Af en såkaldt gyser at være er det påfaldende, at “Saw IV” ikke er det mindste skræmmende, men blot kedsommeligt søvndyssende. Malplaceret er også den sære form for højtidelighed, der plager filmen, uanset hvor absurd en konstruktion den er. Der er ingen form for sort komik eller glimt i øjet, men kun en humorforladt alvor, der gør mange af dens scener ufrivilligt komiske.

Efterhånden som skabelonerne bliver henrettet, nærmer vi os slutningen, der er så latterlig, at man tror, det er løgn. Som sædvanlig fjernes maskerne, men da har man for længst mistet enhver interesse for hvilken b-skuespiller, der er morderen, og må konstatere, at man netop har overværet filmseriens hidtil værste indslag. I dens sidste stunder byder den på et hoved, der knuses og efterlader en livløs krop. Et rammende symbol på denne hjerneløse omgang bras.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Horrormaster 16 år siden

den andmeldelse var helt ved siden af af det er den bedste film i serien sammen med 2´eren og 3´eren. den sakl helt sikkert ses
FREDDY FOREVER!!!
Gravatar

#22 lasse78 16 år siden

#18 Men "fredag den 13" serien blev jo først god fra nr 6, så.....

http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#23 Ju9or 16 år siden

Tjaeh... Jeg og en makker var inde og se en SAW-marathon hvor alle 4 film blev vist lige efter hinanden. Vi havde faktisk en rigtig god aften... 130,- for 4 film hvoraf den ene var en premiere. Det var da ikke så slemt... :o)
Gravatar

#24 filmz-DocDoom 16 år siden

#23: Håber de serverede stærk kaffe! :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#25 Yoda 16 år siden

Endnu et pletskud fra Benway!

#21

Jeg kan se, at du har alle fire "Scary Movie" på listen over favoritfilm! Så er det jo klart, at du ikke er enig med anmeldereren af denne! Din kvalitetskurve strækker sig i en anden retning end Benways... :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#26 nygaardpetersen 16 år siden

Uha da da... Den skal ikke ses. Synes ikke etteren var specielt god så jeg har sprunget 2eren & 3eren over så det gør jeg også med denne her.
Gravatar

#27 filmz-O-SKO 16 år siden

#23:
Ville jeg ikke gøre med mindre de også gav mig anden og bedre film med...og noget kage...og Belgien.
Gravatar

#28 MikkelHJ 16 år siden

Jeg var nu meget tilfreds med fjerde film i Saw-serien, endskønt jeg sad lidt forvirret tilbage i sædet, da rulleteksterne rullede over lærredet. Jeg synes, Saw IV havde lidt bøvl med kronologien, der gjorde, at den visse steder var lidt svær at følge med i. Det er nu ikke så meget de forskellige flashbacks til Johns fortid, der er skyld i dette, men mere det faktum, at
Saw IV lader til at foregå parallelt med handlingen i Saw III.

Min forvirring kan selvfølgelig skyldes, at jeg ikke lige havde Saw III i helt frisk erindring, da jeg gik ind og så Saw IV.


En anden ting, der generede mig, var alle de ubesvarede spørgsmål.

Hvem var manden, der havde fået øjnene syet sammen?
Hvorfor er Hoffman gået over på Jigsaws side?
Hvis obduktionen, som filmen lægger ud med, i virkeligheden foregår, efter filmens handling er afsluttet, er båndet, som Hoffman lytter til, så et tegn på, at han ikke er Jigsaws eneste arvtager?
Og hvis det er tilfældet, vil han så blive testet i Saw V, ligesom Amanda blev det i Saw III?
Og hvad med Agent Strahm, der blev lukket inde sammen med ligene af Jeff, Lynn, Jigsaw og Amanda?
Blev han befriet, da Jigsaw blev fundet, eller har Hoffman flyttet ham til et eller andet sted?
Hvis han overhovedet stadig er i live, skal han så også testes?Den bamse, Hoffman havde i armene på et tidspunkt, ligner meget den, Jeff og Lynns datter, Corbett, holdt i sine arme, da det sidst i Saw III blev afsløret, at Jigsaw holdt hende fanget et sted.
Betyder det, at Hoffman holder hende som gidsel nu?
Agter han at befri hende, nu hvor begge hendes forældre er døde?
Vil han opdrage hende som sin egen datter?
Vil hun overhovedet få betydning for plottet i Saw V?


Bevares, nu er det ikke alle spørgsmål, der nødvendigvis skal besvares, når det gælder film, men med alle de ubesvarede spørgsmål, filmen efterlod, virkede det som om, Saw IV havde meget travlt med at lægge op til nummer fem i serien.

Når alt det er sagt, håber jeg på at forstå Saw IV bedre, når først jeg har fået set Saw V.
Don't you dare take Miles. You can take the children, but you leave me my monkey.
Gravatar

#29 Horrormaster 16 år siden

den bedste i serien
FREDDY FOREVER!!!
Gravatar

#30 Horrormaster 16 år siden

men jeg har et spørgsmål og nogle teorier:
der er to af Jigsaw : en ved lægerne og en i Jigsaw´s skjulested lagde i ikke mærke til det.
jeg tror at matthews er ligesom Amanda eller var der noget ekstra på det bånd som vi ikke hørte som kunne gøre at han måtte gøre det
FREDDY FOREVER!!!

Skriv ny kommentar: