Når du køber bil, så er der forskel på prisen. En Toyota er billigere end en Ferrari. Sådan er det groft sagt ikke i filmbranchen, hvor en populær Hollywood-film i en stor sal koster sådan cirka det samme som en smal kunstfilm i en lille sal. Det vil ny app ændre på.

Se også: Europæisk succes med månedskort: Nu går flere i biografen

Det er den australske tjeneste Choovie, der efter få måneder på markedet allerede har mange tusinde brugere i hjemlandet.

Choovie tilbyder tomme sæder til tilbudspris, så udbud og efterspørgsel kommer til udtryk på prisen i biograferne:

”En algoritme estimerer kapaciteten for hver enkelt film. Hvis der er en obskur fransk film på en tirsdag kl. 14, så bliver den næppe udsolgt, men hvis der er premiere en fredag på ‘Rogue One’, så er der nok fyldt,” siger Shane Thatcher fra Choovie til News.

Dermed falder prisen på filmens svar på Toyota, imens den store Hollywood-film med stor efterspørgsel beholder den højere pris.

Choovie har i første omgang kun aftaler med uafhængige biografer.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (5)
Gravatar

#1 Geekalot 7 år siden

Også sådan noget de burde gøre her hjemme, men det høvdingen af biograf verdenen nok også imod.....
Gravatar

#2 Mejse 7 år siden

#1 kan ikke rigtig se hvorfor han skulle være imod, betyder jo nok bare mere billetsalg, men biograferne tjener minimalt på billetsalg, så ved ikke om det ville betyde prisen steg for mere populære billetter, men lyder da spændende :)

tror en sammenligning med dronningen er mere passende end høvding :P talerør men uden reel magt
Gravatar

#3 Rodyfish 7 år siden

Vel, så vidt jeg forstår det, så giver de en fast pris pr. forevisnings. Dvs. at hvis de blot tjener halvdelen af en normal billet, så vil de stadig tjene penge, antaget at der er mange ledige pladser i biografen. Derved synes jeg at det er en fantastisk ide :).

Gravatar

#4 nwinther 7 år siden

Hvis man laver en kalkule ift. salget af slik og popcorn, kunne man sikkert subsidiere billetten med noget af profitten, og således holde en højere fortjeneste.

Desuden vil det give en anden kundeoplevelse, at komme i en 2/3-fyldt sal, end at komme helt alene, forstået som "her sker der da noget".
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#5 Mejse 7 år siden

#3 de betaler faktisk mere nu bedre en film klare sig :) men ja de forhandler en procent de betaler, men de har andre udgifter end bare hvad de betaler videre, nordisk film har under 1 kr overskud pr solgt biograf billet :)

Skriv ny kommentar: