Når du køber bil, så er der forskel på prisen. En Toyota er billigere end en Ferrari. Sådan er det groft sagt ikke i filmbranchen, hvor en populær Hollywood-film i en stor sal koster sådan cirka det samme som en smal kunstfilm i en lille sal. Det vil ny app ændre på.
Se også: Europæisk succes med månedskort: Nu går flere i biografen
Det er den australske tjeneste Choovie, der efter få måneder på markedet allerede har mange tusinde brugere i hjemlandet.
Choovie tilbyder tomme sæder til tilbudspris, så udbud og efterspørgsel kommer til udtryk på prisen i biograferne:
”En algoritme estimerer kapaciteten for hver enkelt film. Hvis der er en obskur fransk film på en tirsdag kl. 14, så bliver den næppe udsolgt, men hvis der er premiere en fredag på ‘Rogue One’, så er der nok fyldt,” siger Shane Thatcher fra Choovie til News.
Dermed falder prisen på filmens svar på Toyota, imens den store Hollywood-film med stor efterspørgsel beholder den højere pris.
Choovie har i første omgang kun aftaler med uafhængige biografer.
#1 Geekalot 7 år siden
#2 Mejse 7 år siden
tror en sammenligning med dronningen er mere passende end høvding :P talerør men uden reel magt
#3 Rodyfish 7 år siden
#4 nwinther 7 år siden
Desuden vil det give en anden kundeoplevelse, at komme i en 2/3-fyldt sal, end at komme helt alene, forstået som "her sker der da noget".
#5 Mejse 7 år siden