Der er dog enkelte problemer i filmen. Ikke blot problemer som hardcore tegneseriefans vil bide mærke i, men som andre filmgængere måske også vil lægge mærke til. Kelly Hu’s “Deathstrike” er en fuldstændig overflødig skurk, som (specielt i forhold til Stryker) visner bort i ens erindring om filmens mutant-kollektiv, og som er det eneste element i filmen, der virker udelukkende indsat for at kunne optage nogle halv-ligegyldige kampscener. Man kan heller ikke ligefrem sige, at “X-Men 2” stilistisk når visuelt bedårende tegneseriefilm som “Batman” og “The Crow” til sokkeholderne, men der er her selvfølgelig også tale om 3 vidt forskellige tegneserie-universer, som alle har deres udseende, og som alle kræver hver deres individuelle og særlige behandling på det store lærred. Og visuelt virker “X-Men 2” tro overfor billederne i tegneserien. Desuden savner jeg lidt den herlige selvironi som gav den første “X-Men” film en dejlig attraktiv selvbevidsthed, der gjorde den endnu mere interessant og unik. Men alt dette er bagateller i den store sammenhæng.

Det var et stykke tid siden, jeg sidst have siddet med et “X-Men” (eller “Projekt X”, som det hed på dansk) blad, men alligevel formåede “X-Men 2” på et sjæleligt plan at bringe mig tilbage til et sted i min barndom, hvor der ikke var nogen større lykke, end at få et nyt “X-Men” blad på en frieftermiddag efter skole. Derfor vil jeg være filmens bagmænd evigt taknemmelige. Den følelse har jeg ellers ikke haft i lang tid, selv ikke (i hvert fald ikke i helt samme omfang) da jeg så den første “X-Men” film.
“X-Men 2” er en af de mest underholdende film i årevis, og den bedste tegneseriefilm der er udkommet, siden Tim Burton udgav sit visionære moderne filmmesterværk “Batman” helt tilbage i 1989. Næste stop: “Hulk”.

Klik her for at læse mere om “X-Men 2” i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Erroneus 21 år siden

puha da, jeg har været meget imod flere xmen film, men hvis xmen 2 er så god som alle anmeldelserne og trailersene siger, jaaa så må man jo nok sluge den bitter pille og se frem til en nr. 3 :)

Det bliver spændende i morn :p
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#2 weebs 21 år siden

omg omg!!!!

Kan ikke vente til på torsdag...! =]

"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport
Gravatar

#3 Skobbolop 21 år siden

hmm..det var altså forkert af mig at læse spiderman i stedet for x-men når man får mere ud af x-men filmene.. :D
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#4 filmz-toxoid 21 år siden

Klokken er 03.00 og kommer lige fra Lyngby, Kinopalæet.. Jeg vil sige, Dahm den er lækker. gemmenført scifi :) ser frem til xmen III
Gravatar

#5 filmz-vassago 21 år siden

Den var faktisk overraskende god.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#6 filmz-nemesis 21 år siden

Jeg vil lige sige at jeg ikke har været inde og se den endnu, det skal jeg Fredag.
Men det jeg lagde mærke til ved denne anmeldelse er "men alligevel formåede "X-Men 2" på et sjæleligt plan at bringe mig tilbage til et sted i min barndom, hvor der ikke var nogen større lykke, end at få et nyt "X-Men" blad på en frieftermiddag efter skole. Derfor vil jeg være filmens bagmænd evigt taknemmelige". Det er lige nøjagtigt sådan jeg har det når mit X-men kommer ind af døren.
Gravatar

#7 Spanner 21 år siden

Kanon film, der virker meget bedre end etteren, da den går udenom meget af den forklarende del og direkte til personerne og handlingen - og ikke mindst actionen.

Det er dejligt at se at persongalleriet fra tegneserien begynder at tage form. Kurt er naturligvis tydeligst, men mon ikke der kommer mere med Piotr "Colossus" Rasputin og Kitty "Shadowcat" Pryde i næste film. Wolverine folder sig rigtigt ud i sin vildskab og Storm får lov at lave mere end bare sætte strøm til en tudse.

Endelig en tegneserie-til-film konvertering der virker, som jeg ikke set siden de nævnte (The Crow og Tim Burton's Batman film). Og ikke mindst en seværdig sequel i det hav af middelmådige efterfølgere der ellers er stilen.

Jeg kan dårligt vente til den næste film og se konsekvenserne af filmens enigmatiske slutning (som nok vil gå de fleste ikke-tegneserie-læsende folk over hovedet.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#8 Hasselguff 21 år siden

En rigtig vellykket sequel. Absolut enig i den vurdering som The INsider har givet filmen. Den er hurtig og den er sjov - så kan man godt leve med at der er lidt fnidder med plottet en gang imellem (stikord: "fly" og "Magneto")
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#9 filmz-Erroneus 21 år siden

eeeeej så god var den heller ikke, men det er så min mening. Jeg sad med en fornemmelse på et tidspunkt at den var ligesom gået lidt i stå, og man blev ikke suget ordenligt ind i universet.

Nogle gode effekter og en ok film, men lidt skuffet er jeg og lige nu ser xmen3 ikke så attraktiv ud for mig :)

4 ud af 6
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#10 filmz-Daniel_Logan 21 år siden

Hvem er Shadowcat? Er hun med i filmen?
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..

Skriv ny kommentar: