3D var populært for otte år siden, da James Cameron med “Avatar” gav alverdens biograf-publikum en ekstra dimension. Biograferne investerede i kostbar 3D-teknologi for at møde efterspørgslen. Nu er modedillen forbi – publikum vil se 2D.

Se også: James Cameron fortsætter jagten på brillefri 3D

Sådan lyder meldingen i hvert fald fra Imax-kæden, der mærker større efterspørgsel efter film i 2D frem for 3D:

”Efterspørgslen efter 2D-film er begyndt at overgå 3D i Nordamerika,” siger chefen for Imax Entertainment, Greg Foster til The Hollywood Reporter.

Det tager Imax-kæden nu konsekvensen af, hvilket betyder, at en kommende film som “Blade Runner 2049” i amerikanske Imax-biografer kun bliver vist i 2D – selv om den også er tilgængelig i 3D.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (43)
Gravatar

#1 Geekalot 6 år siden

Dælme godt selv udnævnte eksperter både her og udland kunne få biograferne til at investere i det bras, så vi kunne få endnu højere priser....
Lur mig nå Cameron kommer med hans smølfefilm i 3D uden brug af briller, biograferne igen rådes til at investere i den teknologi...
Gravatar

#2 patrickjane 6 år siden

Endelig... hader at se film i 3D.
Gravatar

#3 Nickell 6 år siden

JAAA!

3D må stadigvæk gerne eksistere, men hvis dette betyder, at jeg kan gå i Imax-salen hos Cinemaxx og se de store blockbuster-film uden 3D, så må jeg til at gøre det.

Star Wars Episode 8 i Imax i 2D? Jeg er klar...
Gravatar

#4 Mads47 6 år siden

Det lyder fornuftigt, men lad os nu se hvordan landet ligger når Avatar 2 kommer ud. Cameron siger jo at det bliver 3D uden briller, det vil jo betyde at biograf-kæderne igen skal ud og lave en dårlig investering i nyt udstyr. Jeg tror aldrig at det bliver til mere end et gimmick, ligesom VR. Det har stort set også floppet på gaming fronten, ved dette års E3 var der intet fokus på VR fra de store producenter. Folk gider bare ikke den slags gimmick.
Gravatar

#5 Mejse 6 år siden

#4 er hverken tilhænger af 3d eller vr men at sige der intet fokus var på det ved årets e3 er da en overdrivelse, altså alle de store firmaer havde da flere vr spil på programmet :)

og hvis der er noget folk falder for på den korte bane, er det da gimmicks :P vi er suckers for den slags indtil det bliver hverdag
Gravatar

#6 Mads47 6 år siden

Mejse (5) skrev:
#4 er hverken tilhænger af 3d eller vr men at sige der intet fokus var på det ved årets e3 er da en overdrivelse, altså alle de store firmaer havde da flere vr spil på programmet :)


Hvis du ser tilbage på hvor meget VR flyde de sidste par år, så var 2017 et meget tyndt VR år. Det er blevet spillet meget sikkert fra de store udgivers side af, de VR spil de har annonceret er allerede eksisterende titler, DOOM, Skyrim og Fallout 4. De fleste nye og eksklusive VR spil er "low budget" eller fra Indi udvikler.

Så det er meget spinkelt udvalg når det kommer til AAA titler, da det bare er et rehash af AAA titler med VR mode. Det er bare ikke et stort nok market for VR og gaming.

Jeg har personligt spået at både 3D og VR ville fejle og forblive et gimmick, men på de punkter jeg også ret konservativ ;)

Men vil give dig ret i at på den kortebane skal folk nok falde for VR, men tror aldrig det bliver til AAA titler, det er simplehent for dyrt at lave VR spil i den klasse.
Gravatar

#7 Mejse 6 år siden

#6 jo jo er helt enig i at der var mindre i år :) men du sagde bare der intet fokus var på det, men det har så bare været en overdrivelse fremmer forståelsen ting ;)

men ja tror heller ikke det bliver en succes, der skal i hvert fald meget bedre hardware til, plus meget bedre spil, og et lang større udvalg....lige nu er stort set alle vr titler jo i early access stages og ligner crap :P
Gravatar

#8 Mads47 6 år siden

Mejse (7) skrev:
#6 jo jo er helt enig i at der var mindre i år :) men du sagde bare der intet fokus var på det, men det har så bare været en overdrivelse fremmer forståelsen ting ;)

men ja tror heller ikke det bliver en succes, der skal i hvert fald meget bedre hardware til, plus meget bedre spil, og et lang større udvalg....lige nu er stort set alle vr titler jo i early access stages og ligner crap :P


Du har helt ret, det var mere overdrivelse end 100% fakta, ja og en hel anden pris klasse. VR headset koster omkring 7k :/
Gravatar

#9 Mejse 6 år siden

#8 ja det er helt skørt...altså med en masse forbedringer, på alle områder tænker jeg at det kunne være interessant, men det bliver aldrig noget for mig....gider da ikke bevæge mig når jeg skal spille :P
Gravatar

#10 LennartChristiansen 6 år siden

Mads47 (8) skrev:
Du har helt ret, det var mere overdrivelse end 100% fakta, ja og en hel anden pris klasse. VR headset koster omkring 7k :/


Arh, ikke helt. PlayStation VR har lige været solgt til 2500 kr og Oculus Rift koster 5000 kr hos Elmutanten :)

Skriv ny kommentar: