På mange måder er “The Hurt Locker” en fantastisk kraftpræstation fra instruktør Kathryn Bigelow, der skildrer Irakkrigen nådesløst og så virkelighedstro, at flere scener ligner optagelser taget direkte fra slagmarken. Bestræbelserne på at forene dokumentarisk realisme med en egentlig spillefilm bliver desværre ikke forenet helt efter hensigten, simpelthen fordi det ikke lykkes at skabe et ordentlig filmisk narrativ. Resultatet er en intens og chokerende krigsfilm, der er mere dokumentarisk end en spillefilm med en rød tråd. Dette er stadig en rigtigt god film, der dog mangler det ekstra for at komme helt op af skyttegraven – hvilket er ærgerligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Dawich 14 år siden

Personligt synes jeg Kathryn Bigelow er noget overrated. Jeg var inde og se Hurt Locker i går, fordi folk på Newz, Kino og Søren Høy til Oscar-showet på tv2 film havde talt så godt om den. Den var desværre som jeg havde regnet med fra start. Jeg havde dog ærlig talt regnet med, at filmen havde en ”historie”, nu hvor mange sagde, at de var glade for at det var historien som vandt til Oscar showet.

Der var jo ikke nogen rigtig historie – som nogle folk siger, så er det næsten mere en dokumentar. Der sker mere bare ting i vilkårlig rækkefølge. Flere scener er semi-underlige, f. eks da ham kaptajnen eller hvad han er, står og rose hovedpersonen for at desarmere alle de bomber, på en noget underlig og excentrisk måde. En mand er lige er lige blevet sprunget i luften og så løber der en drenge rundt og kiter en drage – bare for at lave endnu et symbol.

Dialogerne virkede meget filmiske, og gav ofte ikke meget mening. Desuden er det som Kathryn Bigelow lige har læst en bog om mænd, hvor følelsesproblemer skal klares ved at slå hinanden i maven og drikke massere af sprut, imens de på skift truer med at dræbe hinanden. Jeg forstår godt pointen med scenerne, men de er simpelthen for urealistiske og for overspillede.

Der skal overspilles i alle scener, som om skuespillerne lige er kommet ud af teaterskolen. Enten er de sindssygt hårde negle eller så er de så følelsesbetonede, så vandet konstant står ud af deres øjne.

Jeg er godt klar over, at det er dét som Oscar gerne vil have – en film fyldt med symboler og med masser af teaterskuespil (overspilning). Og jeg kan da skam også se det ”geniale” i det. Men jeg kan godt forstå det ikke er blevet en større succes end den er. Som med Cold Mountain, så er Hurt Locker en film som hurtigt vil blive glemt igen tror jeg. Det er en film som Avatar ikke f.eks, selvom folk ynder at fortælle hvor meget bedre Hurt Locker er.
Gravatar

#32 Skeloboy 14 år siden

#31 - Avatar, hvilken film er det nu lige, det var? ;)

Jeg er faktisk meget uenig i stort set alt, hvad du siger. Det eneste, jeg vil give dig ret i, er det du skriver om Cold Mountain :)
Dawich (31) skrev:
Der skal overspilles i alle scener, som om skuespillerne lige er kommet ud af teaterskolen. Enten er de sindssygt hårde negle eller så er de så følelsesbetonede, så vandet konstant står ud af deres øjne.

Soldater bliver trænet til at være hårde negle, men jeg tror ikke du kan finde mange soldater, der har været helt fremme i fronten, der ikke på et tidspunkt har grædt.

Mht. skuespillet, så lige for at sammenligne med Avatar, så synes jeg Na'viernes skuespil er som taget ud af teaterskolen...især hende kvinden(har glemt hvad hun hedder, men gider ikke lige slå det op:)

Dawich (31) skrev:
Jeg er godt klar over, at det er dét som Oscar gerne vil have

Oscar vil ikke "have noget". Det er baseret på en afstemning med over 6000 potentielle stemmer.

Dawich (31) skrev:
Dialogerne virkede meget filmiske, og gav ofte ikke meget mening

Jeg synes netop de virker naturlige.

Dawich (31) skrev:
En mand er lige er lige blevet sprunget i luften og så løber der en drenge rundt og kiter en drage – bare for at lave endnu et symbol.

Ok, den er lidt kliche, der vil jeg egentlig også give dig ret :)

Dawich (31) skrev:
rose hovedpersonen for at desarmere alle de bomber, på en noget
underlig og excentrisk måde

Jeg synes det virker på filmen, men det er præcis det, som veteraner har kritiseret filmen for. Sådan ville det aldrig foregå i virkeligheden.

Dawich (31) skrev:
Jeg havde dog ærlig talt regnet med, at filmen havde en ”historie”

Her kommer smag og behag-kortet. Personligt er jeg meget glad for de "historie"-løse film, der nærmest bare beskriver situationer.
Gravatar

#33 filmz-Bruce 14 år siden

#31 Hurt Locker HAR en historie ganske som film af Bunuel, Lynch, Kubrick, Nicolas Roeg osv. også har en historie, men følger blot en utraditionel valgt fortællemåde. Og det bedste af det hele er, at Hurt Locker har ufattelig meget på hjerte og netop får det fortalt via dens narrativ på smukkeste vis, ved at undgå klichéerne, som særligt denne genre har været eksponent for det seneste årti.

Der er filmen igennem, hele tiden en fremdrift i Jeremy Brenners karakter, men også i forståelsen af denne, ved første øjekast halvgale bombemand. Sker ting i vilkårlig rækkefølge? Tja, det siger min erfaring mig også gør sig gældende i virkeligheden. Det essentielle er, at vi og Brenners team, bliver klogere på både manden og den virkelighed de oplever, at man får forståelse for de besynderlige valg han tager, at han finder mening i det han nu engang gør godt og gør en forskel for andre mennesker, fremfor i en rutinemæssig dagligdag i en familie han ikke føler noget for og med indtryk, som står i skærende kontrast til de erfaringer, han har gjort sig i krigen.

At drengene sætter drager op, efter en mand er sprunget i luften, eller sikkert har gjort det både før og efter og blot ikke lader sig påvirke af det, er ikke blot bare et symbol, men en helt og aldeles vigtig stykke information i det Bigelow vil fortælle. Man lever med krigens gru, mens bomberne sprænger og civile dør. Livet går videre, hvert sekund er vigtigt og intet viser med så få billeder dette bedre end børn og deres primitive leg. Der er håb, uanset hvor trist og modløst situationen måtte se ud for os vestlige og det må formodes at være Brenners brændstof, at hans funktion giver mening.

Jeg ser flere unge i dagens Danmark, som opfører sig mere urealistisk end disse tre mænds bonding og afreagering ovenpå så adrenalinpumpende en hverdag. Alle Pusher filmene er meget urealistiske i den henseende, men jeg har på fornemmelsen, at det er de faktisk ikke.

Mht. overspil så er jeg der komplet blank. Det er netop det, som i mine øjne er filmens aller største force. Fraværet af overspil, en komplet tilpasning til situationen og situationer, hvor det er tonen, atmosfæren og mimik, som gør ord helt og aldeles overflødige.

Ingen symbolik bliver proppet ned i halsen på os, som i f.eks. Crash, men er qua Bigelows billedside, en integreret del af et meget naturligt og virkelig flow.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#34 Skeloboy 14 år siden

#33 - hmm...jeg mener ikke du var så begejstret først? eller forveksler jeg det måske lidt med, at det er filmåret 2009, du synes er lidt fesen.

Der er også en meget vigtig scene, hvor han lige tøver med at åbne en bildør...hvilket viser, at han ikke kun er en halvgal bombemand, men trods alt har lidt bekymringerne.

Det er en af de mest intense film, jeg har set i længere tid. Især sniper-scenen...
Gravatar

#35 filmz-Bruce 14 år siden

#34 Jo da. En af de bedste 3 engelsktalende film jeg har set i 2009. 5/6, jeg har blot ikke stødt på en 6/6'er, altså en af de film, man bliver blæst væk af og derfor synes jeg filmåret har været fesent for de engelsktalende film.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#36 filmz-ab 13 år siden

Det er en fantastisk krigsfilm. Og efter gensynet står den stærkere i hukommelsen. Bigelow er en snu ræv. Filmen kommer kun med små og få udredninger, som eksempelvis sker i enkelte og korte dialogscener. Resten af filmen er sådan set en dagligdags skildring af soldaterne i Irak. Filmen tager ingens parti. Det er op til tilskueren at tage stilling til krigen, de menneskelige omkostninger og psykiske følger. Det er en film om at forholde sig til angsten og meningsløsheden, og dermed finde en mening i selve meningsløsheden. Der er ikke meget spænding (eller substans?) i det borgerlige liv, hvilket illustreres i en enkelt sekvens i supermarkedet – også en sekvens, som viser mange valgmuligheder (scenen med maden), som gør en totalt handlingslammet. På slagmarken var man aldrig i tvivl. Med årene lærer vi kun at værdsætte og elske få ting. Renner er forbløffende i en kompleks rolle, hvor vi skal tro på, at det er en mand der gerne vil redde menneskeliv, men samtidig også en der har egoistiske behov for adrenalinkick, som gør, at hans medmennesker kommer i fare. Stilen er næsten dokumentarisk. Ja, næsten Greengrass. Dette giver filmen en autentisk feel. Det lykkedes. Det er som at være i en krig. Filmen er åndeløs spændende i flere neglebidende sekvenser, og teknisk veludført og veldrejet film, der sågar kan hamle op med de helt store produktioner. Absolut suveræn!
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#37 PredatorX 13 år siden

The Hurt Locker ER ret fed, men det er ærgeligt at den er så latterlig urealistisk, når den nu prøver at overbevise os om det modsatte med dens dokumentariske look. Jeg blev ihvertfald irriteret over det, og det tror jeg ikke jeg ville have været hvis den havde opført sig mere som en regulær action film. Ja, ikke at det er en dårlig ting, jeg synes bare de skulle have lavet den rigtig realistisk istedet for det nonsens vi bliver udsat for...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#38 filmz-ab 13 år siden

#37

hmm!! Kunne man få at vide, hvad der virkede urealistisk sådan helt præcis? Umiddelbart finder jeg, at det er en af de mest realistiske og ægte skildringer. Både i stilen, kampscener og generelt soldaternes opførsel og handling.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#39 PredatorX 13 år siden

#38

Ingen soldater, og da SLET ikke soldater med rang som dem i filmen, ville få lov bare at rende rundt på må og få uden for dem selv som de gør.. Det er jo komplet latterligt. Så lige præcis soldaternes opførsel og handling er helt ude i skoven... Ihvertfald set fra et militært synspunkt.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#40 filmz-ab 13 år siden

Nu kan en film vel heller ikke være 100% realistisk, også selvom den enten bygger over en virkelig hændelse, eller blot forsøger at være realistisk. Jeg ved ikke om du tænker på enkelte detaljer i filmen, hvor opførsel og handling ikke stemmer overens med virkeligheden? Men er der facit over, hvordan man reagerer i kampens hede, eller under pres og stres?
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: