Danske biografejere frygter tiden efter coronakrisen, hvor der vil mangle premierefilm – håber på hjælp fra de danske politikere.
Den 12. marts lukkede de danske biografer efter påbud fra statsminister Mette Frederiksen. De holder stadig lukket.
Biografer med udstyr, husleje og lønninger til millioner af kroner kan ikke tjene penge ved at fremvise de nyeste premierefilm. Derfor kan de lige nu og her søge om hjælp igennem den økonomiske håndsrækning, som politikerne tilbyder coronaramte virksomheder.
Men hvad med tiden efter coronalukningerne? Filmz har talt med en række kilder om den kommende åbning af danske biografer. Fra Jylland og på Sjælland, små og store biografer.
Her forsøger man at klare sig igennem coronakrisen ved hjælp fra hjælpepakkerne – lukningen er til at forholde sig til, men svarene er straks mere vævende, når man spørger til den kommende åbning af Danmark og dermed også biograferne.
Før coronakrisen skulle april, maj, juni og juli byde på premierefilm som “Mulan”, “No Time to Die”, “Fast 9”, “Black Widow”, “Wonder Woman 1984”, “Ghostbusters: Afterlife” og “Minions 2”.
Alle storfilm, der med garanti ville hive et stort publikum ind i de danske biografer. Alle er de nu blevet udskudt til senere – hvad skal biograferne i Danmark så vise, når de åbner igen?
Svaret findes ikke lige nu. Nogle håber, at Disney hurtigt vil komme de åbnede biografer til undsætning med “Mulan” eller måske “The New Mutants”, selv om USA til den tid formentlig endnu vil være lukket.
Andre peger på lokal hjælp i form af en hurtig retur til premiereplanen for den danske bestseller-filmatisering “Undtagelsen”, der skulle have haft premiere i april, men som nu er udskudt på ubestemt tid.
I Kina har de planlagt at give repremiere på gamle storfilm som “Avatar”, “Avengers: Endgame” og Christopher Nolans “Interstellar”. Den løsning kan også blive en mulighed i Danmark, men langt fra alle tror, at det vil lokke publikum tilbage igen i samme antal som før coronakrisen.
Endelig er der dem, der inderst inde håber, at de danske biografer ikke får lov til at åbne før til august, hvortil en stor Hollywood-film som “Wonder Woman 1984” er flyttet.
For uden film på hylderne giver det ikke mening at åbne biograferne igen. Biograferne er ikke som bageren eller frisøren, der fra dag ét igen kan begynde at bage brød eller klippe hår, siger en biografejer til Filmz.
Ens for alle de biograffolk, som Filmz har talt, er, at de hver især tror på, at lige netop de vil overleve tiden efter coronakrisen, men at de manglende store premierefilm i 2020 potentielt kan føre til lukninger, konkurs og biografdød rundt om i Danmark.
Hos brancheforeningen Danske Biografer anerkender direktør Lars Werge den bekymring:
”Det er et helt særligt problem for biografbranchen. Vores branche har særlige forudsætninger, hvor vi er afhængige af filmselskaberne, der lige nu udskyder årets premierefilm. Det vil ramme biograferne, og det er der ikke særlig stor viden om i den politiske verden,” siger Lars Werge til Filmz.
Det er således ikke de konkrete lukninger, som biograferne frygter mest, men derimod de efterfølgende konsekvenser af coronakrisen, hvor biografer i de første mange måneder kan se frem mod en nærmest tom premierekalender.
Lars Werge ved godt, at kulturminister Joy Mogensen ikke bare kan ringe til Hollywood og fremrykke premierefilm særligt til danske biografer, som kan se sig rundt om i et Europa, hvor de fleste andre lande sandsynligvis må holde lukket i endnu længere tid.
Direktøren for Danske Biografer vil dog gerne sende en særlig appel på vegne af biograferne i Danmark til kulturministeren og de folkevalgte:
”Politikerne skal hjælpe os. Det er mit håb.”
Læs også ‘Flere storfilm flygter fra 2020 – kun 2 tilbage denne sommer‘.
Der er 169 biografer i Danmark.
#21 SublimeKen 4 år siden
Noget jeg især værdsætter ved de film jeg nævnte er de flotte effekter og action scener, som nærmest ville være umulige at lave uden et stort budget. Personligt ville jeg ikke være sådanne film foruden. Men giver dig ret i at man ikke behøver et kæmpe budget for at lave en god film, så længe historien er god. Men det er to helt forskellige måder og lave film på, og jeg værdsætter dem begge og ville være ærgerlig over hvis der pludselig kun var plads til den ene model som er små film med beskedne budgetter. Det kan hurtigt blive kedeligt.
#22 Mads47 4 år siden
Det er mega spænende udvikling, det er med til at gøre visuel effekter billiger. Jeg tror lidt at man også har lade sig være begrænset, mange ting kan gøres billiger. Det kræver bare en smart ide først :)
#23 Justin 4 år siden
Så vidt jeg ved så gik det ikke særligt godt for Blade Runner 2049, læste flere steder at den floppede, men det kan jo være den har tjene mere i mellem tiden
#19
Jurassic Park er faktisk en rigtig god film, så god at de var nød til at lave 4 dårlige efterfølgeren, ville ikke have noget i mod at se den igen :D
Var også inde og se Terminator 2 i biografen da de havde lavet en 3D version, også en vidunderlige film :D
#24 Justin 4 år siden
Jeg er da glad for at du endelige har fundet ud at tallende faktisk faldt i USA sidst år, som jeg sagde, selv du prøve at lyve om det ikke skete.
At biograferne fik Netflix smidt ud at Cannes, vil jeg da helt klart kalde en konflikt.
Ja, flow tv er stærk påvirket fordi folk gene vil se det de vil se når de vil se det, noget som heller ikke er muligt i biografen, også fordi man som regel har en tv pakke hvor man ikke gider se halvdelen at kanalerne
Hvis folk ikke vil betale for et dyrt produkt, skal man lave et andet produkt der er tilpasses markedet.
Der kan være mange grund til at et firma har gæld / underskud, jeg skal ikke præsis kunne sige hvad grunde til for Netflix
#25 Justin 4 år siden
Det kan også hurigt blive kedelige med film, hvor det vigtigste er hvor meget computergrafik man kan putte ind i en film.
Eller hvor mange dyre skuespiller man kan samle i en film, gerne i samme scene.
Personlige syntes jeg historien er mere vigtig end vild computergrafik
#26 SublimeKen 4 år siden
Er som sådan enig med dig at filmbranchen trænger til at udvikle sig, og det ville nok være i branchens bedste interesse hvis det var i en retning hvor det blev billigere at producere flotte og storslåede film. Men at man skulle fjerne biografoplevelsen, er ikke en retning jeg nødvendigvis ville bryde mig om. Det vil først og fremmest bidrage til en endnu mere asocial kultur, og derudover så tilbyder biografen bare oplevelser man ikke vil kunne få hjemme i stuen. At fjerne biografernes monopol ville desværre medvirke til deres langsomme død.
#23
Pointen er ikke at den tabte penge. Pointen var at den ikke ville være blevet lavet så visuel flot og episk, hvis de ikke havde forhåbninger om at tjene en stor del af pengene hjem igen, gennem biografen. At den floppede er sådan set irrelevant for slutproduktet, som jeg personligt var meget tilfreds med. Jeg nyder det visuelle, ligeså meget som jeg nyder historien, og jeg synes bestemt at Blade Runner 2049 er en af de bedste film fra sidste årti, netop pga, kombinationen af de to aspekter.
#25
Men du sætter det jo meget skævt og ensporet op. Jeg er glad for at vi idag netop kan fortælle anderledes historier, som ikke var muligt for 30 år siden, netop pga. fremragende computereffekter.
De fleste originale effektløse dramahistorier og thrillers blev fortalt før årtusindeskiftet. Til gengæld har teknologien gjort det muligt at fortælle nye historier, som ikke var muligt førhen, hvilket er derfor de netop tjener så meget som de gør i dag. Nogle med mere succes end andre selvfølgelig.
Derudover handler det jo ikke kun om computereffekter. Der er masser af andre aspekter af en film, som bidrager til en realistisk og flot visuel oplevelse, som næsten er ligeså dyre. Lawrence of Arabia, eller Ben-Hur ville sgu heller være blevet lavet uden en forhåbning om at tjene pengene hjem gennem biografen. Skal vi virkelig sige farvel til muligheden for episke film? Nu nævner du selv Jurassic Park, men hvad var den uden dens budget som gjorde det hele mere indlevende og realistisk at se på?
Der skal være plads til begge slags genrer. Det skal ikke kun handle om hvad en minoritet af publikummet foretrækker. Der er skam efterspørgsel efter den slags film, men som det ser ud lige nu, ville det være umuligt at finansiere den slags film gennem streaming som den eneste distributionsform.
De effektfilm du referer til er jo film med en tynd historie, som udelukkende er afhængig af effekterne. Men de film jeg referer til er de modsatte film, som fortæller en god og original historie ved hjælp af computereffekter. Dem er der også masser af, og det er dem jeg helst ikke var foruden.
#27 MacGuffin 4 år siden
#28 MacGuffin 4 år siden
Jeg lyver ikke. Det er jo totalt uinteressant om USA går en lille bitte smule tilbage efter et rekordår i 2018. Du kan sikkert finde andre lande hvor biografbesøget gik tilbage. Det samlede Europa og Danmark gik frem. Det interessante er dog om det globale biografmarked også gik frem. Og det gjorde det. Det globale biografmarked satte rekord i 2019.
Streaming er global og de amerikanske studiers forretningsområde er globalt.
Igen: Bestyrelsen i Cannes ændrede reglerne for deltagelse i Cannes. Bestyrelsen består at repræsentation af alle dele af den franske filmindustri. Så du vrøvler.
Flow-tv er påvirket. Biograferne er upåvirket af streaming. Så jo, folk vil gerne betale for at gå i biografen, hvorfor skulle den globale biografsektor ellers gå frem. Og publikum elsker endda biografoplevelsen så meget at de er villige til at betale en høj pris for adgang.
På streaming i hjemmet vil folk dog ikke betale ret meget.
Og du mener at det vil være en god ide at lade streaming og biografer konkurrere direkte. Så kan alle filmproducenterne da lige så godt skyde sig selv en kugle for panden, og lille Justin må nøjes med gamle film og billigt lort.
#29 MacGuffin 4 år siden
På "Star Wars: The Rise of Skywalker" i 2019 repræsenterede lande uden for USA hele 52 procent af indtjeningen.
På "Avengers: Endgame" i 2019 repræsenterede lande uden for USA hele 69,3 procent af indtjeningen.
USA har slet ikke den samme betydning for Hollywood som tidligere.
#30 Geekalot 4 år siden
Prisen for de film gennem de sidste 40 år har alle betalt sig ind. Det har de nye film ikke. Prisen er for høj, for vi kan se biograf film i stuen. Men studierne kan ikke sikre sig vi kun sidder 1 og ser deres film. Så selvfølgelig er prisen sat der efter. Den logik er jeg også med på.
Om man kan forkorte mellem tiden fra en film slutter i biograf vinduet til den bliver en mulighed i stuen ved jeg ikke helt om kan lade sig gøre, bliver den mindre, er jeg ikke helt sikker på det ikke vil blive på bekostning af betalende gæster i biografen.
Sådan som det er nu, er jeg egentlig ovenud tilfreds. Vi har diverse streaming udbydere, og flere kommer frem. Og vil vi gerne se de sidste nye film, så letter vi vores popo og går i biografen. Om det er dyrt, ja det syntes jeg. Men så må jeg jo bare komme der til det jeg syntes jeg har råd til, så vente på de film jeg fra sortere at se i biografen.
Vi er nået ret så langt nu med muligheder. Og helt ærlig betyder det ikke en skid at vente de 2-3 måneder fra biograf til stuen med en film :)