“Taken 2” er ikke noget filmisk mesterværk, men det er forbistret god underholdning med ægte kultpotentiale, og det skyldes først og fremmest den evigt seje Liam Neeson. Ingen kan levere dumme replikker med så meget overskud som ham, såsom når hans datter spørger, om hun skal stoppe for politiet, og han svarer: ”Nej, jeg har lige skudt én af dem”. Det lyder bare så råt! Kunne du lide den første “Taken”, så er toeren et must – og så længe Liam Neeson er med, så er jeg også mere end frisk på en treer!

Se også: Filmz TV: “Taken 2”-interviews med Liam Neeson og instruktøren!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 doom WAD 11 år siden

BN, du har ret, der er oftest et gran sandhed, og det er der også her:

Jeg tror, at jeg falder ind i det store flertal af SW-fans, der elsker de oprindelige SW-film (dog uden Ewoks), men som var skuffet over den nye trilogi. Jeg elsker den nye trilogi for alt det, den KUNNE have været. Jeg synes, at manus'et til den nye trilogi er ganske godt, og sammenkædningen i Epi. 3 til den oprindelige trilogi er velfungerende. Men den generelle UDFØRELSE af instruktionen har for de fleste gamle fans været en stor skuffelse. Personligt har jeg et billede af den nye trilogi betonet af forcerede (fangede du den :-D) og tunge replikskift, elendig CGI og upassende fald-på-halen-komik. (Og nej, du behøver IKKE begynde at nævne eksempler på fald-på-halen komik for den opr. trilogi til sammenligning, for jeg kender din holdning og jeg er ikke enig i, at det er same shit, så det er omsonst at åbne den diskussion igen :-D)

Den har dog også fantastiske momenter. De første 15-20 minutter af Epi. 1 er helt episk (faktisk præcis indtil Jar-Jar gør sin entre.) Slutkampen med Darth Storcenter er også noget af det allerbedste i den samlede hexalogi.

Men elendighederne vejer tungest. Jeg ved slet ikke, hvor jeg skulle starte, så jeg vil lade helt være. Filmene har jo også været debatteret til hudløshed her på sitet og andetsteds, og jeg kender som allerede nævnt udmærket din opfattelse, så for min skyld behøver du faktisk ikke bruge din tid og bytes at forsvare den nye trilogi på ny:-D

Men igen, fan-skuffelsen udspringer jo blot af stor kærlighed til SW-universet. Ikke-hardcore-fans synes jo ofte, at den nye trilogi er god og underholdende, da den jo er fuld af action, effekter og farver.

Vi er derfor helt enige om kærligheden til SW. Jeg har selvfølgelig også den nye trilogi på hylden, og jeg ser den jævnligt. Jeg tænker blot på, hvad den nye trilogi KUNNE have været, hvis GL ikke havde insisteret på at sidde i instruktørstolen selv men i stedet havde overladt posten til friske kræfter. Jeg havde gerne set noget a la den mørke, mindre humorprægede (eller mangel på samme) stemning fra spillet Dark Forces II (og her taler jeg om stemning og enkelhed; ikke om skuespil):

http://www.dailymotion.com/video/x8g577_jedi-knigh...

GL er en stor forretningsmand, en stor innovatør, en stor historieskaber og har en episk fantasi. Men en god instruktør, det er han sgu ikke.
Gravatar

#42 BN 11 år siden

#41:

Hehe. Har du ikke overset, at min pointe udelukkende gik på Liam Neesons kompromisløshed eller (påståede) mangel på samme? Det var - i den her omgang - Neesons rollevalg jeg forsvarede - ikke den nye trilogi.

Det jeg mener, er, at eftersom Star Wars forlængst havde etableret sig som et stykke moderne, populært og også kritikerrost film/kulturhistorie, da Liam Neeson takkede ja til rollen i Episode I, har jeg mere end svært ved at betegne hans valg som "at gå på kompromis". Og jeg bragte Alec Guinness' eksempel på bane, fordi man i langt højere grad her kan rejse spørgsmålet "Gik han kunstnerisk set på kompromis?", da Star Wars jo ikke var et kulturfænomen forud for udgivelsen af Episode IV, og da han jo faktisk udtrykte skepsis og kritik omkring projektet, både før og efter udgivelsen af den første film.

Det andet, altså det med prequels-trilogiens kvaliteter, ville jeg slet ikke ind på. ... Dog har jeg lige en enkelt anke, for du skriver:

Doc Doom (41) skrev:
Ikke-hardcore-fans synes jo ofte, at den nye trilogi er god og underholdende, da den jo er fuld af action, effekter og farver.


Det er sandelig noget af en generalisering, at sige, at "ikke-hardcore-fans" (af den gamle trilogi, formoder jeg) allesammen er nogle, der bare falder for "action, effekter og farver".

Helt overordnet er det den langt mere interessante historie, stemningen og det endnu mere spændende og indtagende eventyrunivers jeg personligt først og fremmest er faldet for. Uden disse ting går det bare ikke, for mit vedkommende. Men eftersom det altsammen er helt på plads og fungerer perfekt, nyder jeg naturligvis også de ofte (ikke "altid") bedre og mere kontante actionscener, som prequels-trilogien har i forhold til den gamle trilogi, samt CGI'en, som er intet mindre end fantastisk.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#43 doom WAD 11 år siden

BN (42) skrev:
ehe. Har du ikke overset, at min pointe udelukkende gik på Liam Neesons kompromisløshed eller (påståede) mangel på samme? Det var - i den her omgang - Neesons rollevalg jeg forsvarede - ikke den nye trilogi. Det jeg mener, er, at eftersom Star Wars forlængst havde etableret sig som et stykke moderne, populært og også kritikerrost film/kulturhistorie, da Liam Neeson takkede ja til rollen i Episode I, har jeg mere end svært ved at betegne hans valg som "at gå på kompromis". Og jeg bragte Alec Guinness' eksempel på bane, fordi man i langt højere grad her kan rejse spørgsmålet "Gik han kunstnerisk set på kompromis?", da Star Wars jo ikke var et kulturfænomen forud for udgivelsen af Episode IV, og da han jo faktisk udtrykte skepsis og kritik omkring projektet, både før og efter udgivelsen af den første film.


Ergo er vi tilbage ved udgangspunktet; netop at min henvisning til midichlorian-scenen VAR en joke. For selvfølgelig er jeg enig i, at LN bestemt ikke kan klandres for sit valg af deltagelse i noget så stort som SW. Manden havde trods alt ikke en krystalkugle der viste det endelige resultat af Epi 1 - hvad end man så hader eller elsker den. Hvis det havde været Epi. 3 han havde deltaget i, så kunne man have åbnet den diskussion, om han ikke burde have set på Epi 1 og 2 først :-D
Gravatar

#44 Kyllingebenet 11 år siden

Jeg så den i går, synes at jeg var fint underholdt under filmen, men da jeg så kom hjem og ramte sofaen, så synes jeg egentlig at den var ret "meh". Liam er selvfølgelig sej som Bryan, men der er bare nogle ting som der var ringe.

Den måde de braste ind på ambassaden med bilen.
At hans datter pludselig var stuntdriver, selv om hun forinden var dumpet til kørekort.
At der højt gik en halvtime inden Bryan var på gaden igen, efter det stunt med ambassaden.
At datteren kastede med granater uden at se sig omkring på hustagene.
Den sidste fight var ringe koreograferet.


Ville give den 6-7/10.
Gravatar

#45 S.S 11 år siden

Har lige været inde og se den, jeg fandt den ligegyldig og pæn ringe i forhold til den første, den kunne godt være gemt til sofaen. 3/6...og så er jeg flink.
Gravatar

#46 doom WAD 11 år siden

En af mine venner afslog at tage med, da han synes at spillet der ligger til grund er plat, hvor det bare er to der slår på hinanden. Jeg måtte så fortælle ham, at Tekken er noget andet end Taken. Så ville han gerne med alligevel. Mega griner.
Gravatar

#47 Kyllingebenet 11 år siden

Doc Doom (46) skrev:
En af mine venner afslog at tage med, da han synes at spillet der ligger til grund er plat, hvor det bare er to der slår på hinanden. Jeg måtte så fortælle ham, at Tekken er noget andet end Taken. Så ville han gerne med alligevel. Mega griner.


... man skulle nok ha' været der. ;)
Gravatar

#48 doom WAD 11 år siden

Det er du så den første der siger :-) Kender du den med, at hvis man ikke har noget pænt at sige, så shut da fuck :-)
Gravatar

#49 Kyllingebenet 11 år siden

Doc Doom (48) skrev:
Det er du så den første der siger :-)

Jeg er så også den eneste (og dermed også den første) der har kommentere på det, så det er jo lidt klart.

Doc Doom (48) skrev:
Kender du den med, at hvis man ikke har noget pænt at sige, så shut da fuck :-)

Næh, men det lader heller ikke til at du selv kender den, søde. :*
Gravatar

#50 doom WAD 11 år siden

Nu var det jo dig, der startede, Kyllingeben.

Desuden er vi jo nogle, der har en verden udenfor Filmz med rigtige venner og derfor kan høste respons der, uden at du er vidne dertil.

Og hvad fanden betyder "har kommentere på"? Er det swahili? Hvis du vil sige noget på dansk, så er det "har kommenteret ", som du burde forsøge at famle dig frem til.

Skriv ny kommentar: