Christopher Nolan færdiggjorde i sommers sin Batman-trilogi, og nu har instruktøren formentlig fundet sig sit næste projekt. Nolan er nemlig på tale til at instruere sci-fi-filmen “Interstellar”, hvis oprindelige manuskript er skrevet af hans bror, Jonathan Nolan.
Se også: David Cronenberg: “The Dark Knight Rises” er kedelig og pubertær.
“Interstellar” er dog ikke noget nyt projekt. Steven Spielberg var i en årrække sat til at stå bag kameraet, men nu ser det ud til, at Nolan har overtaget filmen i stedet.
Det originale manuskript fra Jonathan Nolan er baseret på en historieidé fra astrofysikeren Kip Thorne og omhandler en gruppe forskere, der rejser gennem et ormehul. Historien indblander derfor både skiftende dimensioner og tidsrejser.
Jonathan Nolans manuskript vil dog ikke længere blive brugt til fulde, men i stedet blive blandet med en original idé fra Christopher Nolan, samtidig med at Thorne fortsat vil være om bord som en form for teknisk konsulent.
#41 Riqon 11 år siden
Jeg har ikke set Good Year, husker bare at jeg var meget interesseret efter traileren, men så hørte jeg af en eller anden grund aldrig mere til den ;) Men ellers ser jeg også hellere en stort opsat Ridley-film end en stort opsat Nolan-film, i fald jeg skulle vælge. (Og jeg hører også til blandt dem, der var mere begejstret over Prometheus end TDKR.)
#42 Fruit4ever 11 år siden
Lol...helt enig - det svarer lidt til, hvis det var forkert at skrive:
Tæppet ligger i bilens bagagerum - og det korrekte var at skrive: Tæppet ligger i bilen bagagerum...såå i mine ører har tæppet altså ligget i bilens bagagerum siden i SOMMERS! ha ha...
#43 Frederik 11 år siden
Han er i gang!
http://www.imdb.com/title/tt2193215/
#44 BN 11 år siden
Well, min oplevelse er i så fald meget anderledes end din.
Vi præsenteres for Cobb/Mal-historien allerede i filmens første scener: Først med den udmattede Cobb liggende i strandkanten, hvor han ser sine børn lege, og dernæst i Saitos hus, hvor hun dukker op og blander sig i Cobbs tyveriforsøg. Ikke alene er Cobb og Mals historie et tilbagevendende element fra da og i resten af filmen; nej, det er også:
1) selve det, der driver hovedpersonen. Ja, det er dét får ham til at sige ja til inception-jobbet. Så Cobb/Mal-elementet er altså plottets igangsætter.
2) det, der bliver det gennemgående tema mellem Cobb og Ariadne, hvor sidstnævnte ser det som sin opgave at sørge for, at Mals indflydelse på Cobb og jævnlige opdukken i tide og utide ikke ødelægger inception-missionen.
3) hovedpersonens altoverskyggende mål og ønske, og forløsningen af/klimakset på Cobb/Mal-historien udgør filmens store todelte finale, hvor
Således ser vi også, at
Cobb/Mal-historien er hele tiden i forgrunden, mens kuppet (eller nærmere betegnet: Saitos forretningsmæssige hensigter og det øvrige inception-holds økonomiske gevinst) glider mere og mere i baggrunden. Kuppet og actionscenerne er den YDRE dramatiske indpakning - og det i mere end én forstand, for husk på, at alle hovedpersonerne under hele heist-delen i virkeligheden ikke laver spor andet end at sidde og sove ombord på et fly! Indpakningen sammen med de fantasifulde drømmescenarier er med til at skabe en fascinerende helhed, idet Cobbs traumer, længsler og ønsker væves sammen med kaotiske, til tider mareridtsagtige begivenheder. Og det er bl.a. det jeg synes er det geniale ved 'Inception'.
Filmens hjerte og centrum vil for mig altid være det, som er samlet så smukt i denne YouTube-video:
#45 Ispep 11 år siden
Jeg tror ikke helt jeg er enig i, at heist-delen er i baggrunden, nu filmen netop handler om Inception og hedder Inception. Jovist, vi introduceres for Cobb og hans problemer, men der skal jo altid være et dilemma først, før det vigtigste kan komme til sin ret.
#46 BN 11 år siden
Når jeg siger, at det er i baggrunden, har det jo naturligvis at gøre med de følelser, filmen overfører til mig.
Altså:
Sidder man under filmen og tænker: "Uha, hvor jeg altså bare håber, at Saito kan blive befriet for sin forretnings-konkurrent?" ..... Ja, er dette den tanke, der fylder DIG, Ispep, mens du hepper på hovedpersonerne?
Sidder du og tænker på de penge, heist-holdet kan få ud at fuldføre missionen? Eller sidder du og tænker på hele den problematik, der er forbundet med Cobbs fortid og nutid?
#47 Ispep 11 år siden
Jeg fik faktisk lidt ondt af Saito undervejs til trods for han afpresser Cobb. Men selvfølgelig er heist-delen forbundet med Cobbs personlige mission, som Saito kan hjælpe ham ud af. Men det spændende er stadig om ideen lykkedes at blive placeret, altså missionen, netop som i en heist-film, hvor en gruppe professionelle får til opgave at udføre en svær opgave. Cobbs personlige konflikter er ret simple i grunden og på kanten til det overfladiske. Hans mål er meget simpel. At nå hjem til sine børn. For at han kan gøre dette, gives der en del plads til filmens hovedplot. At plante en ide. Altså heist-delen. Og her er der en lang række actionscenarier tilpasset Nolans bud på en "underbevidstheds thriller".
#48 BN 11 år siden
Jeg kan ikke se ikke noget overfladisk i, at
Jeg kan i den forbindelse heller ikke se noget overfladisk i, at han sidder alene og ensom på sit værelse og har tydelige problemer med sin realitetssans, idet han har en pistol, mens han venter på, om snurretoppen vil falde.
Ja, spændingen er - som jeg også har pointeret - lagt an på alt det ydre, på kuppet og actionscenerne. Men apropos "overfladisk", så er det netop KUN på overfladen, at kuppet står i centrum. Det virkelige drama er Cobbs følelsesmæssige rejse gennem drømmeverdenerne, med Ariadne som kritisk iagttager og kommentator, og med Mal (læs: Cobbs dæmoner/traumer) som den største trussel. Dette slås som sagt fast gennem den todelte finale.
Men okay, DU ser nærmest kun kuppet - og det er vel fint nok, bare du får lidt ud af filmen. ;-)
#49 Ispep 11 år siden
Nu er der jo lavet 117 film om skyldfølelsen der plager en hovedrolle :0 Jeg siger bare at Cobbs mål er simpelt. Han skal igennem en slags moralsk erkendelsesrejse for ligesom at hviske tavlen ren. Det er til at forstå. Han er lidt unuanceret synes jeg, dog giver han historien noget emotionel pondus. Jeg havde som sagt set nogle drifter udforsket og lidt mere drømme lignende tilstande om vores ukontrollerede ubevidsthed og måske mindre ski :0 Jeg synes dog filmen leger med geniale ideer, men dens store mængder af exposition blev simpelthen trættende for mig med tiden og i længden.
#50 BN 11 år siden
Den opfattelse kommer jeg aldrig til at kunne forstå. Vi kastes ind i drømmeverdenen lige fra starten af filmen, og spillereglerne forklares let og elegant undervejs, alt imens vi oplever et indbrud, skyderier og håndgemæng, møder den farlige/uberegnelige Mal og betragter imponerende scenarier fra Cobbs drømme. Vi skal ikke vente på, at der "sker noget" - for det gør der hele vejen gennem filmen.
Tjah, smag og behag ... Den film mangler ikke noget, hvis du spørger mig.