Christopher Nolan færdiggjorde i sommers sin Batman-trilogi, og nu har instruktøren formentlig fundet sig sit næste projekt. Nolan er nemlig på tale til at instruere sci-fi-filmen “Interstellar”, hvis oprindelige manuskript er skrevet af hans bror, Jonathan Nolan.
Se også: David Cronenberg: “The Dark Knight Rises” er kedelig og pubertær.
“Interstellar” er dog ikke noget nyt projekt. Steven Spielberg var i en årrække sat til at stå bag kameraet, men nu ser det ud til, at Nolan har overtaget filmen i stedet.
Det originale manuskript fra Jonathan Nolan er baseret på en historieidé fra astrofysikeren Kip Thorne og omhandler en gruppe forskere, der rejser gennem et ormehul. Historien indblander derfor både skiftende dimensioner og tidsrejser.
Jonathan Nolans manuskript vil dog ikke længere blive brugt til fulde, men i stedet blive blandet med en original idé fra Christopher Nolan, samtidig med at Thorne fortsat vil være om bord som en form for teknisk konsulent.
#21 BN 11 år siden
Jeg er ligeglad med, hvad 'Inception' er blevet blæst op til, eller om den er blevet tilskrevet større kompleksitet eller intelligens end den besidder. For MIG ændrer dette ikke ved dens store kvaliteter og dens to helt store forcer: (1) dens kerneplot - Cobbs dæmoner/traumer og hans forhold til konen Mal, og (2) den måde hvorpå den blander følelser, drømme og underbevidsthed og rammer plet med hensyn til, hvordan vi mennesker i tanker og drømme bliver ved med at vende tilbage til fortidens "spøgelser" i form af uafklarede forhold og ulykkelige begivenheder.
Hvad Nolans Batman-film angår, besidder de efter min mening en styrke og en kvalitet, som får Burtons Batman-film til at blegne, og som eftertiden aldrig vil kunne overgå eller matche. Ligesom Hitchcock og Kubrick har lavet film, der stadig står som enestående, således vil Nolans bedste film (Batman og Inception) også blive ved med at skille sig ud.
#22 Ispep 11 år siden
Inception synes jeg handler meget lidt om underbevidstheden, men mere James Bond scenarier.
#23 Ericmase 11 år siden
#24 Riqon 11 år siden
Nu ved jeg ikke, hvad du lægger i eksperimenterende, men jeg kan da uddybe, hvad jeg selv mente. Når jeg tænker på Memento, så er noget af det særlige ved den, at Nolan bruger forskellige virkemidler for at få plottet kommunikeret til os. En opbrudt narrativ, fortalt bagvendt, afbrudt af små sort/hvide sekvenser, som fortæller en parallelhistorie til plottet. Den er eksperimenterende i den forstand, at den leger med mediet og gør noget, som ikke ses så tit. I den forstand er Inception en helt igennem konventionel actionthriller med en ganske ligetil narrativ. Kompleks er fortællingen ikke engang, da alt skæres ud i pap, fra det ene drømmelag til det næste, og universet er temmelig nemt at forstå, når først vi har fået etableret et par regler. Den overgår selvfølgelig de fleste sommerblockbusters i intellekt, men jeg vil nu heller ikke mene, konkurrencen er særlig hård.
Forskellen er vel, at hvis nogle andre betaler for gildet, så stiller de også krav til, hvad det skal være. Resultatet er derfor altid et meget konventionelt produkt. Jeg tror, alle instruktører vil medgive, at lavere budgetter giver mere kunstnerisk frihed, simpelthen fordi mindre står på spil. Og jeg tror, at det i Nolans tilfælde kunne lønne sig, hvis han fik mulighed for at løbe lidt flere risici.
Mit øre er måske helt spoleret, men jeg kan ikke få det til at lyde rigtigt med "i sommers", når det refererer til sidste sommer. Men gehør er én ting...
#25 Riqon 11 år siden
Pudsigt - her mente jeg det omvendte af hvad jeg skrev :p
Det er "i sommer", som lyder helt forkert. Anyway ;)
#26 Lavendel 11 år siden
#27 SpielbergFreak 11 år siden
#28 BN 11 år siden
Huh?
Det er Cobbs historie, der står i centrum af handlingen. Hver gang du ser Mal, er det Cobbs underbevidsthed, der fremstiller hende i forskellige situationer, som han tidligere (altså da hun levede) har oplevet hende i, og på forskellige steder, hvor han har været sammen med hende. Hans minder om de ting, der nager ham eller går ham på, ses igen og igen i de forskellige drømmelag (f.eks. hans minde om sidste gang han så børnene, plus vinduet med de blafrende gardiner). Alt dette ligger i underbevidstheden.
Jeg kan ikke få øje på noget som helst James Bond-agtigt ved 'Inception'. Jo, drømme-laget med fæstningen midt i snelandskabet har rent visuelt en overfladisk lighed med 007-filmen 'On Her Majesty's Secret Service', men det er også alt.
#29 Ispep 11 år siden
Selvfølgelig giver lavere budgetter større kunstnerisk frihed. Omend giver de også nogle andre begrænsninger måske. Økonomiske. Men der vil altid være nogen der puster en i nakken om film har 35 eller 135 millioner i budget. Bare se bagom filmen 12 Monkeys og de problemer Gilliam altid havde med producenterne. Ja han fik ikke engang lov til at lave slutningen på den film som han ville.
#30 theassociate2010 11 år siden