Gravatar

#11 NightHawk 15 år siden

Buffy The Vampire Slayer : Omnibus – Vol. 4

Graduation Day – Part III : 21 sider. Skrevet af Doug Petrie og tegnet af Jason Minor

Det kan godt være at Doug Petries kreation er den mindste af de tre hovedhistorier i Vol. 4, men den er dæleme tæt på at være den bedste og var uden tvivl blevet kåret af mig som det, havde der dog bare været lidt flere sider at gøre godt med. Alligevel kan jeg ikke undgå at være andet en svært imponeret over hvor mange lag, der kommer til udtryk i Buffy og Angels parallelduel med muligvis et af de mest flotte og mest skræmmende monstre, en sjæleslugende flyvende dæmon, hvis baggrundshistorie kort, men yderst effektivt, bliver illustreret i et par flashback fra romertiden og over WW2 frem til nutiden i Sunnydale efter opgøret mod borgmester Richard Wilkins.

Petries måde at dele Buffys møde med monstret og Angels med selv samme på vej væk fra Sunnydale, og så alligevel formå at få de to tidligere elskende og deres tanker om fremtiden til at indgå i hinandens liv på forbundet via dæmonen, er intet mindre end genial og man forstår godt hvorfor, hvilket denne historie er et yderligere bevis på, hvorfor Joss Whedon rangere ham så højt i sin stab af manuskriptforfattere. Petrie ladet sig nemlig ikke blot nøjes med at fortælle en ren fysisk duel her, men overlapper den med en drømmesekvens, (som også igen viser at Buffy som vi erfarer i sæson 1 og sæson 2, er delvist dæmon, hvor hendes drømmesyn er forbundet med hhv. The Master og Drusilla, inden det bliver konfirmeret fuldt ud i sæson 6 i forbindelse med Spike), der bringer Buffy og Angel sammen romantisk, men også bliver kickstarteren for at de to superhelte bliver deres ansvar for at redde verden bevidst og får tændt den vilje og vindermentalitet, der har og er kendetegnede for dem begge.

Opgøret med dæmonen bliver således også et opgør med fortiden og deres forhold som de begge bliver nød til at opgive, hvis de vil slippe med livet i behold og være i stand til at fortsætte kampen mod ondskabens kræfter, hvilket Petrie og Minors closing shot på alle måder må siges at være definitionen på, med en køligt skulende Angel i baggrunden og en dyngvåd, blodig og mere end determineret Buffy i forgrunden på vej til at ta’ samtlige udfordringer op på sin vej. Hvis man ku’ få det som wallpaper, ja så ville jeg smide det på computeren med det samme for først at fjerne det langt ude i fremtiden. Så cool er det rent faktisk lavet.

Ja og nu har jeg jo så allerede under ”Bad Dog” afsløret det, men fuck hvor tegner Jason Minor dog bare fremragende og hans teamwork med Petrie bliver forhåbentlig ikke den sidste af sin slags. Den måde de to får kombineret deres evner på, hvilket bedst bliver illustreret i Buffy og Angels duel mod dæmonen, startende på side 362 og 363 som et spejlbillede, der efterfølgende kører synkront med hinanden som et symbol på, hvor tæt forbundet de to helte er i både krop og sjæl. Det hele ser så forholdsvis enkelt ud i ”Graduation Day – Part III”, men er det langtfra og, synes jeg, sagtens hvad man kan kaldes for et lille mesterværk i omnibus sammenhæng. Sammen med Bad Blood, som den mest interessante og mest lagrede fortælling, og The Hollower, som den klart mest kulørte og actionfyldte, betyder det at vol. 4. holder niveauet fra de forrige volumes på 3 solide historier der desværre, men heldigvis ikke nok til at det ødelægger det samlede helhedsindtryk, må ha’ en samling Short Storys med på slæb som både historiemæssigt og tegnestilmæssigt, er for svingende i kvalitet til at ku’ imponere fuldt ud.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#12 NightHawk 15 år siden

# 8 -

Fik først set dit indlæg nu :)

Fuldt fortjent pris til "Buffy TVS" - sæson 8. Det varmer absolut mit bankende fan hjerte at læse så god en nyhed, som må siges at være noget af et skulderklap til Joss Whedon og samtidig endnu en bekræftelse i, at de karakterer og det univers han har skabt med "Buffy The Vampire Slayer", er et fænomen af en anden verden som er evigt elsket, evigt fascinerende og evigt holdbar.

Og heldigvis kan vi nyde serien længe længe endnu. Uhh, det er godt at være Buffy fan. :)

Jeg har lige et par covers til de kommende numre af sæson 8 :

Buffy TVS # 17, original cover & variant cover :

(jeg nupper det første til samlingen af de to)

http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/14-834

http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/15-736


Buffy TVS # 18, original cover & variant cover :

(Her hapser jeg begge numre. Dawn coveret fordi det er ret elegant/smukt tegnet og variant coveret fordi situationen i billedet er så urkomisk. Tjek selv hvem der kører bilen. :D Man fornemmer frygten lyse ud af øjnene på Fray...forståeligt nok.)

http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/14-835

http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/15-738


Buffy TVS # 19, original cover og variant cover :

(Her bliver jeg også nød til at eje begge covers. Cool detalje i Willows øje på original coveret og variant coveret taler vist for sig selv. Fray og Buffy skulder ved skulder, er sgu noget jeg kan li’ at se.)

http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/15-316

http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/15-739
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#13 Slettet Bruger [2495802190] 15 år siden

# 9-11:

Faktisk er jeg ikke specielt uenig i det, du skriver om "The Hollower", men det der gør forskellen for mig i forhold til "Bad Blood" er, at Golden begrænser sin miniseries omfang i stedet for at udøse sin simplicitet i et større omfang, og så synes jeg, at The Hollower (væsnet ikke historien) er noget interessant og anderledes.

Jeg tror, at der er en god grund til, at Catherine ikke er udforsket mere, for jeg mener, at historien blev udgivet, mens Buffys anden sæson kørte, og jeg tror, at man har forsøgt at skjule ligheden til forholdet mellem Angel og Darla.

Jeg vil godt give dig ret i, at Catherine er ret anonym og overfladisk, men i mine øjne gælder det jo i ligeså høj grad også for Selke, og der er forskel på at have en uudviklet, ligegyldig figur med i tre numre af en serie og så at have en totalt anonym "Big Bad", der fylder utroligt meget i en så stor periode af serien.

Når jeg udråber The Hollower til at være en af de bedre hisorier i Omnibussammenhæng, så tror jeg ikke, at det er fordi vi er vildt uenige om, hvilke kvaliteter historien besidder (og ikke besidder); jeg tror mere jeg er uenig med dig, når det kommer til historiernes generelle kvalitet.

Indtil videre i omnibusserne, så mener jeg kun, at historierne "Slayer, Interrupted", "A Stake To The Heart", "The Final Cut", "The Latest Craze", "Hello Moon" & "Graduation Day" hæver sig over det meget middelmådige og uambitiøse, mens jeg generelt synes, at både Watsons og Goldens historier minder om ligegyldigt fanfiction.

Så vidt jeg husker, så er det meste materiale af Watson og Golden trykt i Omibus nr. 3 og 4, hvilket så betyder, at jeg kan se frem til andre forfattere i næste nummer.
Gravatar

#14 Slettet Bruger [2495802190] 15 år siden

Angående omfanget af "Angel - After The Fall", så er der på wikipedia kommet en oversigt over kommende udgivelser, og hvis oversigten er korrekt, så bliver seriens 16. nr. det sidste i serien, men der er selvfølgelig ingen kildeangivelse.
Gravatar

#15 rockysds 15 år siden

#14 Nyt fra Comic Con:

IDW Publishing annouces new titles

Writer Brian Lynch spoke of plans for the series beyond the ongoing storyline. After the Fall, which picked up where Joss Whedon's TV series left off, will became Aftermath in #17, and see the cast of characters dealing with the huge repercussions to come out of #16's. Novelist Jennifer Armstrong will join Lynch in this latest chapter. Additionally, John Byrne will present a stand-alone Angel mini-series next year, Angel: Blood and Trenches, telling a tale of Angel's experiences during World War I.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#16 NightHawk 15 år siden

# 15 -

Det lyder jo super med en fortsættelse. :)

Nu ser jeg lige at John Byrne blir nævnt og så kan jeg jo ikke la' vær med gå lidt i geek mode. Er det The John Byrne, manden bag de bedste SuperMan og Projekt X udgivelser, vi snakker om ?

Hvis ja, så kan sådan et mix af Angel og Byrne jo ikke undgå at blive fedt. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#17 Slettet Bruger [2495802190] 15 år siden

# 16: Så vidt jeg har forstået, er AFtermath en lille miniserie is til med "First Night".

Det skulle vist være den John Byrne, ja, men til gengæld skulle serien iflg. de rygter, som jeg har læst, ikke være canon, men noget ala. de tidligere IDW Angeludgivelser.
Gravatar

#18 NightHawk 15 år siden

# 17 -

Jeg mener ikke at ku' huske WWI perioden har været brugt før vdr. Angel, så måske man alligevel kan få miniserien til at passe ind selv om den ikke er canon.

Jeg har forsøgt at gøre det samme ang. den række af Buffy noveller, som jeg tar hul på efter Go Ask Malice. Dvs. fundet 2-3 stykker fra hver sæson, som jeg mener man godt kan passe ind i den samlede storyline af Buffy sæson 1-7 uden, at det laver rod i de forskellige story arcs. Jeg kan lige hurtigt lave den nye bogliste og lægge op om lidt. Først havde jeg egenlig kun tænkt at anmelde 4 bøger, men tænkte det ku' være mere interessant at lave en slags sæson 1-7 inden for den afdeling af Buffy universet. Nu kan jeg ikke huske om Tales of The Slayer : Vol 1-4 har været anmeldt, men jeg starter alligevel med dem og slutter så af med, hvilket nok først blir til jul måske, Queen of the Slayers og Dark Congress. :)

De tidligere IDW udgivelser du snakker om, er det så post sæson 5 serien eller har de udgivet andre ?

Forøvrigt så undrede jeg mig en hel del, da jeg fandt ud af, at der allerede var lavet en post sæson 5 serie af IDW. Jeg gik nemlig ud fra, da jeg hørte om "Angel - After The Fall" i sin tid, at det ikke var tilfældet. Virker noget mærkværdig at samme firma laver to forskellige forløb efter tv-serien. Hvorfor fortsatte IDW så ikke bare den gamle serie frem for at starte forfra ?

Har du evt. læst IDWs gamle serie og hvis ja hvordan er niveauet så mht. historien, osv. ?
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#19 NightHawk 15 år siden

Kommende Buffy TVS boganmeldelser.

Pre Sæson 1 :

"Tales of The Slayer" : Vol 1 - 4
"Spike & Dru - Pretty Maids All In Row"
"Blackout"

Sæson 1 :

"Halloween Rain"
"How I Survived My Summer Vacation"

Sæson 2 :

"Portal Through Time"
"After Image"

Sæson 3 :

"The Deathless"
"Immortal"
"The Gatekeeper - Trilogy"
"Obsidion Fate"

Sæson 4 :

"Oz - Into The Wild"
"Unseen - Trilogy", (Angel Crossover)

Sæson 5 :

"Wisdom of War"
"Sweet Sixteen"

Sæson 6 :

"Cursed", (Angel Crossover)
"Blood and Fog"

Sæson 7 - Pre sæson 8 :[/b] :

"Seven Crows"
"Queen of The Slayers"
"Dark Congress"
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#20 Slettet Bruger [2495802190] 15 år siden

# 17: Nogle (så vidt jeg har forstået) få af IDW's Angel/Spike udgivelser foregår før og sammen med TV-seriens tidslinie.
Dog skulle de fleste af deres historier foregå efter TV-seriens afslutning; de måtte dog ikke rigitgt behandle den store kamp for Fox, men alene referere løst til denne. Lynchs to historier Spike: Asylum, og Spike: Shadow Puppets er meget roste, og det var dem, der overbeviste Whedon om, at Lynch skulle skrive After The Fall.

Jeg har ikke selv læst noget af det; for en fortsættelse, der ikke er canon, er ikke noget for mig.

I IDWs anden fortsættelse har Gunn overlevet den endelige kamp, og hans eneste mén er et tabt øje.

After The Fall blev jo primært lavety pga. Buffy Season 8's succes og for at have en (canon-)pendant til denne.

Skriv ny kommentar: