På mange måder er “The Hurt Locker” en fantastisk kraftpræstation fra instruktør Kathryn Bigelow, der skildrer Irakkrigen nådesløst og så virkelighedstro, at flere scener ligner optagelser taget direkte fra slagmarken. Bestræbelserne på at forene dokumentarisk realisme med en egentlig spillefilm bliver desværre ikke forenet helt efter hensigten, simpelthen fordi det ikke lykkes at skabe et ordentlig filmisk narrativ. Resultatet er en intens og chokerende krigsfilm, der er mere dokumentarisk end en spillefilm med en rød tråd. Dette er stadig en rigtigt god film, der dog mangler det ekstra for at komme helt op af skyttegraven – hvilket er ærgerligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Highland Park 14 år siden

Det er godt nok ringe, at den her i København kun går i en af Palads' mindre sale. Jeg havde ellers glædet mig til at se den i biografen, men med kun to kopier i distribution er der ikke mulighed for selv at vælge hvor.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#22 filmz-jonasgr 14 år siden

I det mindste bliver den vist i København. Det er ellers en af de film som jeg umiddelbart har glædet mig mest til at se, af de film som er blevet udgivet de sidste stykke tid, men det er åbenbart ikke en bred nok film til at de gider at vise den andet end i Århus og i København.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#23 Highland Park 14 år siden

#22: Ja, men den er jo nedprioriteret i en grad, der burde være strafbar. Den kunne i det mindste være flyttet til en bedre sal - gerne i en bedre biograf.
Det er da også tåbeligt, at de ikke har lavet et par kopier ekstra, når nu den er i dansk biografdistribution.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#24 filmz-jonasgr 14 år siden

#23 Ja helt enig. Men sådan er det desværre ofte synes jeg. De film som ikke har den store publikumstække bliver nedprioriteret eller også bliver de vist et halvt år efter premieredatoen som f.eks med The Wrestler sidste år.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#25 Martin Schou 14 år siden

For det første kan jeg slet ikke se, hvordan filmen skal ses som end rekruteringsfilm. Den gør hverken soldater, deres handlinger eller militæret til noget smart. Den skildrer heller ikke de irakiske modstandsfolk som superskurke.

Begge dele er blot en del af kulissen. Som James siger i den første af hans aktionscener:
If he wasn't an insurgent before, he is now. Han er udemærket klar over, at en del af bevæggrundende for modstanden, er militærets behandling af civile.

Ja, den røde tråd mangler lidt i meget af filmen, til gengæld synes jeg, den står soleklar når man når slutningen. Allerede i starten (og traileren) får man en idé om, hvad det er for en type person, vi har med at gøre. Han har demonteret 872 (!!!) bomber. Hele hans ophold i krigszonerne (både Afghanistan og Irak) har været én lang nærdødsoplevelse, hvor han konstant skal træffe korrekte beslutninger for ikke at dø. Og 872 demonteringer siger også en del om, hvor længe han har været udstationeret.

Man ser hans totale mangel på forbindelse med hverdagen, da han ringer hjem til (eks)konen - han er ude af stand til at sige noget, og det tyder ikke på, han blot ringer for at høre hendes stemme.

Det samme kan ses i de sidste scener, hvor han er hjemme med familien. Selv (eks)konen er ude af stand til at hjælpe ham. Han forsøger at åbne lidt op og hun affejer det med madlavning.


Den røde tråd er i mine øjne, at soldaterne i krigszoner bliver ude af stand til at indordne sig i et normalt samfund. De var ikke nødvendigvis adrenalinjunkies og three-seekers, da de startede, men når man har levet et år eller mere med adrenalinniveauet gennem taget, kan det ikke undgå at have en effekt. Selv psykiateren forstår sig ikke på soldaterne, han går op ad.

I det hele taget kan jeg ikke tænke tilbage på filmen uden at se den som et nødråb til militærkommandoen (og ikke blot den amerikanske), så de kan få lettet røven og få stablet ordentlige forhold på benene for deres soldater, så de ikke ender som totale mentale vrag, når de er færdige.
Gravatar

#26 Patriarch 14 år siden

Fremragende film... Rekruteringsvideo? No more crack for you! :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#27 Outbound Sith 14 år siden

#26 Far out... man. ;)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#28 The Insider 14 år siden

Hvis der er andre, der overvejer at købe den italienske Blu-ray, kan jeg afsløre, at jeg netop har modtaget den fra dvd.it sølle ÈN dag efter afsendelse med UPS. Damn, jeg glæder mig!
War. War never changes.
Gravatar

#29 Crash 14 år siden

I like
Gravatar

#30 tranberg 14 år siden

THE HURT LOCKER - ******

Stærk og komplet uafhængig af forventninger om hvordan krigen i Irak skal skildres. Filmen er ikke bange for at stille spørgsmål ved ting, der ville få de fleste patrioter op af stolen. Som filmisk håndværk må især fremhæves kinematografien, der giver filmen dens rå og realistiske, nærmest dokumentaristiske look.

Manuskriptet og intruktionen er intelligent og voldsom hele vejen igennem og Jeremy Renner i hovedrollen, der formår at forvandle, hvad der kunne have været endnu en soldaterrolle, til en forstyrret karakter med meget mere under overfladen end først antaget.
Fremragende intenst syn på det dystre, ynkelige og adrenalin-hungrende væsen bag uniformen.
The end is closest to the beginning

Skriv ny kommentar: