Det hvide bånd
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 22. aug 2010 | Af: DjBeau | Set på DVD
Det er efterhånden utroligt sjældent, man ser en større filmproduktion skudt i sort/hvid. Mellem Coen-brødrenes succes “The Man Who Wasn’t There” og denne anmeldelses fokuspunkt “Det hvide bånd” er det svært at få øje på mange produktioner, der holder den sort/hvide tradition i hævd. Derfor er det da også ekstra forfriskende, når en instruktør tør tage skridtet, og med De Gyldne Palmer i rygsækken tyder det på, at nutidens publikum ikke er for moderne til den farveløse “Det hvide bånd”.
“Det hvide bånd” gør ikke meget væsen af sig. I et langsomt, travende tempo udfolder historien med det store persongalleri sig på forholdsvis udramatisk vis, mens mysteriet om de ubehagelige episoder bliver mere og mere uigennemskueligt. Instruktør Michael Hanneke lader tingene ske i deres eget tempo uden at understrege stemninger og drama med hverken musik eller klipning – præcis som han også gjorde det i den dybt ubehagelige “Funny Games” fra 1997, hvor den uforklarlige og afstumpede vold ligeledes var et hovedtema. Til forskel fra “Funny Games” foregår volden i “Det hvide bånd” dog i det skjulte, hvilket giver filmen et strejf af genren who done it?.
Haneke har udtalt, at filmen er et billede på, hvordan enhver form for terrorisme opstår. Dermed bliver “Det hvide bånd” en samfundskritisk fortælling, som ikke blot giver sit besyv med i den nutidige, altomsluttende debat om Mellemøsten, men også skriver sig ind i bølgen af selvransagende, tyske film, som gør op med landets grusomme og fascistiske fortid. Her bliver især filmens mange børn et udtryk for den manglende indsigt og autoritære undertrykkelse, der skal være til stede, for at et voldsregime kan opstå og trives.
1.85:1. Filmen er oprindeligt skudt i farver, men sidenhen konverteret til sort/hvid. Dette er gjort med stor dygtighed – balancen mellem de lyse og mørke toner er perfekt og guider seerens øjne i de kontrastfyldte billeder. Transferet er ganske gedigent med en meget stabil kontrast. Dog er der hist og her nogle meget hårde overgange i skyggerne, og skarpheden er ikke helt i top. Edge-enhancement er til gengæld velkontrolleret.
Præsenteret i Dolby Digital 5.1. Der bruges ikke så meget som en tone musik i “Det hvide bånd”, hvilket bidrager til den indspiste stemning i landsbyen. Sub’en bruges sparsomt, hvis overhovedet, og eller ikke effekthøjtalerne lader sig bemærke. Dialogen har en fin fylde med god definition i både bund og top.
Dvd’en indeholder ikke ekstramateriale.
“Det hvide bånd” beskæftiger sig i bund og grund med Første Verdenskrig uden dog at berøre selve emnet før i filmens sidste minutter. I stedet bliver historien en allegori for, hvordan mennesket kan formes og fordrejes til at udføre gerninger så grusomme, at det overgår de flestes forstand. Som sådan er “Det hvide bånd” et ganske originalt bud på en film om Den Store Krig, og det er beundringsværdigt at lave en film om grunden til krigen i stedet for en om krigen. Det tyske folk har i deres selvransagende proces mere brug for forklaringer end endnu en historie fuld af vold – dem har vi set rigeligt af. Desværre indeholder skiven intet ekstramateriale – det kunne ellers være interessant at høre lidt om filmholdets research angående livet i en nordtysk landsby anno 1910.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet