”… selvom ‘War Horse’ er en plagsom omgang sentimentalitet, så er den dog flot filmet. Alligevel er det svært at komme udenom ‘The Tree of Life’, som velsagtens præsenterer nogle af de mest duperende syn, som nogen film overhovedet kommer i nærheden af i år…”
– Søren Ildved om Oscaren for Bedste fotografering.
Oscar-uddelingen løber af stabelen på søndag, og i den forbindelse har Filmz’ anmelder set nærmere på de nominerede film og kommer her med sine helt personlige bud på, hvilke film der bør løbe med statuetterne!
Læs mere i Benways Blog: Oscar-uddelingen 2012 – disse film bør vinde!.
#11 Babo84 12 år siden
#12 Hr. Nielsen 12 år siden
Jeg mangler dog stadig at se Extremely Loud and Incredibly Close og Hugo.
#13 Yossarian 12 år siden
Den film jeg ville blive mest skuffet over at se vinde bedste film ville være War Horse. En enormt ordinær film der på ingen måde ligger i højde med de film som Spielberg normalt har vundet med.
Vil endnu engang udtrykke min skuffelse over at Tilda Swinton ikke er nomineret til Bedste Kvindelige Hovedrolle for 'We Need to Talk About Kevin'. Det er virkelig en skam.
#14 steadi07 12 år siden
Jeg kunne bare godt tænke mig, at Akademiet overrasker lidt.. Og her mener jeg ikke i en "Crash" i stedet for "Brokeback Mountain"-kind of way, men netop i stedet en fantastisk birolle i en komedie fremfor en birolle i et drama.
Vil dog godt understrege, at jeg ikke har fået set "The Help", da intet endnu har fået mig tændt på filmen..
Det værste ved Oscars i år er, at mine forventninger til "The Artist" er virkeligt, virkeligt store. Jeg frygter det værste.
Men åh gud, hvor jeg håber at blive underholdt af "The Artist" som kun film-mediet kan.
#15 Therien 12 år siden
Er dog ret sikker på der går nostalgi og sudsuppe i Akademiet, The Artist vinder bedste film (Den er jo stum og så videre) og den mandelige hovedrolle går til en amerikaner (Det er vist på tide)..
#16 Richard Burton 12 år siden
The Artist har intet med nostalgi og sødsuppe at gøre. Filmen var, som Benway så rigtig siger, en outsider uden chance ved Cannes festivalen og et samlet kritikerkorps har lagt sig fladt ned, med rette, over ikke kun dens fantastiske charme, men fordi den beviser, at stumfilmen reelt aldrig har været død.
Man har blot dømt formen færdig, fordi en ny teknologi kom til (now where the fuck have I seen this before?!?!). Der blev lavet mægtige mesterværker indenfor stumfilms genren lige netop de år, hvor talefilmen kom til, fordi genren var blevet voksen og så stoppede man. Nu har man fået syn for sagen for, at filmkvalitet intet har at gøre med at der er lyd tilstede. Det har intet med 3D at gøre. Det har intet med farver at gøre.
Det har med filmmagi at gøre og det er faktisk på tide, at vi får en Oscar vinder igen, som er indbegrebet af dette.
#17 Patriarch 12 år siden
Og giv nu John Williams norgle flere Oscars.
#18 MMB 12 år siden
Mener du, at Williams' to scores er årets bedste?
#19 Lehrmann 12 år siden
Den er af en mere imponerende størrelse end The Artist.
#20 sluppermand 12 år siden
Bedste instruktion og fotografering så jeg gerne gå til Terrence Malick. Filmen er yderst overvurderet i min optik, men det er stadig et storslået værk og uden tvivl årets flotteste film.
Midnight in Paris må gerne stikke af med prisen for bedste originale manus. Det er ikke ligefrem Annie Hall eller Manhattan, men det er fandme en velskrevet Allen film.
Bedste udenlandske film kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har set nogle af de nominerede. Jeg havde dog også håbet på en nominering til The Skin I Live In.
Skuespillerpriserne håber jeg går til Gary Oldman, Meryl Streep, Melissa McCarthy og Jonah Hill