VOD-tjenesten Blockbuster ønsker at samarbejde med biograferne efter coronakrisen.

Blockbuster er én af de streamingtjenester, der har oplevet stor fremgang under coronakrisen, hvor biograferne har været tvunget til at holde lukket.

Det har fået flere distributører til at udsende biograffilm direkte ud som ‘premium video on demand’ – heriblandt titler som “Bloodshot”, “The Hunt” og “Krudttønden” samt “Trolls 2” i USA.

Netop “Trolls 2”-lanceringen som PVOD fik Universal Pictures og biografgiganten AMC til at ryge i totterne på hinanden med boykot som resultat – Universal er ikke længere velkommen i verdens største biografkæde.

Men Blockbuster ønsker ikke denne krig imellem biografer og PVOD-tjenester:

”Blockbuster ønsker at sameksistere med biograferne på en ny måde, når det her forbi. Vi ser ikke biograferne som vores konkurrenter, og de skal heller ikke se os som konkurrenter. At se film hjemme bliver aldrig det samme som at gå i biografen. Det er som at spise hjemme eller gå på restaurant. Det er to helt forskellige oplevelser,” siger Blockbuster-direktør Casper Hald.

Blockbuster-chefen understreger, at man har stor interesse i at hjælpe biograferne i gang igen med genåbningen, og det gør han med en alternativ idé:

”Vi vil gerne – med fuld respekt for alle aktører – samarbejde om at få det her tilbage på sporet igen. Måske skal man kunne købe en billet til en biografaktuel film gennem sin lokale biograf og streame den derhjemme, hvis man er utryg ved at gå biografen?” siger Hald i et interview med Det Danske Filminstitut.

Læs også ‘Biograftitler på streaming – her er de mest populære‘.

Forslaget vil betyde, at biograferne skal give køb på deres eksklusivitet, da premierefilm i så fald ville skulle kunne opleves simultant i biografen så fald som i hjemmebiografen.



Vis kommentarer (3)
Gravatar

#1 cfhaugboelle 3 år siden

Det er i bund og grund et godt forslag ... problemet er bare, at biografernes primære indtjening ikke ligger i biografbilletterne, men i popcorn og sodavand. Medmindre Blockbuster også vil samarbejde med Wolt om at bringe dét ud, så tror jeg biograferne siger nej tak.
Gravatar

#2 BlackJesus 3 år siden

Enig. Det er filmprodicenterne der tjener mest på biografbilletterne. Når en halv liter cola og en stor popcorn koster 75 kr. så er det klart der, deres indtjening er.
Gravatar

#3 Justin 3 år siden

Blockbuster kan være sikker på at biograferne vil se dem som en stor og farlig konkurrent, hvis biograferne mister deres monopol

Skriv ny kommentar: