Der er dog enkelte problemer i filmen. Ikke blot problemer som hardcore tegneseriefans vil bide mærke i, men som andre filmgængere måske også vil lægge mærke til. Kelly Hu’s “Deathstrike” er en fuldstændig overflødig skurk, som (specielt i forhold til Stryker) visner bort i ens erindring om filmens mutant-kollektiv, og som er det eneste element i filmen, der virker udelukkende indsat for at kunne optage nogle halv-ligegyldige kampscener. Man kan heller ikke ligefrem sige, at “X-Men 2” stilistisk når visuelt bedårende tegneseriefilm som “Batman” og “The Crow” til sokkeholderne, men der er her selvfølgelig også tale om 3 vidt forskellige tegneserie-universer, som alle har deres udseende, og som alle kræver hver deres individuelle og særlige behandling på det store lærred. Og visuelt virker “X-Men 2” tro overfor billederne i tegneserien. Desuden savner jeg lidt den herlige selvironi som gav den første “X-Men” film en dejlig attraktiv selvbevidsthed, der gjorde den endnu mere interessant og unik. Men alt dette er bagateller i den store sammenhæng.

Det var et stykke tid siden, jeg sidst have siddet med et “X-Men” (eller “Projekt X”, som det hed på dansk) blad, men alligevel formåede “X-Men 2” på et sjæleligt plan at bringe mig tilbage til et sted i min barndom, hvor der ikke var nogen større lykke, end at få et nyt “X-Men” blad på en frieftermiddag efter skole. Derfor vil jeg være filmens bagmænd evigt taknemmelige. Den følelse har jeg ellers ikke haft i lang tid, selv ikke (i hvert fald ikke i helt samme omfang) da jeg så den første “X-Men” film.
“X-Men 2” er en af de mest underholdende film i årevis, og den bedste tegneseriefilm der er udkommet, siden Tim Burton udgav sit visionære moderne filmmesterværk “Batman” helt tilbage i 1989. Næste stop: “Hulk”.

Klik her for at læse mere om “X-Men 2” i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Wacker 21 år siden

Spoiler:





Det folk taler om (tror jeg) er når man ser mystique sidde ved computeren og skal finde den hemmelige base, der kører en masse navne frem på skærmen, og der bliver de nævnt. ligesom #19
påpeger
Don't you know who I am? I'm Juggernaut, bitch!!

http://www.samarit.dk
Gravatar

#32 Skobbolop 21 år siden

#24 1'eren self..

nogle x-men læsere der kan fortælle hvad der er med Rogues hår?...nogen speciel grund tila t det er hvidt?


Magneto nævner det da også i filmen..
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#33 filmz-Wacker 21 år siden

Findes der en "mutant" database på nettet et sted, som beskriver de forskellige karaktere i universet. har ledt men har ikke kunne finde nogen
Don't you know who I am? I'm Juggernaut, bitch!!

http://www.samarit.dk
Gravatar

#34 filmz-nemesis 21 år siden

#32 Rogues hår har mig bekendt altid haft den hvide stribe hvor hun har fået den fra må jeg være svar skyldig, i filmen (1'eren) får hun det ved at være forlænge i berøring med Magneto, det kunne meget godt være på samme måde hun har fået det i tegneserien, men her var det bare Carol Danes (MS. Marvel) hun rørte for længe.

#33 Her er en database over de mest berømte mutanter:http://www.marvel.com/bios/index.htm håber det er noget du kan bruge.
Gravatar

#35 filmz-Herping 21 år siden

Jeg vil gerne igang med at læse x-men tegneserierne, men når man søger på nettet findes der utrolig mange forskellige blade om x-men. Derfor vil jeg gerne vide hvorfor nogle man skal vælge for at få mest ud af forståelsen.

Jeg har været inde og se 2'eren igår og jeg mener det er en god film og man kan forhåbenlig forvente en ligeså god 3'er. Det er også positivt at mutanterne er blevet betydelig stærkere i denne film (f.eks. dr. Jean Grey og Xavier).
Gravatar

#36 Skobbolop 21 år siden

#4 :D...for dårligt af mig at jeg ikke kan huske det fra 1'eren...
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#37 filmz-Daniel_Logan 21 år siden

#35 Jeg er helt enig i det med X-Men bladene. Jeg bliver forvirret hver gang jeg prøver at finde et sted at starte. Og i min lokale kiosk har de kun tegneserie-udgaven af filmen...
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#38 chandler75 21 år siden

# 35 og 37 Jeg kan godt forstå at I synes det er svært at finde rundt i X-universet. I det nyeste nummer af netudgaven af "Previews" (som er et katalog over alle de amerikanske tegneserier som bliver udgivet i løbet af en enkelt måned) indeholder Marvel sektionen som hedder "X-MEN" flg. tegneserier: ULTIMATE X-MEN #35, MARVEL MUST HAVES: ULTIMATE X-MEN, UNCANNY X-MEN #427 & 428, NEW X-MEN #144, MARVEL MUST HAVES: NEW X-MEN , EMMA FROST #1, X-STATIX #11, SENTINEL #4, MYSTIQUE #4, EXILES #29 & 30, X-MEN: PHOENIX — LEGACY OF FIRE #3 (OF 3), WOLVERINE: SNIKT! #3 (OF 6), WOLVERINE #3, DOMINO #3 (OF 4), X-MEN UNLIMITED #50, WEAPON X #11, X-TREME X-MEN #28 & 29, og NEW MUTANTS #3. (!)

Som man kan se er "Uncanny X-Men" og "New X-Men" de serier der har kørt længest, og indeholder de figurer man kender fra filmene. De kan dog godt være svære at komme ind i hvis man ikke kender historierne, men det er ikke umuligt. Jeg begyndte selv at læse "Uncanny X-Men" ved omkring nr. 281 (og holdt dog op igen et par år efter da serien gentog sig selv).

Hvis man er relativ ny i X-Men universet, vil jeg dog klart foreslå "Ultimate X-Men", der er en ret ny serie som opdaterer serien og samler nogle af de bedste elementer fra tegneserien. Serien skrives af den glimrende tegneserieforfatter Brian Michael Bendis, og kan fås i samlede udgaver der samler 6-8 af numrene til ca. 150 kr. (prøv f.eks. i tegneseriebutikkerne Fantask eller Faraoes Cigarer).

Alle disse er dog på engelsk. Jeg ved ikke rigtig hvordan markedet p.t. ser ud mht. danske oversættelser.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#39 filmz-Dexter 21 år siden

det mener du ikke seriøst, vel? det er virkelig den dårligste film jeg ever har set.. den er endnu dårligere end 1'eren. Det kan godt være der er nogle fede effekter, men hele historien holder jo ikke
_______________________________________
Do you know that bad girls go to hell?
Gravatar

#40 filmz-nemesis 21 år siden

#35+#37 Hvis i gerne vil til at læse X-men så er det nu i skal til at starte. Der er gennem det sidste stykke tid begyndt at rydde op i det "gamle" marvel univers da det var ved at blive lidt for rodet, ikke dermed sagt at de laver det hele om, men de gør det lidt lettere for nytilkommende at starte på X-men. Dernæst begynder de at fortælle historien om Wolverine, nok en af marvels største hemmeligheder, det eneste man enligt ved om ham er at han er fra Canada, og han har fået sit adamantium skelet indopereret samt har været i den Canadiske efterretningstjeneste. Hvis der er nogle blade som er et must er det "Våben X og Magnetos hævn" men de er ret(meget) svære at få fat i da de er samler objekter(har dem;-).
Kontakt Egmont serieforlaget A/S tlf:70205035 (70205036 abonnementafdelingen). Mit råd er at få fat i X-men 113 og forsætte derfra, men pas på lige med et er man hooked, og vil have de gamle nummre også for at få det hele med.

Skriv ny kommentar: