Christopher Nolan færdiggjorde i sommers sin Batman-trilogi, og nu har instruktøren formentlig fundet sig sit næste projekt. Nolan er nemlig på tale til at instruere sci-fi-filmen “Interstellar”, hvis oprindelige manuskript er skrevet af hans bror, Jonathan Nolan.

Se også: David Cronenberg: “The Dark Knight Rises” er kedelig og pubertær.

“Interstellar” er dog ikke noget nyt projekt. Steven Spielberg var i en årrække sat til at stå bag kameraet, men nu ser det ud til, at Nolan har overtaget filmen i stedet.

Det originale manuskript fra Jonathan Nolan er baseret på en historieidé fra astrofysikeren Kip Thorne og omhandler en gruppe forskere, der rejser gennem et ormehul. Historien indblander derfor både skiftende dimensioner og tidsrejser.

Jonathan Nolans manuskript vil dog ikke længere blive brugt til fulde, men i stedet blive blandet med en original idé fra Christopher Nolan, samtidig med at Thorne fortsat vil være om bord som en form for teknisk konsulent.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (75)
Gravatar

#31 Ispep 11 år siden

BN (28) skrev:
Det er Cobbs historie, der står i centrum af handlingen


Til dels. Jeg vil sige, at heist-delen står ligeså meget i centrum og at Cobb's historie blot er sideløbende fortalt, for at give karakteren mere kant. Cobb er jo ret nem at identificere sig med.

BN (28) skrev:
Hans minder om de ting, der nager ham eller går ham på, ses igen og igen i de forskellige drømmelag (f.eks. hans minde om sidste gang han så børnene, plus vinduet med de blafrende gardiner). Alt dette ligger i underbevidstheden.


Det har naturligvis lidt med det underbevidste at gøre, men jeg synes slet ikke filmen dykker helt ned i de mørke afkroge og undertrykte forestillinger, hvor det ubevidste ikke er så kontrolleret og sterilt som i Inception. Filmen handler bl.a. om drømme og fortrængte minder, men der er f.eks intet om seksuelle drifter, aggressioner eller fantasier, som på en eller anden vis skildrer et mareridt, når en person er plaget i dagligdagen. Når drømmene allerede er designet i forvejen til at "drømmeren" kan drømme det optegnede, og altså påtvinges til at drømme og føle noget særligt, så vil Nolan ganske vist også noget andet med filmen; plottet over det ubevidste. Jeg synes det lykkedes så meget bedre med Memento på det punkt, hvor fokusset kun var hovedkarakteren, men der synes jeg også hovedkarakteren er noget mere kompleks end Cobb, som jeg synes er meget nem at identificere sig med, uden for mange nuancer.

Mht. Bond sammenligningen, så har Nolan jo selv haft dem i tankerne. Cobb ligner jo også udadtil som en Bond type med elegant udstråling og påklædning, samt det faktum, at filmen også udspiller sig i flere lande (som kendetegner Bond). Så der er jo nogle ligheder. Ikke at det gør noget, men filmen handler MERE om dette, end de psykologiske aspekter af human mind.
Gravatar

#32 Riqon 11 år siden

#30 -

Ja, du sparer i hvert fald ikke på superlativerne, når det kommer til Inception, men det her er jo decideret forkert, i hvert fald hvis du bruger ordene som andre mennesker gør: "Inceptions narrativ er Memento på speed." Virkelig? Men... de har jo ikke engang lidt til fælles? Noget siger mig, at vi taler to meget forskellige sprog :)

Mementos eksperimenteren lå primært i den narrative struktur. Det er selvfølgelig ikke den eneste måde at være eksperimenterende på, men det var nu engang dér, Nolan har vist sig at kunne noget. Når det gælder Inception, så er der intet overraskende eller originalt i dens narrative struktur. Jo, han pirrer selvfølgelig nysgerrigheden lidt ved at vise et klip fra slutningen af filmen i begyndelsen, i indledningen. Dette er dog næsten en klassisk måde at fortælle en historie på. Udover det er strukturen efter denne indledning jo helt lig konventionelle heist film, både med den lange planlægning af deres indbrud og så skridt-for-skridt udførelsen.

Angående Inceptions "sidehistorie", så ville jeg heller ikke sammenligne de to film. Mange film har både historien om den individuelles motivation og dæmoner sammen med den større historie om udfordringen for gruppen. Det er næsten oftere reglen end undtagelsen. I Memento viste det sig dog, at de to historier hørte sammen, noget man måske ikke helt forstod i starten, men som gik op for én efterhånden, for til sidst at gøre karakteren tvetydig og ændre måden, hele filmen skulle forstås på. Måden sidehistorien i Memento informerer det overordnede plot er altså helt fantastisk. Modsat i Inception hvor historien om Mal og historien om Robert Fisher nærmest ikke rører hinanden, men på en klodset måde synes at konkurrere lidt om vores opmærksomhed. Det er selvfølgelig kone-historien, som man husker, takket være Marion Cotillard (var Cillian Murphy virkelig med i denne film?). Det, Memento har, som Inception ikke har, er "helhed".
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#33 Ispep 11 år siden

theassociate2010 (30) skrev:
Blot fordi den er kommerciel betyder det ikke at den ikke er en studio pleaser eller at han har solgt ud


Det er jeg enig i.

theassociate2010 (30) skrev:
Jeg vil gerne se dig nævne en anden instruktør der har lavet noget lignende i så stor en skala


Det er svært at nævne nogen. Jeg vil dog sige The Matrix, som en af de store satsninger.

theassociate2010 (30) skrev:
Nolan har så stor respekt fra studierne, at han må gøre hvad han vil med sine budgetter


Det troede jeg også på engang, men det er jeg ikke så sikker på er rigtigt. Han har lang snor måske, og længere end mange, men Inception tyer jo også til en stor mængde af exposition, som jeg ikke er så sikker på var Nolans intention, men mere producenternes krav om at forklare sig til publikum. Du får jo ikke 160 millioner og laver en dybt uforståelig film uden svar.
Gravatar

#34 Riqon 11 år siden

#29 -

Du har nok ret. Men hvad skal Nolan med større budgetter uanset? Det, som koster penge, er vel actionscenerne, og de bliver i Nolans tilfælde alligevel bare ... ja ;) (måske "Nolan og action" ikke er en diskussion, der skal åbnes igen)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#35 Ispep 11 år siden

Riqon (32) skrev:
Det er selvfølgelig ikke den eneste måde at være eksperimenterende på, men det var nu engang dér, Nolan har vist sig at kunne noget


Ja, men det er også svært at lave ny fortællestil hver gang. Jeg synes faktisk også det lykkedes med Prestige, og husker de første to gange jeg så den, kunne jeg ikke helt fange tiden der gik i filmen. Men det leger Nolan også meget med i Prestige og Memento, hvor der pludseligt kan gå op til flere år uden at man ligger mærke til det.

Inception synes jeg egentlig er godt fortalt rent teknisk. De glidende krydsklip fra de forskellige drømme viser tydeligt, at Nolan kan fortælle flere ting på én gang og altså holde mange bolde i luften. Det er ikke nemt at krydsklippe fra lag 1, til 2, til 3, til 4, og så til 1, og så til 4 etc, og så blande flashbacks fra personerne om minder osv.
Gravatar

#36 Ispep 11 år siden

Riqon (34) skrev:
Det, som koster penge, er vel actionscenerne


Nu er store budgetter jo ikke kun forbundet med action, men også lønninger og produktionen generelt. En film som American Gangster, Zodiac eller Mand der hader Kvinder (US) koster jo også mellem 70 og 100 millioner, og de indeholder jo ikke action som sådan. Det kommer jo an på produktions ideer og dermed omkostninger. En som Ridley Scott har altid været så dygtig til at skabe et univers, et troværdigt univers, hvor produktionen ser flot og detaljeret ud, og det koster jo penge nu om dage :D
Gravatar

#37 Riqon 11 år siden

Ispep (35) skrev:
Ja, men det er også svært at lave ny fortællestil hver gang.


Sandt, at lege med narrativen er også bare én af måderne at lege med konventionerne på. Og det havde jo ikke fungeret, hvis ikke indholdet hang sammen så harmonisk, som det var tilfældet i Memento, som jeg også var lidt inde på. Hvorvidt det så lykkedes Nolan at holde de mange bolde i luften i Inception, det er der vist nok delte meninger om.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#38 Riqon 11 år siden

#36 - Apropos Ridley Scott, så burde han da også "go low budget" lidt oftere ;) interiøret i den første Alien-film (alt det man ser på de første 10 minutter, før de vågner af cryo sleep) har han selv bygget ud af ting, han fandt i garagen... eller hvordan det nu var (tjek kommentarsporet).
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#39 Ispep 11 år siden

Riqon (37) skrev:
Nolan at holde de mange bolde i luften i Inception, det er der vist nok delte meninger om.


Tja. Tjo.. Det vil der jo altid være lidt, men ser vi bort fra personlige meninger, så betragtes filmen generelt set meget vellykket. Altså kritisk set.
Gravatar

#40 Ispep 11 år siden

Riqon (38) skrev:
Apropos Ridley Scott, så burde han da også "go low budget" lidt oftere ;)


Det prøvede han også lidt med 35 millioner dollars, da han lavede Good Year. Og den var elendig :D Men nej. Jeg mener ikke han burde lave mindre film. Scott er god til det storslåede, eller stort opsatte. Ved godt det kniber med formen for tiden, men jeg synes ikke han skal gå væk fra selve konceptet, da jeg selv holder af den type (store) film han laver og som jeg ser i biografen. Vi har nok instruktører der laver lowbudget film, så dem kan man bare opsøge.

Skriv ny kommentar: