Adèles liv – Kapitel 1 & 2
Udgivet 5. dec 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Rygterne om de lange, eksplicitte, lesbiske sexscener i “Adèles liv – Kapitel 1 & 2” er ikke stærkt overdrevne. De er ægte nok. Ligesom Abdellatif Kechiches film, der i foråret triumferede og hjemtog Den Gyldne Palme i Cannes. “Adèles liv – Kapitel 1 & 2” er den mest ægte film, jeg nogensinde har set udfoldet om en ung kvindes seksualitet og kærlighedsliv. Det er uden sammenligning årets hidtil vigtigste og bedste film, hvis man da overhovedet kan veje og måle sådan nogle størrelser.
Så Adèle vover sig tøvende og alene ind på en lesbisk bar, bestiller en “lebbe-Leffe” og ser i det hele taget noget betuttet ud ved hele situationen. Men Emma er der. Og derfra er det kun de to. Et forhold udvikler sig langsomt, og vi er med helt inde i soveværelset, hvor man ikke er i tvivl om, hvor rigtigt og lystfuldt de begærer hinanden. Den ældre Emma er kunstner på kanten af et gennembrud, mens den yngre Adèle gerne vil være skolelærer. Kulturkløften imellem de to tegnes tydeligere med årene, der forløber, og truer konstant med at splitte dem ad. Så spørgsmålet er, om begær kan bære dét?
Kvindeportrættet i kapitel 1 og 2 af den unge Adèles liv sitrer, syder og brænder sig fast. Dem er der ikke mange af i filmhistorien. Men det er ikke i de grænseoverskridende smukke, storstønnende sexscener, at vi kommer helt ind under huden på den unge kvinde. For mig skete det helt præcis i en scene, hvor kameraet – lidt på afstand – observerer Adèle under en havefest. Helt opslugt og med lukkede øjne synger hun med på Lykke Li-hittet “I Follow Rivers”: You’re my river running high. Run deep, run wild. I, I follow, I follow you, deep sea baby, I follow you. Her forstår man, hvor afgørende og dybt, lysten flyder i hendes årer og underliv.
At Abdellatif Kechiche sammen med filmens to dragende hovedroller, Adèle Exarchopoulos og Léa Seydoux, delte Den Gyldne Palme, er noget af det mest sigende ved filmen. Man kan ikke forestille sig den uden de to i rollerne eller uden Kechiches hårdnakkede insisteren på langsomheden og nærbilledets betydning for fortællingen. “Adèles liv – Kapitel 1 & 2” er en symbiotisk oplevelse af de helt store. Tre timer uden pause – med kameraet helt op i snotten på en ung kvinde – gør noget fysisk ved en. Det er intimitet extrême.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet