Steven Spielberg er om nogen faderen til den moderne Hollywood-film. Han kender filmmediet som sin egen bukselomme, og snor sig uden problemer ind og ud af alle genrer. Som publikum kender vi efterhånden også hans bukselomme ganske godt. Lidt for godt. For “The Terminal” bærer præg af, at være et stykke rutinearbejde, som vi ofte har set det før. Selvom filmen på næsten alle punkter er velgennemført, kan man ikke lade være med at undre sig over, hvad der blev af den Spielberg, som stod bag film som “Jaws” og “Jurassic Park”.

“The Terminal” er på grænsen til at være en romantisk komedie, men humoren bliver lidt for fald-på-halen agtig, og kærlighedshistorien totalt ligegyldig. Men når alt kommer til alt, og hjertet skal bestemme, så er “The Terminal” en ganske sød film, som ville passe fint ind efter en romantisk middag med kæresten.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 gi-jones 19 år siden

Jeg så Terminal igår, og hvis nogen vover at kalde den en almindelig romantisk komedie får de med mig at bestille. Den var nøjagtig ligeså genial som man altid kan forvente af Steven. Jeg synes det var en superfed oplevelse, og et noget mere kritisk syn på USA end vi er vandt til at se fra den kant.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#22 filmz-ole 19 år siden

Det kan ikke være mere forkert. Det er en sjov film, og Tom Hanks gøre det igen.
Eller godt skrvet. /Ole
Gravatar

#23 Tylerdurden 19 år siden

Jeg forstår personligt ikke den hårde modvind "The Terminal" har fået af pressen og folk der poster på div. sites.
Jeg så den i lørdags og var rigtig godt og grundigt fornøjet med denne lille hjertevarme menneskefilm.
Det er en meget lille film af en Spielberg film af være, men jeg tror at det har noget at gøre med at vi er blevet forvent med store blockbusters fra Spielbergs side. Men jeg synes at det er dejligt at han tør ekspermentere lidt og lave en "lille" humanistisk film og ikke føler at han skal overgå sig selv hver gang.

Og så er det en herlig og varm præstation af Tom Hanks. Bestemt en af den bedste fra hans side.

Keep it up Mr. Spielberg! I'm with you!
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#24 filmz-brint 19 år siden

#23 Fuldstændig enig. Jeg så selv filmen her i søndags og jeg må sige at den langtfra har fortjent alle de dårlige anmeldelser den har fået. Nej man skal ikke se den, hvis man forventer en efterfølger til, hverken Saving Private Ryan eller Catch me if you can. Det er en film man skal se på med friske briller og en positiv tilgangsvinkel. Nej det er tvivlsomt Spielbergs bedste film, men den er stadig alle pengene værd. Plus at Tom Hanks virkelig spiller sin rolle fantastisk, han formår at give sin person er utrolig karakter, men kan man forvente andet af ham...nej. Se filmen, hvis du tror den er noget for dig, eller se den bare for at se den, men jeg garantere dig for at du lige meget hvad vil gå ud af biffen med et lille smil på læben.
Gravatar

#25 filmz-rene svensson 19 år siden

har ikke set den skal men den er en god film og
og jeg skal ha den på dvd når den kommer
Gravatar

#26 Spanner 19 år siden

og på dansk?
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#27 Tylerdurden 19 år siden

# 26 Mener du dansk tale? ;-)
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#28 Lowkey 19 år siden

#27
Jeg formoder at der hentydes til at der ønskes en oversættelse af Hr. Svenssons gådefulde sætning(?) i #25.
Hvad er det for eksempel for en skal han ikke har set, hvordan er den en god film og kan man få skaller på dvd?
Spørgsmålene er mange og forvirrende.
Daisy, Daisy...
Gravatar

#29 filmz-irréversible 19 år siden

Tak fordi jeg ikke er den eneste, der synes dette er en fantastisk film! Og FUCK kærlighedshistorien, som alle synes at rakke ned - selvfølgelig "holder den ikke", for det er jo ikke hovedtemaet i filmen. Ser man den her for at se en romantisk komedie, bliver man skuffet, for det er ikke det den handler om, så selvfølgelig virker det overflødigt - men det er jo en del af Hanks' udvikling i filmen, og havde den endt på en anden (mere oplagt) måde, havde det været for søgt. Men jo, Zoe Saldana er en mere interessant figur (og skuespillerinde) i filmen end den middelmådige Zeta-Jones, men den drejning, som det tager mellem Zeta-Jones og Tom Hanks er jo noget, der rent faktisk sker i virkeligheden! Nogle mennesker er stærke, andre er svage - og kærligheden kan få én til at gøre de bedste og dummeste ting (bare rolig, jeg har ikke afsløret noget!).
Som jeg skrev i #11, så er det til dato den bedste film jeg har set i biografen i år, og det er ærgerligt, at den ikke er blevet det biohit eller har fået de anmeldelser, som jeg synes den fortjener. Men selvfølgelig, hver sin smag... Men Tom Hanks leverer VIRKELIG en Oscar-værdig præstation i den - men desværre bliver han ikke engang nomineret. Den har haft for lidt medgang i både publikum og kritik til at kunne nå så langt... :-(
Gravatar

#30 gi-jones 19 år siden

#29: vi opretter en støttefond :)

Godt at høre enighed. Jeg synes i øvrigt også den grundlæggende idé i filmen er både pudsig og genial. Hele konceptet med at være fanget i en lufthavn er ret godt fundet på.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: