De mange sideløbende historier – den lurvede JT (Jeff Fahey), der i årevis har søgt efter opskriften på den perfekte barbequesovs, det skinsyge lægepar Dr. Block (Josh Brolin) og hustruen Dakota (Marley Shelton), og Cherry og El Wray – er blandt andet agenter for, at filmen kombineres så fint og knyttes an igennem imponerende visuelle overgange, men også på fortællesiden finder karaktererne løbende fælles fodslag, så de kan stå sammen i det endelige opgør mod de virusinficerede og ådselsædende omvandrende korpusser, der skaber usikkerhed i det texanske lillebysamfund.

Cherry forlader sin tvivlsomme karriere som go-go-danserinde, vil hellere være stand-up komiker, men i hvert fald vil hun have mere dramatik i sin hverdag. Det får hun. Måske mere, end hun havde bedt om. Ved samme lejlighed får tilskueren i hvert fald underholdning i lange baner, langt mere end der tør bedes om. “Planet Terror” er et formidabelt ridt igennem filmhistorien og dynamisk dramatik på højoktan. Mens “Death Proof” måske havde for meget Tarantino – tilmed med rustpletter – og for lidt rigtig grindhouse, har Rodriguez fremtryllet en unik cocktail, der indfanger essensen af b-filmens zombiegenre og samtidig giver sin allerfineste cadeau til grindhouse-traditionen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Som del af Grindhouse-projektet er "Planet Terror" næsten lige i øjet, men som selvstændig film er den dog noget af en bagatel. Referencer, homage og ironiske winks er ikke nok til at lave en decideret god film, men jeg morede mig da kosteligt en god del af vejen. Det er dog "Death Proof" der, på trods af ikke at være nær så tro mod konceptet som PT, i sidste ende kan stå på egne ben som en film der vil noget mere. Den er helt klart mere Tarantino end Grindhouse, men netop dette gør også at den holder sig oven vande, når den sjove gimmick med genoplivelsen af de gamle b-film er løbet ud i sandet.
Så begge film back to back i Dagmar igår og der fungerer PT helt klart, men ville dog tøve med at se den som 'stand alone'.
Et mesterværk er den i hvertfald ikke!
Men "Death Proof" - den rager dog op over Tarantinos tre sidste film imo :)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#22 lagoni 16 år siden

[i]"Men "Death Proof" - den rager dog op over Tarantinos tre sidste film imo :)"[/b]

Det skulle der heller ikke særlig meget til for at gøre :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#23 evermind 16 år siden

#18+19
Tror sørme, jeg skal en tur i biografen på fredag!! :D
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#24 filmz-rupert giles 16 år siden

#19 Jeg er ikke enig i, at der snakkes FOR meget i Death Proof. Jeg synes det er en herlig film med stribevis af interessante figurer og lækker dialog. Siges skal det også, at der ikke vil blive specielt mindre snak i den forkortede amerikanske udgave, da det blandt andet er Vanessa Ferlitos lapdance, der er klippet ud. Den ville jeg FANDME ikke undvære for alt i verden!!

Men biljagten til sidst er skam fantastisk!

Planet Terror er en af de mest vilde, sindssyge og fucked up film, jeg har set i lang tid! Da Rodriguez skrev manuskriptet har han sandsynligvis haft en dogme-agtig regel om, at ALLE ideer skulle bruges i filmen. Koste hvad det ville! Og fandme om det ikke virker! Den går konstant til yderligheder, og jeg kunne slet ikke holde op med at grine. Især ikke, når den blev rigtigt godt gammeldags ulækker! Herligt, herligt.

Og så er det sgu altid godt at se gode gamle Michael Biehn igen :-)

5/6 til begge film. YEY!!!

Nåja, og Rose McGowan gør det hårdt at være mand. Nice!!
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#25 filmz-Aras 16 år siden

Efter at have fået så rosende omtale, overvejer jeg seriøst at se denne film, selvom jeg først ikke havde tænkt mig det (havde egentlig bare tænkt mig at se "Death Proof").

Har dog lige et spørgsmål, er filmen ovre i splatter-genren??
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#26 Highland Park 16 år siden

#25: Det kan du ikke mene seriøst!!! :D Wake up and smell the napalm! ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#27 filmz-Aras 16 år siden

#26

Altså jeg har set ret mange 70'er/80'er film for tiden, og jeg syens mange af dem lider af alt for mange splatter-scener, så jeg var bare lige lidt nysgerrig..?
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#28 Highland Park 16 år siden

#27: "Lider"?!! Hvordan kan man få for meget gore?! ;)
Hvad er det forresten for nogle film du tænker på? :)
Selv om jeg endnu ikke har set den (glæder mig!) tvivler jeg altså kraftigt på at Planet Terror er noget for dig, når nu du har det på den måde med splat på film...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#29 filmz-Aras 16 år siden

#28
Jeg er ikke direkte modstander af film med en masse splat, jeg tror bare jeg har fået set for meget af det her på det sidste... Men tak for informationen alligevel ;-)
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#30 tvit 16 år siden

Helt enig med anmelderen, fantastisk film overgår Death proof selvom den også havde sine øjeblikke.

Elsker maskingevær benet, og Rose Mcgowern er super lækker

5/6 herfra for den samlede pakke

Skriv ny kommentar: