Af en såkaldt gyser at være er det påfaldende, at “Saw IV” ikke er det mindste skræmmende, men blot kedsommeligt søvndyssende. Malplaceret er også den sære form for højtidelighed, der plager filmen, uanset hvor absurd en konstruktion den er. Der er ingen form for sort komik eller glimt i øjet, men kun en humorforladt alvor, der gør mange af dens scener ufrivilligt komiske.

Efterhånden som skabelonerne bliver henrettet, nærmer vi os slutningen, der er så latterlig, at man tror, det er løgn. Som sædvanlig fjernes maskerne, men da har man for længst mistet enhver interesse for hvilken b-skuespiller, der er morderen, og må konstatere, at man netop har overværet filmseriens hidtil værste indslag. I dens sidste stunder byder den på et hoved, der knuses og efterlader en livløs krop. Et rammende symbol på denne hjerneløse omgang bras.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 moulder666 16 år siden

En anmelder, som havde set alle de foregående film og kunne lide dem? Held og lykke! :D

Jeg synes det er ret fedt, at filmen har et snit på 1/6 efter 7 stemmer!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#12 Riqon 16 år siden

Har set de tre første, men nu er det slut.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#13 Michael Andersen 16 år siden

Igen en elendig anmeldelse her på filmz... Den værste siden den første "Saw" blev anmeldt af en eller anden klovn. Både "Saw", "Saw II", "Saw III", "Saw IV", de kommende "Saw V" og "Saw VI" er da et originalt og frisk pust! I en tid hvor de fleste film er remakes er det også rart at se en film som er en del af en ren spekulativ pengemaskine.

"Saw IV" er fuldt ud på lavde med de andre i serien. Den halter måske lidt i de første 90 minutter, men hvad gør det når man har to timer i overskud på grå og regnfyldt dag? Godt nok er Saw-filmene tåbelige og morsomme på den ufrivilligt komiske måde, men skidt med det - bare man er underholdt nok til at kunne glemme at tænke på noget vigtigere.

Endnu en ting: Hvorfor har man ikke sat en anmelder, som elsker Saw-filmene til at anmelde dem, i stedet for en som har humor og altid giver sort/hvid klassikere topkarakter? Og hvis anmelderen ikke kan lide "Saw IV" og heller ikke kunne lide "Saw II", betyder det så at jeg skal lægge to og to sammen og regne ud at det højst sandsynligt er mere af samme skuffe og tiltalende for dem som synes godt om "Saw II", i stedet for at brokke mig over hvor ringe anmelderen er til at rose dårlige film?

P.s. jeg har kun set "Saw", men på internettet kan jo sagtens have en menig om film man endnu ikke har set.


;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#14 filmz-isaac 16 år siden

Har set alle 3 og skal også ind og se 4´eren. Jeg var "heldig" ,om man vil, at se 3´eren inde i palads biograf. Det gør jo en uendelig forskel for dem der ikke har et godt hd-projektorsetup derhjemme.Biografens overlegne lyd og billede. Dvs i starten var jeg grebet af stemningen, i ved den der unikke stemning der ofte er i starten af en bio-film, MEN den fadede desværre ud jo længere filmen skred frem.
Den allerfedeste sekvens var den med Donnie Wahlberg hvor han slæber sig hen ad gangen hvor han møder dukken. Klasse, med FED stemning. Desværre var resten af filmen ikke helt oppe at ringe som den scene.

Jeg er en sucker for dystre, mørke scener, uden for meget kunstig dekoration. Mørket er SÅ meget en dekoration i sig selv, der skal ofte kun feks et specielt gulv, eller en dyster lyssætning til før jeg bliver oppe på dupperne. Kameraføringen er så absolut også alfa og omega. En Pov kamerafæring er ofte det der virker mest intenst eller et panorende kamera.
Og det er der den går galt for mig ved de amerikanske gysere for det meste.
For meget tingeltangel, der minder os om at det er "film" dvs illusionen bliver ophævet, og for meget plat skuespilsnak.
Og den klassiske for meget underlægningsmusik. Godt man slipper for dåselatter i bioen ;).

Glæder mig til 4´eren, jeg tager det ikke for mere end det er.
Sætter ikke forventningerne for højt, det er jo ikke Citizen Kane ;)
Gravatar

#15 filmz-isaac 16 år siden

@ Michael Andersen. Lad nu være med at tage filmene for mere end de er. Splatterfilm, tilsat lidt morale ;).
Rent filmisk er de jo elendige, med praktisk taget intet skuespil der er nævneværdigt, men for pokker det er jo ren underholdning ikke andet. 2 timer og thats it, (og lidt håndører til bioen;=).
Jeg elsker dem alle 3 for en god hjernedød underholdning, og jeg må desværre indrømme at der rent faktisk er nogle moralske udsagn fra Jiggie der åbner mine øjne op.
Vi ses i bioen ;).
Gravatar

#16 Michael Andersen 16 år siden

#15 Jeg har kun set etteren og tog den for hvad den var: dårlig underholdning :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#17 filmz-DocDoom 16 år siden

13: "kan jo sagtens have en menig"

Nå, men jeg har altså en oberst. Så jeg vinder.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#18 filmz-thehorrerfreak 16 år siden

Saw 1 var okay, 2'eren sucks monkey fuck. Det var en elendig omgang skuespil. Saw III var bare en hjernedød splatter film, jeg kunne ikke lade være med at grine, så latterlig var den. Saw IV, jeg ved nu ikke. Det begynder efterhånden at ligne Halloween og Fredag d. 13, hvor vi bare skal have helvedes masse seguels. Når nu saw V bliver lavet kalder de den vel, Saw Resurrection, og sletter the rom-numbers.. Saw serien sucks.
Gravatar

#19 filmz-Kadann 16 år siden

#13 & 16 -

Hehe.. :D
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#20 filmz-DocDoom 16 år siden

En meget metaforisk anmeldelse i Berlingske: "At se den er som at samle et cigaretskod op, som et fremmed menneske har smidt, og ryge videre på det. Den tekst takseredes til: *
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: