De amerikanske biografer er i dyb krise. Aktierne på de største biografkæder er raslet ned, imens blockbuster-sommeren var den dårligste i 10 år. Nu forstærker det samlede billetsalg for 2017 krisen – det har ikke været dårligere siden 1992.

Se også: Amerikanske aktier bløder: “Blade Runner 2049” forværrer biograf-krisen

For selv om omsætningen godt nok ikke nåede rekordåret 2016, så var lidt over 11 milliarder dollars sådan set udmærket for 2017.

Men omsætningen holdes oppe af stigende priser – ikke af antal solgte billetter. Kun 1,239 milliarder amerikanske biografbilletter blev der solgt i 2017.

Det er over 75 millioner færre biografbilletter end i 2016 og altså det dårligste i 25 år. Og det er hele 335 millioner færre end rekordåret 2002.

Følg Filmz på Facebook.


Vis kommentarer (28)
Gravatar

#21 Mejse 2 år siden

#20 og det var så det hele, korthus der vælter på et vindstød kommentaren gik ud på, alt det er jeg udemærket klar over, men igen vurderer du en masse ting ud fra formodninger, det er stadig ikke noget du ved, du skal passe på du har faktisk lige givet mig ret i det meste af hvad jeg sagde, du skulle nødig ende på de tåbeliges side ;)
Gravatar

#22 Tsunamijhoe 2 år siden

Mejse (21) skrev:
#20 og det var så det hele, korthus der vælter på et vindstød kommentaren gik ud på, alt det er jeg udemærket klar over, men igen vurderer du en masse ting ud fra formodninger, det er stadig ikke noget du ved, du skal passe på du har faktisk lige givet mig ret i det meste af hvad jeg sagde, du skulle nødig ende på de tåbeliges side ;)


Jeg har alle dage været på de tåbeliges side,sådan er det..Men det er ikke formodninger jeg kommer med,NF er et offentligt handlet firma,og dermed er deres regnskaber jo offentlige. Ydermere er måden at tiltrække investeringer på jo mere eller mindre den samme over hele linien.. Har du noget nogen gider investere i,længere er den ikke.. Profit er eneste parameter.
Gravatar

#23 Mejse 2 år siden

#22 yes yes jeg er helt med på alt hvad du sagde og er også enig, sagde det jo faktisk først, eneste jeg siger, er at det at flere af deres film, har været en økonomisk succes, som er det du har sagt, ikke er noget du ved, men noget du formoder, baseret på en række parametre som meget muligt kan være rigtige, men stadig er det ikke noget du ved. det er alt jeg har påstået.
Gravatar

#24 Kim Pedersen 2 år siden

#15: Nej, jeg nægter så sandelig ikke at en film ikke kan have et liv udenom biograferne. Jeg siger at forudsætningen for spillefilmproduktion er indtægterne fra biograferne.

Tro mig, alle skabende kræfter drømmer om at se deres film på det store lærred og det er også med henblik på visning på biografernes store lærred de bliver produceret. Selv film fra den yderst talentfulde og strålende karakterskuespiller Steven Seagal. Selvfølgelig håber man altid. Men lykkes filmene ikke, er straight-to-video en måde at minimere underskuddet på.

Netflix? Gode film? Tænker du på ”Bright”, ”War Machine” og Adam Sandler-filmene? Hvordan kan det være man i dette forum altid generalisere ud fra mindst mulige afsæt. Netflix står for promiller af verdens filmproduktion og deres forretningsmodel betyder, at de få film de investere i, ikke i sig selv behøver at blive overskudsgivende. Men Netflix forretningsmodel hænger ikke sammen. Der er nemlig ikke indtægter nok til at betale udgifterne for produktionen af alt deres indhold. Netflix lever af de film som biograferne allerede har gjort overskudsgivende.

#16: Kan du venligst give mig eksempler på din påstand. Du ved vist ikke hvad det koster at producere en sang contra at producere en film. Det er jo direkte obskønt at skulle diskutere.

#17: Nemlig. Altid bliver der generaliseret ud fra den mest spinke grundlag i dette forum.

#20: Ren poesi. Rart der er Filmz brugere med indsigt.
Gravatar

#25 Geekalod 2 år siden

jeg ved da at the beatles, the who, acdc og beach boys har arbejdet med budgetter omkring de $50000 på flere af deres albums, men du kan da bare google det selv, Kim. jeg husker det som om at man siger, at det dyreste album har kostet $200000, men kan ikke lige huske hvad det er. samtidig har en stor del found footage film som også har gået i biograferne haft en produktion på under $20000. det er ret obskurt at diskutere ja, men det virker som om at du bevidst undgår min pointe. kunst vil ligegyldig omsætning altid eksistere så længe mennesket findes. og det er direkte åndssvagt at påstå noget andet. så længe vi har muligheden for at lave film, vil der blive lavet film.
Gravatar

#26 Kim Pedersen 2 år siden

Ah, men nu drager du jo sammenligning til pladeindustrien på et tidspunkt, hvor der stadig gik rigtig godt og inden de digitalt tjenester reducerede musikindustriens indtægter med 71 procent.
Og nej, jeg ved heller ikke hvor vi to er på vej hen. Men i stedet for at tage udgangspunkt i det mest spinkle udgangspunkt, så lad os drage sammenligninger med den gennemsnitlige omkostning ved at producere hhv. en sang og en film.
Er vi enige om det er dyrere at producere en film end en sang på det grundlag?
Ja, selvfølgelig vil film stadig eksistere. Jeg kan jo bare jo ud i haven og optage film om gråspurve på min iPhone. Men det er naturligvis slet ikke mit udgangspunkt.
Mit udgangspunkt er produktion af spillefilm med den diversitet, volumen og kvalitet vi har for nuværende.
Filmindustrien er et finttunet urværk og man kan altså ikke tage enkelte faktorer ud af ligningen og tro man fra det mest spinkle grundlag kan generalisere.
Tænk på filmindustriens meget dyre infrastruktur. Og der skal jo altså være filmstudier til oppebære en filmproduktion. Hvis de filmstudier ikke findes, vil det i væsentlig omfang vanskeliggøre filmproduktion.
Gravatar

#27 nwinther 2 år siden

Jeg er næsten helt holdt op med at gå i biografen. Jeg synes det hele er ligegyldige superheltefilm, eller fortsættelser af forlængst døde koncepter. Meget få originale idéer.

Ser jeg hvad der går i bio lige nu, er "three billboards..." det eneste som teknisk set kunne være interessant, men næppe en "must-see".
Måske jeg skal have set "Darkest Hour", når den får premiere.

Men ellers...
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#28 Kim Pedersen 2 år siden

Der er trist at det er din opfattelse, for intet ligger beviseligt længere fra sandheden. Ikke at jeg står komplet uforstående, da superheltefilm og fortsættelser er det eneste Filmz fokuserer på i deres nyhedsstrøm.

Faktum er i al fald, at superheltefilm og fortsættelser kun repræsenterer en meget lille procentdel af biografernes repertoire.

Men udover "Three Billboards in Ebbing, Missouri" og "Darkest Hour" oversvømmes biograferne af film, som du - paradoksalt nok - ikke mener der er nogen af.

Lad mig for det næste halve år fremhæve: hele 82 film, som er alt andet end superheltefilm og fortsættelser:

18/1: DOWNSIZING (2:15) (UIP/Paramount) Instr.: Alexander Payne. Med Kristen Wiig, Matt Damon og Jason Sudeikis.

18/1: DOBBELTSPIL (”Backstabbing For Beginners”) (1:48) (SF Studios/SF) Instr.: Per Fly. Med Theo James, Ben Kingsley og Jacqueline Bisset.

18/1: WONDERSTRUCK (1:57) (Scanbox) Instr.: Todd Haynes. Med Oakes Fegley, Julianne Moore og Michelle Williams. Baseret på en bog af Brian Selznick.

18/1: FRA BALKONEN (”Fra balkongen”) (1:25) (Øst for Paradis) Instr.: Ole Giæver. Med Ole Giæver, Marte Magnusdotter Solem.

25/1: I, TONYA (1:59) (Nordisk) Instr.: Craig Gillespie. Med Margot Robbie, Sebastian Stan og Allison Janney.

25/1: ET TYSK LIV – GOEBBELS SEKRETÆR (”A German Life”) (1:47) (Camera) Instr.: Christian Krönes, Olaf S. Müller, Roland Schrotthofer og Florian Weigensamer. Med Brunhilde Pomsel. (Dokumentarfilm)

1/2: ALL THE MONEY IN THE WORLD (SF Studios/SF) Instr.: Ridley Scott. Med Mark Wahlberg, Christopher Plummer og Michelle Williams.

1/2: CALL ME BY YOUR NAME (2:12) (UIP/Sony) Instr. : Luca Guadagnino. Med Armie Hammer, Timothée Chalamet og Michael Stuhlbarg.

1/2: THE DISASTER ARTIST (1:38) (SF Studios/WB) Instr.: James Franco. Med Alison Brie, James Franco og Tommy Wiseau.

8/2: COCO (1:45) (WD) Instr.: Lee Unkrich og Adrian Molina. Originale stemmer: Gael García Bernal, Benjamin Brfatt og Renee Victor. (Computeranimation fra Pixar) (Udsendes også i 3-D)

8/2: 12 STRONG (Nordisk) Instr.: Nicolai Fuglsig. Med Chris Hemsworth, Elsa Pataky og Michael Shannon.

8/2: DOBBELT BEGÆR (“L’amant double”) (1:47) (Camera) Instr.: François Ozon. Med Marine Vacth, Jérémie Renier og Jacqueline Bisset. Efter en bog af Joyce Carol Oates.

15/2: DEN SKJULTE TRÅD (“Phantom Thread”) (2:10) (UIP/Universal) Instr.: Paul Thomas Anderson. Med Daniel Day-Lewis, Lesley Manville og Vicky Krieps.

15/2: ROMAN ISRAEL, ESQ (2:02) (UIP/Sony) Instr.: Dan Gilroy. Med Denzel Washington, Colin Farrell og Carmen Ejogo.

15/2: DJANGO (1:57) (41Shadows) Instr.: Etienne Comar. Med Reda Kateb, Cécile De France og Bea Palya.

22/2: MOLLY’S GAME (2:20) (Scanbox) Instr.: Aaron Sorkin. Med Jessica Chastain, Idris Elba og Kevin Costner.

22/2: THE SHAPE OF WATER (2:03) (Nordisk/Fox) Instr.: Guillermo del Toro. Med Lauren Lee Smith, Michael Stuhlberg og Michael Shannon.

22/2: GAME NIGHT (SF Studios/WB) Instr.: John Francis Daley. Med Rachel McAdams, Jason Bateman og Jesse Plemons.

1/3: RED SPARROW (Nordisk/Fox) Instr.: Francis Lawrence. Med Jennifer Lawrence, Joel Edgerton og Jeremy Irons.

1/3: ALPHA (UIP/Sony) Instr.: Albert Hughes. Med Kodi Smit-McPhee, Leonor Varela og Natassia Malthe.

1/3: THE FLORIDA PROJECT (Scanbox) Instr.: Sean Baker. Med Willem Dafoe, Brooklynn Prince og Valeria Cotto.

8/3: SÅ LÆNGE JEG LEVER (Nordisk) Instr.: Ole Bornedal. Med Rasmus Bjerg og Helle Fagralid.

8/3: A TWINKLE IN TIME (WD) Instr.: Ava DuVernay. Med Chris Pine, Reese Witherspoon og Zach Galifianakis.Efter en roman af Madeleine L’Engle.

8/3: 120 SLAG I MINUTTET (“120 battements par minute“) (Camera) Instr.: Robin Campillo. Med Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois og Adèle Haenel.

15/3: SANKT BERNHARD SYNDIKATET (UIP) Instr.: Mads Brügger. Med Rasmus Bruun og Frederik Cilius Jørgensen.

15/3: THE LEISURE SEEKER (1:52) (Scanbox) Instr.: Paolo Virzi. Med Helen Mirren, Donald Sutherland og Kirsty Mitchell.

15/3: LOVING VINCENT (1:35) (Miracle) Instr.: Dorota Kobiela og Hugh Welchman. Med Helen McCrory, Jerome Flynn og Saoirse Ronan.

15/3: A POLAR YEAR (“Une année polaire“) (SF Studios/SF) Instr.: Samuel Collardey. Med Anders Hvidegaard. (Dokumentarfilm)

22/3: YOU WERE NEVER REALLY HERE (1:35) (Scanbox) Instr.: Lynne Ramsey. Med Joaquin Phoenix, Ekaterina Samsonov og Allessandro Nivola.

22/3: PETER KANIN (“Peter Rabbit”) (UIP/Sony) Instr.: Will Gluck. Originale stemmer: Margot Robbie, Daisy Ridley og Elizabeth Debicki. Med Rose Byrne og Domhnall Gleeson (Animation/live action)

22/3: HULEMANDEN STEN (“Early Man”) (SF Studios/SF) Instr.: Nick Park. Originale stemmer: Eddie Redmayne og Tom Hiddleston. (Computeranimation)

22/3: BATTLE OF THE SEXES (2:01) (Nordisk/Fox) Instr.: Jonathan Dayton og Valerie Faris. Med Emma Stone, Steve Carell og Elisabeth Shue.

22/3: HVER DAG (“Every Day”) (SF Studios/MGM) Instr.: Michael Sucsy. Med Maria Bello, Angourie Rice og Debby Ryan. Efter en roman af David Levithan.

22/3: MARY MAGDALENE (UIP/Universal) Instr.: Garth Davis. Med Rooney Mara, Joaquin Phoenix og Chiwetel Ejiofor.

22/3: MIDNIGHT SUN (Nordisk) Instr.: Scott Speer. Med Bella Thorne, Patrick Schwarzenegger og Rob Riggle.

22/3: WAR WITH GRANDPA (Scanbox) Instr.: Tim Hill. Med Robert De Niro, Uma Thurman og Christopher Walken.

22/3: HOTEL EUROPA (”Smrt u Sarajevu”) (1:25) (Øst for Paradis) Instr.: Danis Tanovic. Med Snezana Vidovic, Izudin Bajrovic og Vedrana Seksan.

22/3: MONTPARNASSE BIENVENUE (1:37) (Reel Pictures) Instr.: Léonor Serraille. Med Laetitia Dosch, Souleymane Seye Ndiaye og Grégoire Monsaingeon.

29/3: READY PLAYER ONE (SF Studios/WB) Instr.: Steven Spielberg. Hannah John-Kamen, T.J. Miller, Simon Pegg, Ben Mendelsohn, Tye Sheridan, Mark Rylance og Olivia Cooke.

29/3: THE CHILDREN ACT (Scanbox) Instr.: Richard Eyre. Med Emma Thompson, Stanley Tucci og Jason Watkins.

29/3: HAPPY END (Camera) Instr.: Michael Haneke. Med Isabella Huppert, Jean-Louis Trintingnant og Mathieu Kassovitz.

5/4: THE POST (1:55) (Nordisk) Instr.: Steven Spielberg. Med Tom Hanks og Meryl Streep.

5/4: A QUIET PLACE (UIP/Paramount) Instr.: John Krasinski. Med Emily Blunt og John Krasinski.

5/4: GRINGO (SF Studios/SF) Instr.: Nash Edgerton. Med Charlize Theron, Joel Edgerton og Amanda Seyfried.

5/4: LUCKY (1:28) (Another World Entertainment) Instr.: John Carroll Lynch. Med Harry Dean Stanton, David Lynch og Ron Livingston.

12/4: 15:17 TIL PARIS (“The 15:17 to Paris”) (SF Studios/WB) Instr.: Clint Eastwood. Med Jenna Fischer, Judy Greer og Bryce Gheisar.

12/4: FINDING YOUR FEET (1:51) (SF Studios/SF) Instr.: Richard Loncraine. Med Joanna Lumley, Timothy Spall og Celia Imrie.

12/4: UD AF INTET (“Aus dem nichts“) (1:46) (Camera) Instr.: Fatih Akin. Med Diane Kruger, Denis Moschitto og Numan Acar.

12/4: UNDER TRÆET (“Undir trénu“) (1:29) (Scanbox) Instr.: Hafsteinn Gunnar Sigurðsson. Med Steinþór Hróar Steinþórsson, Edda Björgvinsdóttir og Sigurður Sigurjónsson

12/4: HVAD VIL FOLK SIGE (“Hva vil folk si“) (1:46) (Øst for Paradis) Instr.: Iram Haq. Med Maria Mozhdah, Adil Hussain og Ekavali Khanna.

19/4: BLOCKERS (UIP/Universal) Instr.: Kay Cannon. Med Leslie Mann, Ike Barinholtz og John Cena.

19/4: TULLY (Scanbox) Instr.: Jason Reitman. Med Charlize Theron, Mackenzie Davis og Mark Duplass.

19/4: BOBBI JENE (1:35) (Camera) Instr.: Elvira Lind. Med Bobbi Jene Smith, Ohad Naharin og Or Schraiber. (Dokumentarfilm)

19/4: THE SUN SHINE IN (“Un beau soleil intérieur“) (1:33) (Angel) Instr.: Claire Denis. Med Juliette Binoche, Xavier Beauvois og Philippe Katerine.

26/4: LADY BIRD (1:33) (UIP/Universal) Instr.: Greta Gerwig. Med Saoirse Ronan, Odeya Rush og Kathryn Newton.

26/4: FILM STARS DON’T DIE IN LIVERPOOL (1:45) (Scanbox) Instr.: Paul Greenhalgh. Med Jamie Bell, Annette Bening og Stephen Graham.

26/4: DALIDA (2:07) (41Shadows) Instr.: Lisa Azuelos. Med Sveva Alviti, Riccardo Scamarcio og Jean-Paul Rouve.

3/5: THE JOURNEY (1:34) (SF Studio/SF) Instr.: Nick Hamm. Med Freddie Highmore, Toby Stephens og Catherine McCormack.

3/5: ISLE OF DOGS (Nordisk/Fox) Instr.: Wes Anderson. Originale stemmer: Scarlett Johansson, Tilda Swinton, Bryan Cranston, Edward Norton, Jeff Goldblum, Liev Schreiber, Bill Murray, Harvey Keitel, Frances McDormand og F. Murray Abraham. (Computeranimation)

3/5: TRUTH OR DARE (UIP/Universal) Instr.: Jeff Wadlow. Med Tyler Posey, Lucy Hale og Landon Liboiron.

3/5: ACTION POINT (UIP/Paramount) Instr.: Tim Kirkby. Med Johnny Knoxville, Aidan Whytock og Joe Vaz.

10/5: RAMPAGE (SF Studios/WB) Instr.: Brad Peyton. Med Dwayne Johnson og Naomie Harris.

10/5: SUBMERGENCE (Scanbox) Instr.: Wim Wenders. Med James McAvoy, Alicia Vikander og Charlotte Rampling.

10/5: FOXTROT (1:48) (UIP/Mis label) Instr.: Samuel Maoz. Med Lior Ashkenazi, Sarah Adler og Yonaton Shiray.

17/5: SLENDER MAN (UIP/Sony) Instr.: Sylvain White. Med Julia Goldani Telles.

17/5: CHARMØREN (Scanbox) Instr.: Milad Alami. Med Ardalan Esmaili.

24/5: RADEGUND (SF Studios/SF) Instr.: Terrence Malick. Med Matthias Schoenaerts, Michael Nyqvist Jürgen Prochnow.

24/5: C’EST LA VIE! (1:57) (Another World Entertainment) Instr.: Olivier Nakache og Eric Toledano. Med Jean-Pierre Bacri, Jean-Paul Rouve og Gilles Lellouche.

24/5: SOMMEREN 1993 (”Estiu 1993”) (1:37) (Øst for Paradis) Instr.: Carla Simón. Med Laia Artigas, Paula Robles og Bruna Cusí.

31/5: BREATHE (SF Studios/SF) Instr.: Instruktion: Andy Serkis. Med Andrew Garfield, Claire Foy og Diana Rigg.

31/5: MARIA AF CALLAS (“Maria by Callas: In Her Own Words”) (1:53) (Camera) Instr.: Tom Volf. Med Maria Callas. (Dokumentarfilm)

7/6: SIG DET ER LØGN LUIS (”Luis and His Friends from Outer Space”) (SF Studios/SF) Instr.: Christoph Lauenstein og Wolfgang Lauenstein. Originale stemmer: Originale stemmer: Niels Olsen, Jonathan Spang, Tobias Dybvad og Christian Fuhlendorf. (Computeranimation)

7/6: JUNGLE-BANDEN (”Les as de la jungle”) (1:37) (Angel) Instr.: David Alaux. Originale stemmer: Paul Borne, Philippe Bozo og Pascal Casanova. (Computeranimation)

7/6: RACER AND THE JAILBIRD (“Le Fidèle“) (2:10) (Camera) Instr.: Michaël R. Roskam. Med Matthias Schoenaerts, Adéle Exarchopoulos og Eric De Staercke.

14/6: DEN SKYLDIGE (Nordisk) Instr.: Gustav Möller. Med Jacob Cedergren.

14/6: VI SES DEROPPE (”Au revoir la-haut”) (1:57) (Another World Entertainment) Instr.: Albert Dupontel. Med Nahuel Pérez Biscayart, Albert Dupontel og Laurent Lafitte.

21/6: IN SYRIA (1:25) (Scanbox) Instr.: Philippe Van Leeuw. Med Hiam Abbass, Diamond Bou Abboud og Juliette Navis.

21/6: LOVE, SIMON (Nordisk/Fox) Instr.: Greg Berlanti. Med Katherine Landford, Jennifer Garner og Nick Robinson. Baseret på en roman af Becky Albertalli.

21/6: ANGELS WEAR WHITE (1:47) (Øst for Paradis) Instr.: Vivian Qu. Med Vicky Chen, Zhou Meijun og Le Geng.

28/6: TAG (SF Studios/WB) Instr.: Jeff Tomsic. Med Annabelle Wallis, Isla Fisher og Jeremy Renner.

28/6: HUSET VED HAVET (”La villa”) (1:47) (Camera) Instr.: Robert Guédiguian. Med Ariane Ascaride og Jean-Pierre Darroussin og Gérard Meylan.

Skriv ny kommentar: