Kampen om Warner Bros Discovery er blevet endnu mere intens.

Mens Netflix forhandler en gigantisk aftale, der kan gøre dem til den mest dominerende aktør i Hollywood, går Paramount Pictures nu til modangreb. Studiet lover nemlig en massiv satsning på biograffilm, hvis det lykkes dem at overtage hele Warner Bros Discovery–koncernen.

På et pressemøde udtalte Paramounts CEO, David Ellison, at en fusion mellem Paramount og Warner Bros vil markere et comeback til en mere traditionel Hollywood-model, hvor biografen står i centrum.
“Vi vil udgive mere end 30 biografpremierer om året. Vi vil tilfredsstille behovene hos biografpublikummet,” sagde han.

Paramounts udmelding kommer i kølvandet på massive bekymringer over en mulig union mellem Netflix og Warner Bros. Branchen frygter, at Netflix—der primært fokuserer på streaming—vil nedtone biografmarkedet markant. Flere Hollywood-profiler, herunder James Cameron og Jane Fonda, har allerede kaldt Netflix-aftalen “en katastrofe for biograffilm”.

Netflix’ co-CEO Ted Sarandos forsøgte i denne uge at afdramatisere bekymringerne.

“Vi har udgivet omkring 30 film i biograferne alene i år,” sagde han, og understregede, at Netflix ikke er modstander af biografmarkedet – men af de lange eksklusive vinduer. Netflix arbejder ud fra en model med 17 dages biograflancering, langt fra de 45 dage som AMC, Regal og Cinemark kræver. Dog er deres biograflanceringer ikke verdens dækkende, men oftest bibeholdt USA og UK. Ligesom vi så det med Knives Out: Wake Up Dead Man  som ikke har været tilgængelig i de danske biografer.

Præsidenten for Cinema United, Michael O’Leary, advarer: “Dette opkøb kan fjerne op mod 25% af den årlige amerikanske box office, hvis Warner Bros’ store titler ikke længere får fulde biografudgivelser.”

Han beskriver Netflix’ model som “diametralt modsat biografens interesser”.

Paramount forsøger at positionere sig som garant for en biografdrevet fremtid:

  • 30+ film om året i biograferne
  • Større stabilitet for instruktører og producenter
  • En fortsættelse af Warner Bros’ traditionsrige filmarv

Netflix derimod fokuserer på:

  • Kortere biografvinduer
  • Streaming som primær platform
  • Integration af Warner Bros IP i en global digital strategi

Og mens Netflix har budt omkring 28 dollars pr. aktie (ca. 72 mia. dollars i equity value), har Paramount nu sat alle sejl ind med et fjendtligt kontantbud på 30 dollars pr. aktie, svarende til en enterprise value på over 108 milliarder dollars.

Uanset udfaldet vil opkøbet blive historisk. Helhedsforståelsen er klar: Paramount og Netflix repræsenterer to helt forskellige visioner for Hollywood. Og den, der ender med Warner Bros, kommer til at definere, hvordan film opleves globalt de næste mange år.



Vis kommentarer (0)

Skriv ny kommentar: