Verdensmesterskabet i film. Sådan omtales den årlige filmfestival i Cannes også blandt filmfans. Siden 1939 har et ypperligt udvalg af årets film kæmpet om Palme d’Or – Guldpalmen på dansk. De første år hed prisen faktisk Grand Prix, siden ændret til Palme d’Or, så igen, i 1964, tilbage til Grand Prix for i 1975 at ende på den Palme d’Or, vi kender i dag. Konkurrencen finder sted hvert år i det sene forår. Årets vinder – “Adèles liv – kapitel 1 & 2” – har premiere i den her uge. Rygtet siger, at det er en af de bedre Guldpalme-vindere igennem tiden. Vi har udvalgt en top 5 over de bedste vindere af prisen igennem tiden – er du enig?
5. “Det hvide bånd”
Michael Hanekes film fra 2009 er den yngste på listen, men ligner ved første blik en gammel film. Tempoet er langsomt sat, billederne er sort/hvide, og handlingen udspiller sig før 1. Verdenskrigs udbrud. Filmen er – atypisk for Haneke – storslået episk, men benytter sig – meget typisk for Haneke – af en forbrydelse, et overfald, til at sætte lup på en pilrådden kultur. I det her tilfælde i en lille tysk førmoderne landsby, hvor børnene ikke er så uskyldige, som børn normalt er. En gruppe unger, der aldersmæssigt passende kunne vokse op og blive topnazister 20 år senere – hvem ved? Episk som “The Godfather” tilsat isnende kyniske kinder i en film, der stiller en masse irriterende vanskelige spørgsmål.
4. “Pulp Fiction”
Og så til noget helt andet. Quentin Tarantino sprængte i 1994 den konventionelle fortælleform på den dejligt mainstream måde. Filmen har en begyndelse, en midte og en slutning – nødvendigvis bare ikke i den rækkefølge. Den multiplottede gavflab af en film styres legendarisk igennem af sit gangsterensemble, der gav John Travolta et (danse)comeback af dimensioner. Den dynamisk mundrette ping-pong-dialog var allerede Tarantinos varemærke i debuten “Håndlangerne”, men blev perfektioneret i “Pulp Fiction”, der fik en hel generation til at bestille royale with cheese.
Mikhail Kalatozov fik Den kolde krig til at mildnes for en stund med sin såkaldte tøbrudsfilm fra 1957. Simpel historie. Forelsket par deles af krig. Han sendes til 2. Verdenskrigs front – hun venter pænt og pænt frustreret derhjemme. Kritikken af krigen og det sovjetiske samfund var hidtil uset af en hjemmebanespiller, men det er nu ikke årsagen til filmens kvalitet. De skæve, nærmest manierede billedkompositioner og en kvindes længsel, der føles overvældende og varm selv igennem en sovjetisk frostvinter, er grunden til, at filmens klassikerstatus ikke lige sådan flyver sin vej.
2. “Farvel min konkubine”
Den meget succesfulde femte generation af kinesiske filmskabere har groft sagt to hovednavne: Zhang Yimou og Chen Kaige. Begge har beskæftiget sig indgående med Kinas turbulente 20. århundrede med rejsen fra kejserdømme til folkerepublik. Den rejse ramte Chen Kaige rent og rørende med sin 1993-vinder, der med sine næsten tre timers spilletid og omfattende handlingsforløb, der strækker sig over 53 år, er storslået med episk ovenpå. Præcist skildres to parallelforløb – det psykologisk personlige i Beijing operaen og den store fortælling, der ender med Maos kulturrevolution. En “Borte med blæsten” version Kina, som man efter sigende ikke er så meget for hos de kinesiske magthavere.
1. “Dommedag nu”
En af de film med den måske hårdeste fødsel. Og så vandt den ikke engang på Cannes dengang i 1979. Eller jo, det gjorde den, men den måtte pænt dele Guldpalmen med “Bliktrommen”. Krigens meningsløshed er sjældent set så vildt og vovet i en film, der krævede alt fra Francis Ford Coppola, som aldrig blev helt sig selv igen og ikke har lavet en god film siden. Men pyt. Den dufter bedre end napalm om morgenen – spørgsmålet er kun, om det skal være i originalversionen eller i den senere Redux-version? Herfra anbefales Redux-versionen, der giver termen extended et godt ry med sine krigstraumatiserede Playboy-kaniner.
#1 Twister 10 år siden
Men Adeles liv bør alle tage ind og se. En fuldstændig fabeltagtig og rørende filmoplevelse.
#2 Ispep 10 år siden
#3 Kisbye 10 år siden
Stilen var netop ret atypisk for Haneke, hvis film altid ligner hinanden. Jeg håbede dengang at han ville begynde at eksperimentere mere med den visuelle stil, men det ser ud til at han er gået tilbage til den der kolde og kliniske stil han er kendt for.
The Cranes are Flying må jeg indrømme ikke fængede mig da jeg så den i sin tid.
Apocalypse Now er jo en rigtig god klassiker. Ville nok fortrække Aguirre, der Zorn Gottes, men den har selvfølgelig ikke vundet palmer.
Pulp Fiction er da en ganske fin film, men ved ikke om jeg syntes den passer ind i Cannes.
Farewell My Concubine har jeg ikke set.
Jeg har kun set 33 af de 86 vindere. Af dem vil jeg nok fremhæve følgende i tilfældig rækkefølge:
The Wages of Fear
Pelle erobreren
Underground
Secrets & Lies
Eternity and a Day
Dancer in the Dark
The Pianist
Amour
Rosetta
Die Blechtrommel
The Leopard
#4 jannie dahl astrup 10 år siden
Jacques Demys "Les Parapluies de Cherbourg" og Antonionis "Blow-up".
Begge film fra 1960'erne, der stadig bare holder.
#5 Herrguth 10 år siden
Af dem jeg har set, så vil jeg rangere dem således:
1. Pulp Fiction
2. Taxi Driver
3. Dancer in the Dark
4. The Piano
5. Tree of Life
6. Barton Fink
7. Elephant
8. Secrets & Lies
9. Pelle Erobreren
10. Fahrenheit 9/11
11. Amour
#6 MMB 10 år siden
1) Apocalypse Now
2) Taxi Driver
3) The Tree of Life
4) The Pianist
5) Il gattopardo
#7 Ispep 10 år siden
1) Apocolypse Now
2) The Tree of Life
3) Taxi Driver
4) Pulp Fiction
5) Das WeiBe Band/Barton Fink
Polanski's The Pianist har desværre ikke holdt ved for mit vedkommende, selvom det stadig er en go' film.
#8 rockysds 10 år siden
I øvrigt:
Hvilke har du set siden? Jack? ;)
Vil i hvert fald selv kalde flere af filmene efter Apocalypse, Now gode, omend nok ikke helt af samme kaliber: Godfather 3 og Tetro især. Youth Without Youth behøves bestemt heller ikke fejes ind under gulvtæppet, og ser frem til at se en god udgave af One From the Heart en dag.
#9 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Haha - Jack her ;-) Hans Dracula er også rigtig ok. Men, men. The Conversation, Godfather 1 & 2 og så Dommedag nu. Fire af de helt store i min bog. Vil holde fast i, at han ikke har været i nærheden af at være i nærheden af det niveau siden. Mener han toppede der.
Bunden blev nået på PIX - kan ikke huske om det var i år eller sidste år, hvor jeg så hans 3D-film Twixt - en af de ringeste film, jeg husker at have set.
#10 rockysds 10 år siden
Har ikke set Twixt endnu, men er nysgerrig, og den må om intet andet være bedre Jack! ;)