre de har fjernent virene digitalt. Ligegyldigt hvad, ja så er det hamrende imponerende lavet.

Slutningen er på alle måder fantastisk. Lige som man tror man skal ud efter popcorn, smækker Tarantino lige en ekstra omgang sort humor på lærredet. Klask!

5/6.


Planet Terror.

Jamen dog hvilken forrygende underholdende film. Ikke siden George Romero's klassiker Dawn of the Dead og Dan O'Bannons semi-klassiker, Return of the Living Dead har jeg set noget bedre. Så absurd klam og pervers at man tror det er løgn, men samtidigt også afsindig morsom og blæret i sin visuelle stil, at ordet mesterværk falder over mine læber. Rose McGowan er både mega hot og yderst handlekraftig som den etbenede stripper Cherry Darling og man må nok sige at Fred Rodriugez, som de fleste vel kun kender fra serien Six Feet Under, beviser hvor alsidig en skuespiller han er. Han rammer helt perfekt, med sin osende macho præstation af den nærmest superhelteagtige El Wray, hvis fortid forblir et evigt mysterium. Skuespillet er forøvrigt topklasse fra samtlige medvirkende. Det kan godt være, at Tarantino er den af de to det lykkedes bedst for, med at ramme stemningen fra de gamle kultfilm fra 60'erne og 70'erne, men Rodriugez er så omvendt den af de to, der laver den bedste gimmick, ved brug af "The Missing Reel" tricket. Intet mindre end en genistreg IMO.

Referencerne til sine egne film har Rodriguez også med, ligsom Tarantino havde det i "Death Proof". Rodriguez har så oven i hatten fået doppelt up på den front ved at caste Tom Savini, (der startede sin karriere som SFX- Makeup guy hos zombie kongen George Romero og senere medvirkede i Rodriugez egen From Dusk Till Dawn), i rollen som vicesherif. Som den anden vicesherif ses Carlos Gallardo fra Rodriguez debutfilm El Mariachi.

Historien er klassisk zombie style. Grøn gifttåge, halvrådne og hjerneædende lig, mystiske militærfolk og den lille umage gruppe af helte, der finder sammen for at bekæmpe det onde. Det er alt sammen set før. Hvad der derimod aldrig er set før, et måden det blir visualiseret på som Rordiguez gør her. Han har ikke blot lavet et mesterværk i zombiegenren, han har også lavet sin bedste film til dato.

6/6.


# 19 -

Var også til speciel arangementet i tirsdags i Dagmar og holy crap en fed stemning der var under begge film. Lang tid siden jeg har oplevet så mange grin og klapsalver. Ret griner måde der blev sagt yuk på i kor fra salen, hver gang der skete noget klamt. Det gjorde der et par gange i Death Proof og rigtig mange gange i Planet Terror. :D

Kom forøvrigt ud for en ret sjov oplevelse. Kort inden "Death Proof" sku' starte, kommer der en fin ældre dame med en lille håndtaske ind og skulle side ved siden af mig og min søster på række 9. Pludselig ovre fra den anden side kommer en flok gutter, som underlig nok også sku' sidde samme sted, inkl. hendes plads. Efter et nærmere tjek af hendes billet, viste det sig at hun var gået i den forkerte sal. Hun sku' nemlig ha' været i sal 5 og ikke 1. Haha, det grinede vi pænt meget af da hun var væk. Tænk engang hvis der nu ikke havde været andre, der sku' ha' siddet på hendes plads. Jeg tror hun var gået i koma, hvis hun var blevet siddende og havde set Kurt Russell gå amok. :D
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#35 elwood 16 år siden

The Missing Reel" tricket hvis du mener at det er fordi det ikke bliver brugt i Death Proof, så er det fordi vi her i Danmark fik den forlængede udgave. I den korter amerikanske udgave, sku det efter sigende blive benyttet i forb. med The Lapdance

Glæder mig til jeg skal se Planet Terror, har allerede en aftale i stand med Gi-jones, vi venter bare på nogle andre venner lige kommer hjem fra ferie af 8-)

Btw med hensyn til gamle damer i biffen, da jeg var inde til LOTR marathon, der sad også to ældrer damer bagved mig, og de lod vidst til at ha en sjov tur i biffen sammen, lige indtil scenen med
Shelob, der angriber Frodo
"uff ajj hvor er den dog ækle, kom så Frodo du kan godt klare den"

Normal hader jeg når folk snakker under filmen på den måde, men lige her ku jeg ikke lade være med at smile lidt for mig selv over de to ældrer damer's små kommentare 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#36 NightHawk 16 år siden

# 35 -

Nej det var nu ikke i den sammenhæng jeg tænkte på "the missing reel". Grunden til at jeg syntes det er genialt hos Rodriguez, er den måde hvorledes han har udnyttet det på i Planet Terror. Det får en afsindig morsom dobbelt effekt ved det, at en pænt hot scene afbrydes ved "Missing reel", der så samtidig også betyder at den næste scene publikum får at se, er den der kommer efter den store afsløring lige inden. :D

Glæd dig til at se filmen og til den scene her kommer. Det er genialt udført og klasse humor på en og samme tid. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#37 rasser 16 år siden

#35
Yes. Missing Reel i den oprindelige Death Proof del af Grindhouse (som er den eneste jeg har set) er nemlig lapdancen.

Men jeg er enig med Guf i at missing reel i Planet Terror udnyttes helt forryggende. I Death Proof var det bare et slags spoof (haha, I misser lapdancen!), hvor den bruges mere effektfuldt i Planet Terror (igen, jeg har kun set Grindhouse-udgaven).
Gravatar

#39 filmz-Scarface 16 år siden

Denne film...

...den er fandeme nice! :O
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#40 filmz-smedt-meister 16 år siden

Nu har jeg dog ikke fået set Death proof. Men den her er bare for fed.. Ekstrem fed ACTION underholdning for pengene = 5 stjerner
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.

Skriv ny kommentar: